fra karbu til sprøjt

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#11 Indlæg af Morten VJ »

En top der deler indsugnings kanaler.
Det lyder som noget gammelt engelsk jern?

Glem det med en dyse pr kanal.
Det vil aldrig komme til at virke ordentligt!!!!!!!

Den ene cylinder vil altid komme til at stjæle fra den anden.


Du har kun 2 muligheder.
Enten kører du en monopint løsning.
Eller en special styring der kan klare at synkronisere indsprøjtnings tidspunkterne.
Emerald, og en special version af MS2 er de eneste jeg kender til,
der kan klare denne meget specielle opgave.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Brugeravatar
grydesvamp
Mester Medlem
Indlæg: 2537
Tilmeldt: 25 jan 2005, 15:36
Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland

#12 Indlæg af grydesvamp »

hvilken bil er der tale om ?

når jeg kan lave indsprøjtning på en gammel sur lada....kan du vel også !

det sværeste var manifolden, men man behøver jo ikke gå efter den forkromede version i poleret alu (der koster en arm).
Fri bane fuld hane! :-)
K-FINN
Mester Medlem
Indlæg: 3480
Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19

#13 Indlæg af K-FINN »

"Glem det med en dyse pr kanal.
Det vil aldrig komme til at virke ordentligt!!!!!!! "

Går ikke ud fra de 2 cyl. der deler kanal tænder på samme tid.
Så burde det vel nok virke ?
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#14 Indlæg af Morten VJ »

Finn
Tæl 1342
Så tæl grader på krumtappem
0-180-360-540-720
Find lidt knastaksel oplysninger, og de er normalt åbne end i mere end 180 krumtapsgrader
Lad os tage en fiktiv knast på 240 grader.
Og kun kigge på cylinder 3 og 4
Indsugning åbner ved 330 grader på cyl4 og lukker ved 570 grader
Cyl 3 åbner ved 510 grader og lukker igen ved 750 grader.
Hvis jeg regner riktigt så deler cylinder 3 og 4 indsugnings kanalen i 60 grader.
Så cylinderne stjæler fra hinanden.
Rover havde nogle meget avancerede løsninger på denne problematik.
Da de ville have længst levetid ud af motoren.
Og det er ikke særligt mange programmerbare sprøjt, der har mulighed for at kunne give benzin til denne motor type.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
K-FINN
Mester Medlem
Indlæg: 3480
Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19

#15 Indlæg af K-FINN »

Hvis det har virket med karbunade, bør det vel også med EFI.
Hvis man lader alle dyser sprøjte på samme tid..

Måske bare mig der ikke lige kan se det for mig...
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)
mike-tofte
Nyt Medlem
Indlæg: 16
Tilmeldt: 05 aug 2010, 07:58

...

#16 Indlæg af mike-tofte »

der er tale om noget gammel tysk jern

det drejer sig om en kadett c 1200 fra 79


jeg er ikke så meget til monopoint da jeg har nogle drømme om noget tryk i fremtiden


grydesvamp hvilken løsning har du valgt på din lada ?
Slavteren
Mester Medlem
Indlæg: 1320
Tilmeldt: 15 jan 2004, 08:29
Geografisk sted: Maribo
Kontakt:

#17 Indlæg af Slavteren »

lige den motor er rigtig glad for et sæt webere :wink:

som k-finn skriver: hvis begge dysserne fyrer 1 gang pr omdrejning burde det vel virke?

hvis det har interesse kan jeg sagtens måle på mit manifold mhs til længde og diameter hvis duu skal ha noget at smede ud fra.
Jeg piller helst ikke ved ting jeg ikke har forstand på.
BORTSET FRA KVINDER!

www.slavteren.tk
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#18 Indlæg af Morten VJ »

Finn
Vi tager den så i tid
En dyse der deler samme kanal.
Tomgang dysen sprøjter i ca 2 msek
Indsugnings ventilen er åben i ca 10 msek og de overlapper i ca 2 ms
men det er egentligt ligegyldigt, da den ene cylinder når at tømme kanalen for benzin-luft blanding inden den anden begynder at suge
Fuld ga og maks omdrejninger.
Dyserne er åbne i 8 ms, men motoren suger kun i 5ms.

Kan du se problematikken??

At have dyserne siddene ude ved gasspjældet, på en fælles manifold løser mange af de problemer.

Har du nogen sinde set en racer mini,
Der stak 2 doppelte weber karburatore ind i kabinen. Og føreren havde handsker på for at undgå forbrænding af hånden.
Det var udelukkende for at have volumen nok i manifolden, til den benzin motoren krævede.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Brugeravatar
grydesvamp
Mester Medlem
Indlæg: 2537
Tilmeldt: 25 jan 2005, 15:36
Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland

Re: ...

#19 Indlæg af grydesvamp »

mike-tofte skrev:der er tale om noget gammel tysk jern

det drejer sig om en kadett c 1200 fra 79


jeg er ikke så meget til monopoint da jeg har nogle drømme om noget tryk i fremtiden


grydesvamp hvilken løsning har du valgt på din lada ?


Kig i garagen/projekt galleri'et. men en anden manifold bygget ud fra flancen fra den originale, er hvad jeg har brugt. Kadett er efterhånden så gennemprøvet en bil at der burde være min et eksemplar eller 2 med indsprøjtning og turbo du kan hente inspiration fra..
Fri bane fuld hane! :-)
mike-tofte
Nyt Medlem
Indlæg: 16
Tilmeldt: 05 aug 2010, 07:58

...

#20 Indlæg af mike-tofte »

har set et eksemplar men har ikke kunne få nogle oplysninger fra dem desværre

først var jeg ude i noget draw trough men har læst mig til at det ville værre en gøglercirkus løsning og ville fungere langt bedre med sprøjt.
Besvar