hvad er komp. forholdet?? og hvad skal det ændres til....

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Dagooz
Senior Medlem
Indlæg: 450
Tilmeldt: 03 maj 2004, 00:37
Geografisk sted: Vejle

#11 Indlæg af Dagooz »

[quote="Morten VJ
Har du efterfølgende fået justeret hjulvinklerne?
Ellers vil besparelsen lynhurtigt blive ædt op af det forøgede dækslid

MVH

Morten[/quote]

Ikke endnu da jegt havde lidt travlt den dag... har dog planer om at låne lift igen på søndag da jeg har lidt problemer med et benzinfilter der konstant bliver stoppet. Var egentlig ikke klar over at det skulle blive nødvendigt men vil da kigge på det...

Dagooz
Brugeravatar
fraguzz
Mester Medlem
Indlæg: 562
Tilmeldt: 27 sep 2003, 16:01
Geografisk sted: kbh

#12 Indlæg af fraguzz »

Morten VJ skrev:
Dagooz skrev:
Helt enig. Ifølge min chef der selv er mekaniker sparede jeg 1500 ved selv at montere sænkningsfjedre den anden dag. Tog ca fire timer så det var sgu det værd!

Dagooz


Har du efterfølgende fået justeret hjulvinklerne?
Ellers vil besparelsen lynhurtigt blive ædt op af det forøgede dækslid

MVH

Morten


:( har det problem allerede! den æder mine dæk lyn hurtig på indersiden! nogle steder man kan få rettet det? og hvad koster det... på sjælland? gidder ikke på mine 17" på før det er rettet!
Diesel!
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#13 Indlæg af Morten VJ »

Hjulcentret og lignende dækvirksomheder kan normalt lave en 4 hjuls udmåling.
FIAT eller det bedste vil være at finde et værksted der specialisere sig i auto opretning, da de normalt kender alle små triks for at få hjulvinklerne til at stå inden for specifikationerne, således at den ikke slider dæk.
Med lidt snilde/viden, og megen tid kan man selv gøre det med et waterpas, et stykke snor og en tommestok.
priser fra 700 kr og op alt efter tidsforbrug, og dele.

MVH

morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Dagooz
Senior Medlem
Indlæg: 450
Tilmeldt: 03 maj 2004, 00:37
Geografisk sted: Vejle

#14 Indlæg af Dagooz »

Har lige haft tid til at kigge lidt på det og ifølge min Haynes manual så er det ikke muligt at indstille Camber på uno'en... Går ud fra at det er camber du mener Morten VJ. Selvfølgelig kan Haynes tage fejl...

Dagooz
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#15 Indlæg af Morten VJ »

Alle hjulvinkler ændres når man ændre på højden af bilen.
De 2 vigtigste vinkler mht. dækslid er sporing, og camber.
Man kan godt kompensere for en for negativ camber ved at spidsningen står maks ind, efter fabrikkens foreskrifter.
Der findes min et firma der laver specielle bolte/ mellemlæg til de biler man ikke kan få ind på mål. Jeg kan ikke huske hvilket.
Ellers hedder det rundfil, stor hammer, svejser. Hvis man ønsker fabriksmål, hvilket man ikke altid ønsker og lære at leve med et større dækslid.

Men under alle omstændigheder er det meget vigitigt at få udmålt sin bil efter sænkning/hævning, da både styreegenskaber, og dækslid kan blive mindre end optimalt.
Sagt på en anden måde den kører som en gl traktor ud af motorvejen, og den slider dæk hurtigere en man kan nå at skifte dem.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Dennis

#16 Indlæg af Dennis »

Morten VJ skrev:Alle hjulvinkler ændres når man ændre på højden af bilen.
De 2 vigtigste vinkler mht. dækslid er sporing, og camber.
Man kan godt kompensere for en for negativ camber ved at spidsningen står maks ind, efter fabrikkens foreskrifter.
Der findes min et firma der laver specielle bolte/ mellemlæg til de biler man ikke kan få ind på mål. Jeg kan ikke huske hvilket.
Ellers hedder det rundfil, stor hammer, svejser. Hvis man ønsker fabriksmål, hvilket man ikke altid ønsker og lære at leve med et større dækslid.

Men under alle omstændigheder er det meget vigitigt at få udmålt sin bil efter sænkning/hævning, da både styreegenskaber, og dækslid kan blive mindre end optimalt.
Sagt på en anden måde den kører som en gl traktor ud af motorvejen, og den slider dæk hurtigere en man kan nå at skifte dem.

MVH

Morten



fortæl mig lige hvad jeres DÆK-SNAK har med overskriften at gøre????????????
Dagooz
Senior Medlem
Indlæg: 450
Tilmeldt: 03 maj 2004, 00:37
Geografisk sted: Vejle

#17 Indlæg af Dagooz »

Umiddelbart sidder skidtet jo som limet til asfalten sammenlignet med før og den er sgu lige nemt at få rundt i svingene men skal da lige tænke over hvad jeg gør.
Og nej det hører nok ikke overskriften til men nu kom jeg så godt igang :D

Dagooz
s@g
Mester Medlem
Indlæg: 621
Tilmeldt: 21 nov 2003, 23:30
Geografisk sted: Østfyn/Nyborg

#18 Indlæg af s@g »

Dennis skrev:fortæl mig lige hvad jeres DÆK-SNAK har med overskriften at gøre????????????


Alt det snik-snak er på en eller anden måde kommet fra en anden tråd! Sænknings fjerdre?? ..!!.. Under "Diverse"
Dennis

#19 Indlæg af Dennis »

s@g skrev:
Dennis skrev:fortæl mig lige hvad jeres DÆK-SNAK har med overskriften at gøre????????????


Alt det snik-snak er på en eller anden måde kommet fra en anden tråd! Sænknings fjerdre?? ..!!.. Under "Diverse"



nemlig og der skulle det BLIVE.
Dagooz
Senior Medlem
Indlæg: 450
Tilmeldt: 03 maj 2004, 00:37
Geografisk sted: Vejle

#20 Indlæg af Dagooz »

Hvis i gerne vil hænge jer i det kan jeg da også fortælle om meget andet irrellevant...
Dagooz
Besvar