Volvo rødblok Krumtapudluftnings problemer

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Daigaard
Mester Medlem
Indlæg: 505
Tilmeldt: 14 nov 2011, 22:31
Geografisk sted: Skjern
Kontakt:

Flame trap

#11 Indlæg af Daigaard »

Kunne du ikke fortælle lidt om hvordan du har lavet din udluftning?

Hvor suger du, bruger du catch tank, bruger du den originale flame trap mm.
Evt. billede.

Hvordan kan du se at der kommer olie med op er det under kørsel, på rullefelt eller bare når du kører omdrejninger på. Generelt lidt mere info.

/Daigaard
kjeld
Nyt Medlem
Indlæg: 40
Tilmeldt: 22 maj 2010, 18:39

Krumtapudluftning

#12 Indlæg af kjeld »

Hej igen og tak for jeres foreløbige svar.

Motoren er boret til 1 overstørelse og ændret i slag. Jeg mener plejlstængerne er 145 mm. Den har en slaglængde på 97 og boring på 1 overstørelse.

Blokken er fra en 97 model og der er ikke ændret på udluftningen af motoren ud over at slangen går direkte i en catchtank og derfra over til luftfilter.

Jeg fatter ikke at der kan være uenighed om hvorvidt et produkt er godt eller dårligt. Det er efter min mening enten eller. Men jeg kan jo tage fejl.

SPM leverer iøvrigt strokerkit helt op til 3,5 liter så jeg valgte dem mellemste størelse på 2,9 liter hvor intet iflg. Spm skulle ændres i motoren.

Vi har via motorstyringen lavet en balancetest (spørg ikke hvordan for det ved jeg ikke) og den viser at der ikke er noget galt med komp og balance i motoren. [/quote]
Volvo 940 Turbo+++++++++++
kjeld
Nyt Medlem
Indlæg: 40
Tilmeldt: 22 maj 2010, 18:39

Krumtapudluftning

#13 Indlæg af kjeld »

Dalgård.

Det er den originale flametrap der bruges og slangen køres direkte over i catchtank og videre til luftfiltersiden. Jeg kan ikke rigtig tage et billed da bilen står i jylland og jeg er på Sjælland.

Jeg kan jo udemærket se logikken i at jo større slagvolumen jo bedre udluftning skal motoren have. Mit spørgsmål er bare hvor man så kan give den mere luft og om der findes andre flammefiltre til den model

Ps flammefilteret er nyt så jeg formoder ikke at det er stoppet.

Kjeld
Volvo 940 Turbo+++++++++++
kjeld
Nyt Medlem
Indlæg: 40
Tilmeldt: 22 maj 2010, 18:39

#14 Indlæg af kjeld »

Undskyld jeg glemte noget.

Vi kan se der kommer olie ud af mit luftfilter og ud i bunden af luftfilterkassen.

Jeg mener den er boret til 5/100 dele i foringerne efter beskrivelse fra spm.
Volvo 940 Turbo+++++++++++
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

Re: Krumtapudluftning

#15 Indlæg af HenrikGM »

kjeld skrev:Hej igen og tak for jeres foreløbige svar.

Motoren er boret til 1 overstørelse og ændret i slag. Jeg mener plejlstængerne er 145 mm. Den har en slaglængde på 97 og boring på 1 overstørelse.

Blokken er fra en 97 model og der er ikke ændret på udluftningen af motoren ud over at slangen går direkte i en catchtank og derfra over til luftfilter.

Jeg fatter ikke at der kan være uenighed om hvorvidt et produkt er godt eller dårligt. Det er efter min mening enten eller. Men jeg kan jo tage fejl.

SPM leverer iøvrigt strokerkit helt op til 3,5 liter så jeg valgte dem mellemste størelse på 2,9 liter hvor intet iflg. Spm skulle ændres i motoren.

Vi har via motorstyringen lavet en balancetest (spørg ikke hvordan for det ved jeg ikke) og den viser at der ikke er noget galt med komp og balance i motoren.
[/quote]

Interessant med balancetesten. Ville godt have hørt mere om den. Hvem hjælper dig?

Du har korteste cc længde på plejlstængerne, og meget langt slag. Det giver nogle store sidekræfter på cylindervæggen. Hvis du først får lækagen på tryk, og højt moment, så KAN det være din cylindervæg der flexer og slipper tryk forbi.

Den originale krumtapsudluftning på en originalmotor fungerer fint uden catchtank til den ydelse du har nu. Der er enten noget galt i den måde det er lavet på, eller du har lækage i motoren.

Du kan evt. sætte den på felt med udluftningsslangen ført til en spand, så kan du måske få et indtryk af hvornår det går galt(rpm,tryk,ydelse,etc)
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#16 Indlæg af HenrikGM »

Hov, har du stadigt oliedyserne under stemplerne?
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
kjeld
Nyt Medlem
Indlæg: 40
Tilmeldt: 22 maj 2010, 18:39

#17 Indlæg af kjeld »

Jeg fandt beskrivelsen af plejlstængerne. De er 158 mm.

Motoren køre fantastisk roligt og der er absolut ingen mekanisk støj og ubalance i motoren selv i tomgang og jeg køre med en ret voldsom i knast.

Ham der hjælper mig hedder Peter som arbejder med motorstyringer fra Vems. Jeg ved at han er meget forsigtig og omhyggelig når han laver noget og er typen der dobbelttjekker alt han laver. Så jeg ved at han ikke har lavet fejl. Motoren er lavet hos Randers Cylinderservice af René.
Volvo 940 Turbo+++++++++++
kjeld
Nyt Medlem
Indlæg: 40
Tilmeldt: 22 maj 2010, 18:39

#18 Indlæg af kjeld »

Henrik.

Ja, de sidder der stadig. Og der er ny oliepumpe på den også. Dyserne er renset og flower som de skal.

Kjeld
Volvo 940 Turbo+++++++++++
kjeld
Nyt Medlem
Indlæg: 40
Tilmeldt: 22 maj 2010, 18:39

#19 Indlæg af kjeld »

Motor.

Bore 96,3. Stroke. 98 mm. Rod. 158 mm.
Volvo 940 Turbo+++++++++++
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#20 Indlæg af HenrikGM »

Men spytter den olie ud altid, eller kun over 6400rpm, eller kun over 0,7bar?

Eller en anden kombination?

Hvorvidt der er mekanisk støj eller ej, kan du ikke bruge til en masse, det er væsentligt mere interessant hvornår oliespildet optræder.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Besvar