Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 26 feb 2025, 11:23

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 38 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 15 aug 2010, 14:06 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
En top der deler indsugnings kanaler.
Det lyder som noget gammelt engelsk jern?

Glem det med en dyse pr kanal.
Det vil aldrig komme til at virke ordentligt!!!!!!!

Den ene cylinder vil altid komme til at stjæle fra den anden.


Du har kun 2 muligheder.
Enten kører du en monopint løsning.
Eller en special styring der kan klare at synkronisere indsprøjtnings tidspunkterne.
Emerald, og en special version af MS2 er de eneste jeg kender til,
der kan klare denne meget specielle opgave.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 15 aug 2010, 15:53 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 jan 2005, 15:36
Indlæg: 2537
Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland
hvilken bil er der tale om ?

når jeg kan lave indsprøjtning på en gammel sur lada....kan du vel også !

det sværeste var manifolden, men man behøver jo ikke gå efter den forkromede version i poleret alu (der koster en arm).

_________________
Fri bane fuld hane! :-)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 15 aug 2010, 16:05 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 08 jul 2003, 13:19
Indlæg: 3480
"Glem det med en dyse pr kanal.
Det vil aldrig komme til at virke ordentligt!!!!!!! "

Går ikke ud fra de 2 cyl. der deler kanal tænder på samme tid.
Så burde det vel nok virke ?

_________________
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 15 aug 2010, 17:01 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Finn
Tæl 1342
Så tæl grader på krumtappem
0-180-360-540-720
Find lidt knastaksel oplysninger, og de er normalt åbne end i mere end 180 krumtapsgrader
Lad os tage en fiktiv knast på 240 grader.
Og kun kigge på cylinder 3 og 4
Indsugning åbner ved 330 grader på cyl4 og lukker ved 570 grader
Cyl 3 åbner ved 510 grader og lukker igen ved 750 grader.
Hvis jeg regner riktigt så deler cylinder 3 og 4 indsugnings kanalen i 60 grader.
Så cylinderne stjæler fra hinanden.
Rover havde nogle meget avancerede løsninger på denne problematik.
Da de ville have længst levetid ud af motoren.
Og det er ikke særligt mange programmerbare sprøjt, der har mulighed for at kunne give benzin til denne motor type.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 15 aug 2010, 17:10 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 08 jul 2003, 13:19
Indlæg: 3480
Hvis det har virket med karbunade, bør det vel også med EFI.
Hvis man lader alle dyser sprøjte på samme tid..

Måske bare mig der ikke lige kan se det for mig...

_________________
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)


Top
 Profil  
 
 Titel: ...
Indlæg: 15 aug 2010, 17:31 
Offline
Nyt Medlem

Tilmeldt: 05 aug 2010, 06:58
Indlæg: 16
der er tale om noget gammel tysk jern

det drejer sig om en kadett c 1200 fra 79


jeg er ikke så meget til monopoint da jeg har nogle drømme om noget tryk i fremtiden


grydesvamp hvilken løsning har du valgt på din lada ?


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 15 aug 2010, 18:03 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 jan 2004, 08:29
Indlæg: 1320
Geografisk sted: Maribo
lige den motor er rigtig glad for et sæt webere :wink:

som k-finn skriver: hvis begge dysserne fyrer 1 gang pr omdrejning burde det vel virke?

hvis det har interesse kan jeg sagtens måle på mit manifold mhs til længde og diameter hvis duu skal ha noget at smede ud fra.

_________________
Jeg piller helst ikke ved ting jeg ikke har forstand på.
BORTSET FRA KVINDER!

www.slavteren.tk


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 15 aug 2010, 18:18 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Finn
Vi tager den så i tid
En dyse der deler samme kanal.
Tomgang dysen sprøjter i ca 2 msek
Indsugnings ventilen er åben i ca 10 msek og de overlapper i ca 2 ms
men det er egentligt ligegyldigt, da den ene cylinder når at tømme kanalen for benzin-luft blanding inden den anden begynder at suge
Fuld ga og maks omdrejninger.
Dyserne er åbne i 8 ms, men motoren suger kun i 5ms.

Kan du se problematikken??

At have dyserne siddene ude ved gasspjældet, på en fælles manifold løser mange af de problemer.

Har du nogen sinde set en racer mini,
Der stak 2 doppelte weber karburatore ind i kabinen. Og føreren havde handsker på for at undgå forbrænding af hånden.
Det var udelukkende for at have volumen nok i manifolden, til den benzin motoren krævede.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: ...
Indlæg: 15 aug 2010, 19:15 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 jan 2005, 15:36
Indlæg: 2537
Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland
mike-tofte skrev:
der er tale om noget gammel tysk jern

det drejer sig om en kadett c 1200 fra 79


jeg er ikke så meget til monopoint da jeg har nogle drømme om noget tryk i fremtiden


grydesvamp hvilken løsning har du valgt på din lada ?


Kig i garagen/projekt galleri'et. men en anden manifold bygget ud fra flancen fra den originale, er hvad jeg har brugt. Kadett er efterhånden så gennemprøvet en bil at der burde være min et eksemplar eller 2 med indsprøjtning og turbo du kan hente inspiration fra..

_________________
Fri bane fuld hane! :-)


Top
 Profil  
 
 Titel: ...
Indlæg: 15 aug 2010, 19:24 
Offline
Nyt Medlem

Tilmeldt: 05 aug 2010, 06:58
Indlæg: 16
har set et eksemplar men har ikke kunne få nogle oplysninger fra dem desværre

først var jeg ude i noget draw trough men har læst mig til at det ville værre en gøglercirkus løsning og ville fungere langt bedre med sprøjt.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 38 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 51 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team