Twin Scroll Manifold af sort stål?
Redaktør: Moderatorer
-
K-FINN
- Mester Medlem
- Indlæg: 3480
- Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19
-
dykkerdahl
- Senior Medlem
- Indlæg: 369
- Tilmeldt: 14 nov 2006, 03:09
- Geografisk sted: Kbh
- Kontakt:
Supra MK4 skrev:Jeg har dog så valgt og rengøre samlinger både indvendig, og udvendigt, ca 15mm ind på rør, for ikke trække urenheder ud i svejsning...
Ser godt ud, men jeg er dog ikke helt sikker på at jeg forstår det sidste du skriver om rengøring af samlinger.
Og hvor tykke er de rør?
Hvad er det for motor og ved du om den bliver meget varm for 48K er meget langt.
Captain Slow
Flot arbejde, har du haft problemer med dine sorte manifolder?
Og en ond lille alu.båd som står ved siden af den stålpram i har bygget.
Jeg giver lige mine spørgsmål et Nr.
1: Er der noget man skal passe på med....?
2: Hvor tykke skal de rør og flanger være i godset....?
3: Hvordan får i lavet flanger....?
4: Er her nogle der har prøvet at svejse en sådan en manifold med elektrode pinde.
Nissan 200sx
-
K-FINN
- Mester Medlem
- Indlæg: 3480
- Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19
Det er keddelrør, mener det er 2,3-3mm i gods tykkelse.
Det er min 1,5L toyota med eftermonteret turbo.
Jeg prøver på ikke køre alt for konservativ tænding, for undgå varm(rødglødende) manifold....
Som sagt, tror ikke det har nogen betydning når man laver en manifold, men er det til certifikat svejsning, skal man rengøre det godt, ellers bliver det og se til røngten af svejsning
Det er min 1,5L toyota med eftermonteret turbo.
Jeg prøver på ikke køre alt for konservativ tænding, for undgå varm(rødglødende) manifold....
Som sagt, tror ikke det har nogen betydning når man laver en manifold, men er det til certifikat svejsning, skal man rengøre det godt, ellers bliver det og se til røngten af svejsning
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele 
- Captain Slow
- Mester Medlem
- Indlæg: 1340
- Tilmeldt: 01 maj 2009, 21:27
- Geografisk sted: Horsens
jeg er ikke "konstuktør" så den ære kan jeg ikke påtage mig,, det er Heyer (som også er herinde)
ja den alu skubber til prammen er sgu feeeed
har ikke haft nogen problemer med de tidligere manifolde, men har ikke kørt andet end få km med dem.
rørene er 5/4 svejsebøjninger, mener de er 42,3 mm (kan ik helt huske det)
kanterne er bare skærpet og så er det tig svejset
flanger er 10 mm
(du bør spænde dem på et topstykke når du svejser så de ikke slår sig)
Flanger til V8 motoren har Spirillen herinde fra fået lavet. ellers kan de fleste større smedeværksteder laser skære nogen til dig
ja den alu skubber til prammen er sgu feeeed
har ikke haft nogen problemer med de tidligere manifolde, men har ikke kørt andet end få km med dem.
rørene er 5/4 svejsebøjninger, mener de er 42,3 mm (kan ik helt huske det)
kanterne er bare skærpet og så er det tig svejset
flanger er 10 mm
(du bør spænde dem på et topstykke når du svejser så de ikke slår sig)
Flanger til V8 motoren har Spirillen herinde fra fået lavet. ellers kan de fleste større smedeværksteder laser skære nogen til dig
I love everything thats fast enough to do something stupid with
-
Kallesoe
- Nyt Medlem
- Indlæg: 34
- Tilmeldt: 08 nov 2007, 18:04
Har ikke prøvet at svejse en manifold, endnu
men kunne ikke forestille mig at det ikke kan laves med pinde, og kunne endda selv overveje det hvis jeg havde værket til det, pt er det kun co2 jeg har - og overvejer at mit næste skal være tig da det jo er dejligt at svejse med :p men det koster også lidt mere
SupraMK4 - Er det forstået korrekt at du sliber det rent så det "skinner" om man så må sige ?
SupraMK4 - Er det forstået korrekt at du sliber det rent så det "skinner" om man så må sige ?
-
wukshady
- Senior Medlem
- Indlæg: 475
- Tilmeldt: 16 okt 2004, 23:51
- Geografisk sted: Vendsyssel
-
Runesm
- Mester Medlem
- Indlæg: 1664
- Tilmeldt: 25 jun 2006, 20:06
Jeg lavede min første manifold til min polo 1,3 fra 89 med karburator og turbo.
Jeg kørte 1 bar, og gav den smæk fra kold motor, så den har været udsat for alvorlig varmestress.
Flancen til topstykket blev spændt på et stykke I-profil under svejsning så den ikke slog sig alt for meget, og så ellers bare noget styrke på co2 anlægget. Intet blev rengjort, pånær flancen til turboen, da den knækkede af fordi jeg havde svejst ovenpå støbe-slaggerne(hovsa). Så efter rengøring så kunne den hænge fast igen.
Den kørte 1 år, og var noget nær det underligste jeg har lavet i værkstedet dags dato
Jeg kørte 1 bar, og gav den smæk fra kold motor, så den har været udsat for alvorlig varmestress.
Flancen til topstykket blev spændt på et stykke I-profil under svejsning så den ikke slog sig alt for meget, og så ellers bare noget styrke på co2 anlægget. Intet blev rengjort, pånær flancen til turboen, da den knækkede af fordi jeg havde svejst ovenpå støbe-slaggerne(hovsa). Så efter rengøring så kunne den hænge fast igen.
Den kørte 1 år, og var noget nær det underligste jeg har lavet i værkstedet dags dato
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo