Altså du kan jo også bare udlufte i det fri, men det må man jo ikke til diverse arengementer.
Derfor har man en catstank som slangen(er) går i og der er så udluftning derfra og ud i det fri, eller evt ind rør mellem luftfilter og turbo.
Hvis ellers slanger er store nok så er det jo stort set det samme som at motor udlufter i det fri og Catstanken er der jo kun for at kunne opsamle olie hvis den skulle spytte lidt eller motoren brækker sig.
Så jeg ser ingen grund til at beholderen er større end hvad reglerne siger til race, da der jo er direkte gennemgang i den beholder.
Det er jo lige gyldig om tanken er 0,5l eller 3l, den fuft der er i tanken skal jo flyttes under alle omstændigheder, så det er studsernes/slangerne der bestemmer modtrykket.
På de kina catstanke er det jo bare at montere 2 større studser og så lave et 3 hul til en stor studs i toppen af tanken.
Jeg har selv monteret 5stk kina tanke, og det er lige fra 1,6L til 3,0L motor, og det har kun været kondensvand med lidt olieslam der har været i tanken når de blev tømt.
65 graders thermostater benyttes til marinemotorer med direkte saltvandskøling, fordi højere temperaturer vil danne saltudfældning i blok og topstykke. Så de købes helt normalt i bådtilbehørsbutikker.
Hvis motoren ikke er slidt eller har "race" ringe med stor tolerence fra start burde det ikke være nødvendigt med stor catchtank.
De 5 cyl 20V Audimotorer har det med at pumpe store mængder olie op i ventildækslet så udluftning herfra er en direkte dårlig idee, da det kun er at pumpe olie ud (ja den fejl har jeg også lavet). Noget der funger godt, er 2 krumtapudluftninger til en fælles catchtank. Een udluftning fra forenden af bundkarret og een fra bagenden - evt den originale, for så er det ligegyldigt om en kraftig acceleration smider al olien bagud (og blokerer den bagerste udluftning) eller modsat ved opbremsning. Så min Summit alu tank har 2 indgange fra henholdvis for og bag i bundkarret og afløb ned til en fittings monteret på olieaftapningsstudsen til olieskift. Toppen går til en cyklonudskiller, der har afløb til samme studs og så går en "rene" ende af cyklonudskilleren som standard til luftfilter/gturbo sugeside. Der er aldrig en dråbe.
1140 Hk er hjemme (2 biler 3 styreboxe) Heraf tegner det Blå Bæst sig for 600 and counting PS: aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer
hmmja viste godt den kan fange olie sjatter men er primær grund ikke forstøvet benzin i olie områder skulle komme der over i og for tætte så man ikke får nær så meget benzin i olien, som er et velkendt problem på tunet motorer?
Venturi i udstødningen. Rigtigt lavet kan man nok få ret meget vacuum uden at forstyrre (modtryk)
Henrik
http://boost-it.dk Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!