Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 04 mar 2025, 06:49

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 25 dec 2003, 15:33 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Jakob Hansen skrev:
Jeg ville mene at før man skal kunne svare præcist på dette spørgsmål, så skal man have en effektmåling printet ud.
På en turbobil, skal man jo hovedsagligt køre på momentet. Dvs at man skal vide hvor ens max moment ligger. For så at få fulde udbytte af det, skal man jo gerne køre lidt op over dette punkt, for at man ved gearskift lander lige under max moment.

Men der hører jo flere ting med til dette: For momentet er afgørende for accelerationen og hestekræfterne for topfarten. Det betyder jo at i takt med at man accelererer vil hestene få mere og mere betydning.

I praksis, vil jeg bare køre den op til det punkt, hvor man ved at hvis den tager 50 omdr. mere så fader den, og så skifte der.

Jakob TH.


Helt enig Hvis man skal have optimal udnyttele af sit Shift light må man nødvendigvis hvide rpm maks moment rpm maks effekt derud over gearkassen gearing i de forskellige gear.

Dvs at for at få sine gearskifte tidspunkter perfekte skal bokesen kunne kompensere for de forskellige spring i gearin, og den hastighed (omdrejningstab) du foretager geaskiftene med.

Gør det som transitfar foreslår,.
det andet har størst relevans ned af de 402 eter.

MVJ

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 26 dec 2003, 00:04 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
den bedste aceleration opnås ved at skifte op ved max ydelse (HK) for så at ramme max monent i næste gear. selvfølgelig er dette ikke altid muligt, men sådan ville det være i den perfekte verden! ang. 1/4 mile skal man være opmærksom på at max sluthastighed ikke altid er lig med bedste tid! tit er det bedre at blive i et lavere gear og miste 3-5 kmt i slutfart! MVH. søren


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 29 dec 2003, 17:13 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
lqs skrev:
den bedste aceleration opnås ved at skifte op ved max ydelse (HK) for så at ramme max monent i næste gear. selvfølgelig er dette ikke altid muligt, men sådan ville det være i den perfekte verden! ang. 1/4 mile skal man være opmærksom på at max sluthastighed ikke altid er lig med bedste tid! tit er det bedre at blive i et lavere gear og miste 3-5 kmt i slutfart! MVH. søren


Det kræver vel at geakassens spring er afstemt efter omdrejnings faldet fra maks effekt til maks moment. :?:

Er helt med på at blive i et lavere gear for at nå den bedste til, da det tager tid at skifte gear.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 40 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team