Twin Scroll Manifold af sort stål?

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
dykkerdahl
Senior Medlem
Indlæg: 369
Tilmeldt: 14 nov 2006, 03:09
Geografisk sted: Kbh
Kontakt:

Twin Scroll Manifold af sort stål?

#1 Indlæg af dykkerdahl »

Manifold af sort stål?
Det har vist været oppe og vende før her på PF. men det er svært at finde det rigtige svar da mange siger god for sort stål da rustfrit ud over prisen også tit revner og flækker.
Der er skrævet om emnet i stort set alle motor forums, men disse tråde er næsten altid domineret af halv profe folk der kun bygger i rustfrit.

Jeg skal hen over sommeren have bygget en Twin Scroll manifold med korte tynde rør og flad nok til at der kan ligge en tynd grå plade over, for at give den et originalt ud sene.

Jeg kunne selvfølgelig godt tænke mig at lave den selv i billig sort stål frem for det dyre rustfrie som jeg ingen erfaring har med at svejse.
Når jeg søger rundt kan man mange gange læse at det kun er rustfrit der kan bruges over 650 grader... Men man kan samtidig finde rigtig mange folk som har kørt rigtig mange Km med hjemmebygget manifolder i sort, se bare Sverige, der er det næsten en folkesport at svejse sit eget grenrør i sort og jeg har faktisk ikke kunne finde et tilfælde hvor materialet er begyndt at lagdele og har ødelagt en turbo og hvad men ellers høre af ting der kan ske med en sort manifold.

Er der et problem med det normale stål?

Jeg kunne godt tænke mig at høre fra nogle der har lavet manifolder i sort stål både gode og dårlige oplevelser.
Måske der er nogle der har link til noget gode billede serier og "gør det selv manifolder" der faktisk kan flowe noget luft og ikke bare de normale kasse manifolder de altid omhandler.

Der må være andre en mig der går og drømmer om den Twin Scroll manifold der ikke kan købes til ret mange biler, og som skal bygges til priser som idag ligger langt over prisen på en ny Twin Scroll lastvogns turbo. :grr:
Nissan 200sx
JPP
Admin
Admin
Indlæg: 2499
Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54

#2 Indlæg af JPP »

Vi er igang med at lave byggesæt og collektorer i både rustfri og sort til Twin-Scroll opbygninger der understøtter MP turboerne. Det er ikke mig som svejser, men min makker/kammerat som til daglig er smed og har hvad der kan kravle og gå af certifikater. Han har hovedet begravet i sort også og han undersøgere pt. for sort materialetype. Umiddelbart vil jeg ikke tro der er den store forskel mht. hvad der kan hældes i "suppen" ved sort og heraf udvalg. Hertil kommer så prisen.
K-FINN
Mester Medlem
Indlæg: 3480
Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19

#3 Indlæg af K-FINN »

Jeg har selv lavet min turbomanifold i sort rør, den har indtil videre kørt 48000km i daglig kørsel, uden den er revnet...
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)
Kallesoe
Nyt Medlem
Indlæg: 34
Tilmeldt: 08 nov 2007, 18:04

#4 Indlæg af Kallesoe »

Hvilke svejse metoder bruger i ? Mig/Mag ? Elektrode ? Tig?
K-FINN
Mester Medlem
Indlæg: 3480
Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19

#5 Indlæg af K-FINN »

Jeg har brugt TIG/ og almindelig co2
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)
dykkerdahl
Senior Medlem
Indlæg: 369
Tilmeldt: 14 nov 2006, 03:09
Geografisk sted: Kbh
Kontakt:

#6 Indlæg af dykkerdahl »

Supra MK4 skrev:Jeg har selv lavet min turbomanifold i sort rør, den har indtil videre kørt 48000km i daglig kørsel, uden den er revnet...


Har du billeder af den?
Nissan 200sx
K-FINN
Mester Medlem
Indlæg: 3480
Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19

#7 Indlæg af K-FINN »

Nu er det ikke noget glansbillede, men det virker ganske udemærket...Billede
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)
Brugeravatar
Captain Slow
Mester Medlem
Indlæg: 1340
Tilmeldt: 01 maj 2009, 21:27
Geografisk sted: Horsens

#8 Indlæg af Captain Slow »

der ligger en hel del billeder af min manifold i dette galleri:
http://www.bilgalleri.dk/alb_vis.aspx?AlbumID=58086

og min gamle her:
http://www.bilgalleri.dk/alb_vis.aspx?albumid=46264

C02 bollesprøjter holder vi os langt væk fra :-)
Senest rettet af Captain Slow 11 maj 2010, 18:56, rettet i alt 1 gang.
I love everything thats fast enough to do something stupid with
K-FINN
Mester Medlem
Indlæg: 3480
Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19

#9 Indlæg af K-FINN »

Jeg har dog så valgt og rengøre samlinger både indvendig, og udvendigt, ca 15mm ind på rør, for ikke trække urenheder ud i svejsning...
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)
Kallesoe
Nyt Medlem
Indlæg: 34
Tilmeldt: 08 nov 2007, 18:04

#10 Indlæg af Kallesoe »

Rengøre ? ca 15mm ind på rør ? Ikke helt forstået. :oops:
Besvar