Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 03 dec 2024, 01:05

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 28 nov 2012, 23:03 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 sep 2011, 18:45
Indlæg: 660
HenrikGM skrev:
Jeg tror den mindste termostat du kan finde er 82grader. Mener den kommer fra en marinemotor, men er ikke sikker.

Krumtapsudluftningen er vigtig, særligt fordi du får ret høje cylindertryk og høje rpm samtidigt.

Lav en cyklon. Skaf vacuum, feks via ejektor teknik, og før returen ud under olieniveauet.

OEM udluftning er ikke helt dumt lavet.


Man kan købe en på 65grader i Sverige, men er den lige overkill? Min gamle volvo havde en på 82grader, ved faktisk ikke hvor jeg fik den fra:-S

Hvad med ventilation på topstykket?


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 28 nov 2012, 23:07 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 sep 2011, 18:45
Indlæg: 660
Jakobsen skrev:
Angående termostaten kommer det også an på hvad dit brug med denne motor er ? Er det gade brug eller seriøs race 100% ???

En 82C termostat må være god til all round street kørsel :D Har du en dejlig stor køler eller stock ??


Den skal bruge til race engang i mellem, men primært nok en weekend bil.

Køre med den store køler fra en 960, eller det hvertfald den der skal på:-)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 29 nov 2012, 10:49 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 22 mar 2009, 12:49
Indlæg: 1248
Altså du kan jo også bare udlufte i det fri, men det må man jo ikke til diverse arengementer.
Derfor har man en catstank som slangen(er) går i og der er så udluftning derfra og ud i det fri, eller evt ind rør mellem luftfilter og turbo.

Hvis ellers slanger er store nok så er det jo stort set det samme som at motor udlufter i det fri og Catstanken er der jo kun for at kunne opsamle olie hvis den skulle spytte lidt eller motoren brækker sig.

Så jeg ser ingen grund til at beholderen er større end hvad reglerne siger til race, da der jo er direkte gennemgang i den beholder.

Det er jo lige gyldig om tanken er 0,5l eller 3l, den fuft der er i tanken skal jo flyttes under alle omstændigheder, så det er studsernes/slangerne der bestemmer modtrykket.

På de kina catstanke er det jo bare at montere 2 større studser og så lave et 3 hul til en stor studs i toppen af tanken.

Jeg har selv monteret 5stk kina tanke, og det er lige fra 1,6L til 3,0L motor, og det har kun været kondensvand med lidt olieslam der har været i tanken når de blev tømt.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 01 dec 2012, 22:03 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 19 feb 2007, 10:13
Indlæg: 349
Geografisk sted: Ebeltoft
65 graders thermostater benyttes til marinemotorer med direkte saltvandskøling, fordi højere temperaturer vil danne saltudfældning i blok og topstykke. Så de købes helt normalt i bådtilbehørsbutikker.
Hvis motoren ikke er slidt eller har "race" ringe med stor tolerence fra start burde det ikke være nødvendigt med stor catchtank.
De 5 cyl 20V Audimotorer har det med at pumpe store mængder olie op i ventildækslet så udluftning herfra er en direkte dårlig idee, da det kun er at pumpe olie ud (ja den fejl har jeg også lavet). Noget der funger godt, er 2 krumtapudluftninger til en fælles catchtank. Een udluftning fra forenden af bundkarret og een fra bagenden - evt den originale, for så er det ligegyldigt om en kraftig acceleration smider al olien bagud (og blokerer den bagerste udluftning) eller modsat ved opbremsning. Så min Summit alu tank har 2 indgange fra henholdvis for og bag i bundkarret og afløb ned til en fittings monteret på olieaftapningsstudsen til olieskift. Toppen går til en cyklonudskiller, der har afløb til samme studs og så går en "rene" ende af cyklonudskilleren som standard til luftfilter/gturbo sugeside. Der er aldrig en dråbe.

_________________
1140 Hk er hjemme (2 biler 3 styreboxe) :-)
Heraf tegner det Blå Bæst sig for 600 and counting
PS: aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 03 dec 2012, 11:44 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 28 okt 2011, 08:52
Indlæg: 95
hmmja viste godt den kan fange olie sjatter men er primær grund ikke forstøvet benzin i olie områder skulle komme der over i og for tætte så man ikke får nær så meget benzin i olien, som er et velkendt problem på tunet motorer?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 21 feb 2013, 22:10 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 14 nov 2011, 22:31
Indlæg: 505
Geografisk sted: Skjern
Hej Thomas,

Hvordan laver du dit vakuum til motor udluftning og hvor meget vakuum har du?

Jeg syntes at jeg har problemer med at opnå tilstrækkeligt vakuum til krumtap's ud-luftningen.

Jeg tænker at dit vakuum også har noget at sige mht. hvor store slanger du skal/har behov for at bruge.

Mvh

Steffen


Top
 Profil  
 
Indlæg: 21 feb 2013, 22:41 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 sep 2011, 18:45
Indlæg: 660
Daigaard skrev:
Hej Thomas,

Hvordan laver du dit vakuum til motor udluftning og hvor meget vakuum har du?

Jeg syntes at jeg har problemer med at opnå tilstrækkeligt vakuum til krumtap's ud-luftningen.

Jeg tænker at dit vakuum også har noget at sige mht. hvor store slanger du skal/har behov for at bruge.

Mvh

Steffen


Lige nu har jeg bare en 13mm slange ud i det fri. Ved ikke hvad jeg ellers skulle gøre, men det virker nu også fint nok ind til videre :)


Top
 Profil  
 
 Titel: Vakuum
Indlæg: 22 feb 2013, 19:54 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 14 nov 2011, 22:31
Indlæg: 505
Geografisk sted: Skjern
Nogle suger vakuum fra udstødningen og jeg har suget foran turboen, men det har ikke givet særligt meget vakuum, så jeg leder efter en bedre løsning.

Er der andre der han nogle forslag / løsninger på hvordan man opnår vakuum på en god måde, uden at installere en dedikeret pumper til formålet.

/Steffen


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 23 feb 2013, 07:59 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Venturi i udstødningen. Rigtigt lavet kan man nok få ret meget vacuum uden at forstyrre (modtryk)

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 16 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team