Twin Scroll Manifold af sort stål?

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
K-FINN
Mester Medlem
Indlæg: 3480
Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19

#11 Indlæg af K-FINN »

Jeg sliber det rent, ellers kan man se på svejsning er der trækker urenheder ud i svejsning...

Om det har den helt store betydning her, vides ikke, men er det til svejseprøve, har det noget og sige..
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)
dykkerdahl
Senior Medlem
Indlæg: 369
Tilmeldt: 14 nov 2006, 03:09
Geografisk sted: Kbh
Kontakt:

#12 Indlæg af dykkerdahl »

Supra MK4 skrev:Jeg har dog så valgt og rengøre samlinger både indvendig, og udvendigt, ca 15mm ind på rør, for ikke trække urenheder ud i svejsning...


Ser godt ud, men jeg er dog ikke helt sikker på at jeg forstår det sidste du skriver om rengøring af samlinger.
Og hvor tykke er de rør?
Hvad er det for motor og ved du om den bliver meget varm for 48K er meget langt.


Captain Slow

Flot arbejde, har du haft problemer med dine sorte manifolder?
Og en ond lille alu.båd som står ved siden af den stålpram i har bygget.


Jeg giver lige mine spørgsmål et Nr.

1: Er der noget man skal passe på med....?
2: Hvor tykke skal de rør og flanger være i godset....?
3: Hvordan får i lavet flanger....?
4: Er her nogle der har prøvet at svejse en sådan en manifold med elektrode pinde.
Nissan 200sx
K-FINN
Mester Medlem
Indlæg: 3480
Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19

#13 Indlæg af K-FINN »

Det er keddelrør, mener det er 2,3-3mm i gods tykkelse.
Det er min 1,5L toyota med eftermonteret turbo.
Jeg prøver på ikke køre alt for konservativ tænding, for undgå varm(rødglødende) manifold....

Som sagt, tror ikke det har nogen betydning når man laver en manifold, men er det til certifikat svejsning, skal man rengøre det godt, ellers bliver det og se til røngten af svejsning
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)
Brugeravatar
Captain Slow
Mester Medlem
Indlæg: 1340
Tilmeldt: 01 maj 2009, 21:27
Geografisk sted: Horsens

#14 Indlæg af Captain Slow »

jeg er ikke "konstuktør" så den ære kan jeg ikke påtage mig,, det er Heyer (som også er herinde)

ja den alu skubber til prammen er sgu feeeed

har ikke haft nogen problemer med de tidligere manifolde, men har ikke kørt andet end få km med dem.

rørene er 5/4 svejsebøjninger, mener de er 42,3 mm (kan ik helt huske det)

kanterne er bare skærpet og så er det tig svejset

flanger er 10 mm
(du bør spænde dem på et topstykke når du svejser så de ikke slår sig)

Flanger til V8 motoren har Spirillen herinde fra fået lavet. ellers kan de fleste større smedeværksteder laser skære nogen til dig
I love everything thats fast enough to do something stupid with
Kallesoe
Nyt Medlem
Indlæg: 34
Tilmeldt: 08 nov 2007, 18:04

#15 Indlæg af Kallesoe »

Har ikke prøvet at svejse en manifold, endnu :oops: men kunne ikke forestille mig at det ikke kan laves med pinde, og kunne endda selv overveje det hvis jeg havde værket til det, pt er det kun co2 jeg har - og overvejer at mit næste skal være tig da det jo er dejligt at svejse med :p men det koster også lidt mere :damn:

SupraMK4 - Er det forstået korrekt at du sliber det rent så det "skinner" om man så må sige ?
K-FINN
Mester Medlem
Indlæg: 3480
Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19

#16 Indlæg af K-FINN »

Yep, det skinner :-)
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)
wukshady
Senior Medlem
Indlæg: 475
Tilmeldt: 16 okt 2004, 23:51
Geografisk sted: Vendsyssel

#17 Indlæg af wukshady »

Supra MK4 skrev:Yep, det skinner :-)


Det giver også lige de sidste hk :gnaek:
K-FINN
Mester Medlem
Indlæg: 3480
Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19

#18 Indlæg af K-FINN »

wukshady skrev:
Supra MK4 skrev:Yep, det skinner :-)


Det giver også lige de sidste hk :gnaek:


Må være derfor den laver flere hk end den burde gøre, efter hvad de lærde siger..
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)
Kallesoe
Nyt Medlem
Indlæg: 34
Tilmeldt: 08 nov 2007, 18:04

#19 Indlæg af Kallesoe »

Hvad yder den da ? og flere billeder ? :o)
Runesm
Mester Medlem
Indlæg: 1664
Tilmeldt: 25 jun 2006, 20:06

#20 Indlæg af Runesm »

Jeg lavede min første manifold til min polo 1,3 fra 89 med karburator og turbo.

Jeg kørte 1 bar, og gav den smæk fra kold motor, så den har været udsat for alvorlig varmestress.

Flancen til topstykket blev spændt på et stykke I-profil under svejsning så den ikke slog sig alt for meget, og så ellers bare noget styrke på co2 anlægget. Intet blev rengjort, pånær flancen til turboen, da den knækkede af fordi jeg havde svejst ovenpå støbe-slaggerne(hovsa). Så efter rengøring så kunne den hænge fast igen.

Den kørte 1 år, og var noget nær det underligste jeg har lavet i værkstedet dags dato :P
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo
Besvar