Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 26 feb 2025, 11:35

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 21 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 11 maj 2010, 18:57 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 08 jul 2003, 13:19
Indlæg: 3480
Jeg sliber det rent, ellers kan man se på svejsning er der trækker urenheder ud i svejsning...

Om det har den helt store betydning her, vides ikke, men er det til svejseprøve, har det noget og sige..

_________________
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 11 maj 2010, 20:17 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 14 nov 2006, 03:09
Indlæg: 369
Geografisk sted: Kbh
Supra MK4 skrev:
Jeg har dog så valgt og rengøre samlinger både indvendig, og udvendigt, ca 15mm ind på rør, for ikke trække urenheder ud i svejsning...


Ser godt ud, men jeg er dog ikke helt sikker på at jeg forstår det sidste du skriver om rengøring af samlinger.
Og hvor tykke er de rør?
Hvad er det for motor og ved du om den bliver meget varm for 48K er meget langt.


Captain Slow

Flot arbejde, har du haft problemer med dine sorte manifolder?
Og en ond lille alu.båd som står ved siden af den stålpram i har bygget.


Jeg giver lige mine spørgsmål et Nr.

1: Er der noget man skal passe på med....?
2: Hvor tykke skal de rør og flanger være i godset....?
3: Hvordan får i lavet flanger....?
4: Er her nogle der har prøvet at svejse en sådan en manifold med elektrode pinde.

_________________
Nissan 200sx


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 11 maj 2010, 20:26 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 08 jul 2003, 13:19
Indlæg: 3480
Det er keddelrør, mener det er 2,3-3mm i gods tykkelse.
Det er min 1,5L toyota med eftermonteret turbo.
Jeg prøver på ikke køre alt for konservativ tænding, for undgå varm(rødglødende) manifold....

Som sagt, tror ikke det har nogen betydning når man laver en manifold, men er det til certifikat svejsning, skal man rengøre det godt, ellers bliver det og se til røngten af svejsning

_________________
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 11 maj 2010, 20:30 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 maj 2009, 20:27
Indlæg: 1340
Geografisk sted: Horsens
jeg er ikke "konstuktør" så den ære kan jeg ikke påtage mig,, det er Heyer (som også er herinde)

ja den alu skubber til prammen er sgu feeeed

har ikke haft nogen problemer med de tidligere manifolde, men har ikke kørt andet end få km med dem.

rørene er 5/4 svejsebøjninger, mener de er 42,3 mm (kan ik helt huske det)

kanterne er bare skærpet og så er det tig svejset

flanger er 10 mm
(du bør spænde dem på et topstykke når du svejser så de ikke slår sig)

Flanger til V8 motoren har Spirillen herinde fra fået lavet. ellers kan de fleste større smedeværksteder laser skære nogen til dig

_________________
I love everything thats fast enough to do something stupid with


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 11 maj 2010, 21:31 
Offline
Nyt Medlem

Tilmeldt: 08 nov 2007, 18:04
Indlæg: 34
Har ikke prøvet at svejse en manifold, endnu :oops: men kunne ikke forestille mig at det ikke kan laves med pinde, og kunne endda selv overveje det hvis jeg havde værket til det, pt er det kun co2 jeg har - og overvejer at mit næste skal være tig da det jo er dejligt at svejse med :p men det koster også lidt mere :damn:

SupraMK4 - Er det forstået korrekt at du sliber det rent så det "skinner" om man så må sige ?


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 11 maj 2010, 21:32 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 08 jul 2003, 13:19
Indlæg: 3480
Yep, det skinner :-)

_________________
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 12 maj 2010, 18:27 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 16 okt 2004, 22:51
Indlæg: 475
Geografisk sted: Vendsyssel
Supra MK4 skrev:
Yep, det skinner :-)


Det giver også lige de sidste hk :gnaek:

_________________
Ole Bundgaard

http://www.youtube.com/watch?v=Ncq9stPGb2E


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 12 maj 2010, 19:01 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 08 jul 2003, 13:19
Indlæg: 3480
wukshady skrev:
Supra MK4 skrev:
Yep, det skinner :-)


Det giver også lige de sidste hk :gnaek:


Må være derfor den laver flere hk end den burde gøre, efter hvad de lærde siger..

_________________
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 13 maj 2010, 20:03 
Offline
Nyt Medlem

Tilmeldt: 08 nov 2007, 18:04
Indlæg: 34
Hvad yder den da ? og flere billeder ? :o)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 13 maj 2010, 20:28 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 25 jun 2006, 19:06
Indlæg: 1664
Jeg lavede min første manifold til min polo 1,3 fra 89 med karburator og turbo.

Jeg kørte 1 bar, og gav den smæk fra kold motor, så den har været udsat for alvorlig varmestress.

Flancen til topstykket blev spændt på et stykke I-profil under svejsning så den ikke slog sig alt for meget, og så ellers bare noget styrke på co2 anlægget. Intet blev rengjort, pånær flancen til turboen, da den knækkede af fordi jeg havde svejst ovenpå støbe-slaggerne(hovsa). Så efter rengøring så kunne den hænge fast igen.

Den kørte 1 år, og var noget nær det underligste jeg har lavet i værkstedet dags dato :P

_________________
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 21 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 63 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team