Hvornår er det bedst at skifte gear?

Generel teknik

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#11 Indlæg af Morten VJ »

Jakob Hansen skrev:Jeg ville mene at før man skal kunne svare præcist på dette spørgsmål, så skal man have en effektmåling printet ud.
På en turbobil, skal man jo hovedsagligt køre på momentet. Dvs at man skal vide hvor ens max moment ligger. For så at få fulde udbytte af det, skal man jo gerne køre lidt op over dette punkt, for at man ved gearskift lander lige under max moment.

Men der hører jo flere ting med til dette: For momentet er afgørende for accelerationen og hestekræfterne for topfarten. Det betyder jo at i takt med at man accelererer vil hestene få mere og mere betydning.

I praksis, vil jeg bare køre den op til det punkt, hvor man ved at hvis den tager 50 omdr. mere så fader den, og så skifte der.

Jakob TH.


Helt enig Hvis man skal have optimal udnyttele af sit Shift light må man nødvendigvis hvide rpm maks moment rpm maks effekt derud over gearkassen gearing i de forskellige gear.

Dvs at for at få sine gearskifte tidspunkter perfekte skal bokesen kunne kompensere for de forskellige spring i gearin, og den hastighed (omdrejningstab) du foretager geaskiftene med.

Gør det som transitfar foreslår,.
det andet har størst relevans ned af de 402 eter.

MVJ

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#12 Indlæg af lqs »

den bedste aceleration opnås ved at skifte op ved max ydelse (HK) for så at ramme max monent i næste gear. selvfølgelig er dette ikke altid muligt, men sådan ville det være i den perfekte verden! ang. 1/4 mile skal man være opmærksom på at max sluthastighed ikke altid er lig med bedste tid! tit er det bedre at blive i et lavere gear og miste 3-5 kmt i slutfart! MVH. søren
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#13 Indlæg af Morten VJ »

lqs skrev:den bedste aceleration opnås ved at skifte op ved max ydelse (HK) for så at ramme max monent i næste gear. selvfølgelig er dette ikke altid muligt, men sådan ville det være i den perfekte verden! ang. 1/4 mile skal man være opmærksom på at max sluthastighed ikke altid er lig med bedste tid! tit er det bedre at blive i et lavere gear og miste 3-5 kmt i slutfart! MVH. søren


Det kræver vel at geakassens spring er afstemt efter omdrejnings faldet fra maks effekt til maks moment. :?:

Er helt med på at blive i et lavere gear for at nå den bedste til, da det tager tid at skifte gear.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Besvar