Køb en kugleventil af den type der kan adskilles.(nogle er presset sammen!)
Op i drejebænken med huset, og lav lidt mere plads aksialt til de originale teflonringe, så kører det ret let.
Der er nogle syncroniseringsissues da der typisk er slør på flere grader i kuglens drev til håndtaget. Det skal løses, ellers bliver det noget hø at syncronisere.
Det bliver dog tungt og klodset, både i egenvægt, og enerti når det skal bevæges hurtigt.
For ca. 20år siden kørte der en folkeracer, en Vauxhall Viva 2,3 med kugleventil spjældhuse og bensinindsprøjtning baseret på en dieselrækkepumpe linket til spjældet. Kørte faktisk helt ok, systemet taget i betragtning. Mener han hed Robert, men det er laaangt væk i hukommelsen.
Æv flere graders slør - ja der røg den ide Må i tænkebox, det *må* være muligt at lave noget selv for få midler..
Ved godt at arbejdet kan gå hen og være spænding i sig selv, men når det kommer til stykket, så lykkedes det mig at skrabe et par 42mm spjælde med ~280cc dyser, tps sensor og 2" anslutning så det er ultranemt at bygge manifold - for sølle 800 penge direkte fra ebay. Motorcykelstuff comes very cheap!
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i Legetøj: BMW E36 316i325i Turbo
Køb en kugleventil af den type der kan adskilles.(nogle er presset sammen!)
Op i drejebænken med huset, og lav lidt mere plads aksialt til de originale teflonringe, så kører det ret let.
Der er nogle syncroniseringsissues da der typisk er slør på flere grader i kuglens drev til håndtaget. Det skal løses, ellers bliver det noget hø at syncronisere.
Det bliver dog tungt og klodset, både i egenvægt, og enerti når det skal bevæges hurtigt.
For ca. 20år siden kørte der en folkeracer, en Vauxhall Viva 2,3 med kugleventil spjældhuse og bensinindsprøjtning baseret på en dieselrækkepumpe linket til spjældet. Kørte faktisk helt ok, systemet taget i betragtning. Mener han hed Robert, men det er laaangt væk i hukommelsen.
Æv flere graders slør - ja der røg den ide Må i tænkebox, det *må* være muligt at lave noget selv for få midler..
Det er det da også. Har du adgang til en drejebænk til 5k, og en fræser til samme pris, så kan det laves på en weekend. Learning by doing.
guillotinespjæld, butterflys, andre c-c mål, osv. bare kom igang. Det at bygge det er det halve af underholdningen.
Kugleventilernes slør kan godt fikses, men igen er du ude i bearbejdning. Kommer langt med et stykke materiale og en fil(og fil chaufførbevis)
Henrik
http://boost-it.dk Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Den omtalte robert der byggede den motor med kuglehanerne blev altid omtalt som robert raket... Sjovt nok var han altid hurtigt ude af hullet.. mht spjældene er det nok ikke helt umuligt med noget mekanisk indsprøjtning fra golf eller saab som så er linket til spjældene.. men jeg ville nok gå efter et sæt kaburatore fra en halvstor mc.. det løser i hvert fald en del af problemerne..
Ja ville os mene, kunne du få adgang til en drejebænk en overfræser og har en smule håndværk i dig, ja så kan du komme langt og plus der er mulighed for at lave en skeradersyet løsning, hvor der er lige det der skal være og ikke mere, og jeg ville personligt være rigtig glad ved at køre med sådan nogle jeg selv havde byggede, har os haft lyst til at lave et godt single spjæld til min e30 mangler bare lige lidt maskiner, ellers var jeg os gået igang, har lavet nogle tegninger i inventor jeg lige smider op i løbet af weekenden så kan du måske bruge lidt ideer der fra.