Volvo rødblok Krumtapudluftnings problemer

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
kjeld
Nyt Medlem
Indlæg: 40
Tilmeldt: 22 maj 2010, 18:39

Volvo rødblok Krumtapudluftnings problemer

#1 Indlæg af kjeld »

Hejsa.

Jeg har igennem det sidste års tid renoveret en rødblok fuldstændig.

Den har fået et strokerkit så den nu har en slagvolumen på 2900 ccm og alt er nyt i motoren.

Nu er den samlet færdig og monteret i bilen og køre fantastisk men til min gru opdager vi at der står olie ud af krumtapudluftningen når motoren belastes. Den køre pt. kun med 1 bars ladetryk og 14 graderes fortænding, men den trykker/suger olie op alligevel.

Jeg håber virkelig nogen kan hjælpe da, den motor står mig i en mindre formue efterhånden og jeg er er på herrens mark. :(

Hilsen

Kjeld Lund
Volvo 940 Turbo+++++++++++
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#2 Indlæg af HenrikGM »

Smider den olien ved alle rpm?
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
kjeld
Nyt Medlem
Indlæg: 40
Tilmeldt: 22 maj 2010, 18:39

Krumtapudluftning rødblok

#3 Indlæg af kjeld »

Jeg er ikke sikker men jeg mener det kun er under fuld belastning. Eller den smider meget lidt olie under dellast.

Kjeld
Volvo 940 Turbo+++++++++++
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#4 Indlæg af lqs »

strokerkit fra SPM? med hans stempler?
MVH søren
kjeld
Nyt Medlem
Indlæg: 40
Tilmeldt: 22 maj 2010, 18:39

Krumtapudluftning

#5 Indlæg af kjeld »

Ja alle interne dele i motoren er SPM.

Kjeld
Volvo 940 Turbo+++++++++++
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#6 Indlæg af HenrikGM »

leakdown test kunne være interessant.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
kjeld
Nyt Medlem
Indlæg: 40
Tilmeldt: 22 maj 2010, 18:39

Krumtapudluftning

#7 Indlæg af kjeld »

Der er lavet komp-test som er perfekt der er dog ikke lavet en lækagetest da jeg formodede at det ikke burde være nødvendigt på en sprit ny motor.

Motoren køre fantastisk og uden støj og uroligheder og den laver 315 hk ved en bar så der burde ikke være noget der.

Jeg har en formodning om at den øgede slagvolumen og større turbo har noget med sagen at gøre.

Kjeld
Volvo 940 Turbo+++++++++++
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#8 Indlæg af lqs »

men nu har du jo ikke en spritny motor! du har en gammel 2,3liters motor med ret tynde og korte forringer. den har du fået modificeret til større slag og boring.
stemplerne er efter min mening ikke ret gode.
formodninger eller håb kommer nok ikke til at hjælpe dig ret meget med dine problemer. hvor snævert er motoren boret? har du lavet om på udluftningen fra motoren?
MVH søren
K-FINN
Mester Medlem
Indlæg: 3480
Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19

#9 Indlæg af K-FINN »

Ved ikke om det er på en volvo. Men det kan være så simpel ting som kontraventil på udluftning fra ventil dæksel
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

Re: Krumtapudluftning

#10 Indlæg af HenrikGM »

kjeld skrev:Der er lavet komp-test som er perfekt der er dog ikke lavet en lækagetest da jeg formodede at det ikke burde være nødvendigt på en sprit ny motor.

Motoren køre fantastisk og uden støj og uroligheder og den laver 315 hk ved en bar så der burde ikke være noget der.

Jeg har en formodning om at den øgede slagvolumen og større turbo har noget med sagen at gøre.

Kjeld


Hej Keld.

Oliekasteriet kommer af 2 ting:

1: Blow-by eller andre lækager. Stempelringe, turbo, ventilstyr, etc. Af disse muligheder er blow-by ved stempelringene klar den mest sandsynlige, derfor leakdown spørgsmålet.

2: Utilstrækkelig krumtapsventilation med for lidt olieudskillerkapacitet, eller blokeret, eller enddog helt afmonteret...

Der kan selvf. være flere ting, som feks at der er alt for meget olie i m.fl, men det regner jeg med de er check på.


Leakdown sladrer kun i visse tilfælde.
Som LQS siger, så er de SPM stempler måske ikke helt så fantastiske som SPM selv mener. De er voldsomt omdiskuterede på div forums.

Din motor er på 2900ccm. Det er en meget stor maskine at bygge på en rødblok. Jeg siger ikke det er umuligt, men der er en grund til at man næsten aldrigt ser 2900ccm + turbo.

Hvor stor blev boring og slag i din maskine, samt hvilken plejlstangslængde kører du med?
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Besvar