Jakob Hansen skrev:
Jeg ville mene at før man skal kunne svare præcist på dette spørgsmål, så skal man have en effektmåling printet ud.
På en turbobil, skal man jo hovedsagligt køre på momentet. Dvs at man skal vide hvor ens max moment ligger. For så at få fulde udbytte af det, skal man jo gerne køre lidt op over dette punkt, for at man ved gearskift lander lige under max moment.
Men der hører jo flere ting med til dette: For momentet er afgørende for accelerationen og hestekræfterne for topfarten. Det betyder jo at i takt med at man accelererer vil hestene få mere og mere betydning.
I praksis, vil jeg bare køre den op til det punkt, hvor man ved at hvis den tager 50 omdr. mere så fader den, og så skifte der.
Jakob TH.
Helt enig Hvis man skal have optimal udnyttele af sit Shift light må man nødvendigvis hvide rpm maks moment rpm maks effekt derud over gearkassen gearing i de forskellige gear.
Dvs at for at få sine gearskifte tidspunkter perfekte skal bokesen kunne kompensere for de forskellige spring i gearin, og den hastighed (omdrejningstab) du foretager geaskiftene med.
Gør det som transitfar foreslår,.
det andet har størst relevans ned af de 402 eter.
MVJ
Morten
_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html