Hjemmelavede spjældhuse?

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Runesm
Mester Medlem
Indlæg: 1664
Tilmeldt: 25 jun 2006, 20:06

#11 Indlæg af Runesm »

TB206HDI skrev:
HenrikGM skrev:Tip;

Køb en kugleventil af den type der kan adskilles.(nogle er presset sammen!)

Op i drejebænken med huset, og lav lidt mere plads aksialt til de originale teflonringe, så kører det ret let.

Der er nogle syncroniseringsissues da der typisk er slør på flere grader i kuglens drev til håndtaget. Det skal løses, ellers bliver det noget hø at syncronisere.

Det bliver dog tungt og klodset, både i egenvægt, og enerti når det skal bevæges hurtigt.

For ca. 20år siden kørte der en folkeracer, en Vauxhall Viva 2,3 med kugleventil spjældhuse og bensinindsprøjtning baseret på en dieselrækkepumpe linket til spjældet. Kørte faktisk helt ok, systemet taget i betragtning. Mener han hed Robert, men det er laaangt væk i hukommelsen.


Æv flere graders slør - ja der røg den ide :) Må i tænkebox, det *må* være muligt at lave noget selv for få midler..


Ved godt at arbejdet kan gå hen og være spænding i sig selv, men når det kommer til stykket, så lykkedes det mig at skrabe et par 42mm spjælde med ~280cc dyser, tps sensor og 2" anslutning så det er ultranemt at bygge manifold - for sølle 800 penge direkte fra ebay. Motorcykelstuff comes very cheap!
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#12 Indlæg af HenrikGM »

TB206HDI skrev:
HenrikGM skrev:Tip;

Køb en kugleventil af den type der kan adskilles.(nogle er presset sammen!)

Op i drejebænken med huset, og lav lidt mere plads aksialt til de originale teflonringe, så kører det ret let.

Der er nogle syncroniseringsissues da der typisk er slør på flere grader i kuglens drev til håndtaget. Det skal løses, ellers bliver det noget hø at syncronisere.

Det bliver dog tungt og klodset, både i egenvægt, og enerti når det skal bevæges hurtigt.

For ca. 20år siden kørte der en folkeracer, en Vauxhall Viva 2,3 med kugleventil spjældhuse og bensinindsprøjtning baseret på en dieselrækkepumpe linket til spjældet. Kørte faktisk helt ok, systemet taget i betragtning. Mener han hed Robert, men det er laaangt væk i hukommelsen.


Æv flere graders slør - ja der røg den ide :) Må i tænkebox, det *må* være muligt at lave noget selv for få midler..


Det er det da også. Har du adgang til en drejebænk til 5k, og en fræser til samme pris, så kan det laves på en weekend. Learning by doing.
guillotinespjæld, butterflys, andre c-c mål, osv. bare kom igang. Det at bygge det er det halve af underholdningen.

Kugleventilernes slør kan godt fikses, men igen er du ude i bearbejdning. Kommer langt med et stykke materiale og en fil(og fil chaufførbevis)
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Brugeravatar
nmb1022
Mester Medlem
Indlæg: 704
Tilmeldt: 10 aug 2003, 15:22
Geografisk sted: Jyllinge

#13 Indlæg af nmb1022 »

indsugningsmanifoldet på en mi16 2.0 kører med 4X45mm spjæld i indsugningen
NMB1022 - èn kp60'er og en hulens masse 4g63 power
Mads B (dk)
Mester Medlem
Indlæg: 1402
Tilmeldt: 02 okt 2003, 10:19
Geografisk sted: Fredericia
Kontakt:

#14 Indlæg af Mads B (dk) »

NMB1022 skrev:indsugningsmanifoldet på en mi16 2.0 kører med 4X45mm spjæld i indsugningen


Er det ikke i de små rør at der er spjæld ?
Billede
Brugeravatar
grydesvamp
Mester Medlem
Indlæg: 2537
Tilmeldt: 25 jan 2005, 15:36
Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland

#15 Indlæg af grydesvamp »

Den omtalte robert der byggede den motor med kuglehanerne blev altid omtalt som robert raket... Sjovt nok var han altid hurtigt ude af hullet.. mht spjældene er det nok ikke helt umuligt med noget mekanisk indsprøjtning fra golf eller saab som så er linket til spjældene.. men jeg ville nok gå efter et sæt kaburatore fra en halvstor mc.. det løser i hvert fald en del af problemerne..
Fri bane fuld hane! :-)
kasper sørensen
Junior Medlem
Indlæg: 75
Tilmeldt: 08 jan 2008, 16:16
Geografisk sted: søllested
Kontakt:

#16 Indlæg af kasper sørensen »

Spjældhuse fra en nyere mc er også en rimelig overkommelig løsning. Jeg har selv købt et sæt for 1200 kr
Senest rettet af kasper sørensen 28 sep 2012, 07:13, rettet i alt 1 gang.
Kuno
Medlem
Indlæg: 239
Tilmeldt: 14 sep 2009, 20:08

#17 Indlæg af Kuno »

Nick J (Turbo smeden)
Junior Medlem
Indlæg: 95
Tilmeldt: 28 okt 2011, 09:52

#18 Indlæg af Nick J (Turbo smeden) »

Ja ville os mene, kunne du få adgang til en drejebænk en overfræser og har en smule håndværk i dig, ja så kan du komme langt og plus der er mulighed for at lave en skeradersyet løsning, hvor der er lige det der skal være og ikke mere, og jeg ville personligt være rigtig glad ved at køre med sådan nogle jeg selv havde byggede, har os haft lyst til at lave et godt single spjæld til min e30 mangler bare lige lidt maskiner, ellers var jeg os gået igang, har lavet nogle tegninger i inventor jeg lige smider op i løbet af weekenden så kan du måske bruge lidt ideer der fra. :)
Brugeravatar
nmb1022
Mester Medlem
Indlæg: 704
Tilmeldt: 10 aug 2003, 15:22
Geografisk sted: Jyllinge

#19 Indlæg af nmb1022 »

Mads> de er 45mm har på et tidspunkt haft samme ide nemlig ;-)
NMB1022 - èn kp60'er og en hulens masse 4g63 power
Besvar