Plenumstørrelse/udformning?
Redaktør: Moderatorer
-
monster
- Junior Medlem
- Indlæg: 53
- Tilmeldt: 05 mar 2009, 08:34
-
dykkerdahl
- Senior Medlem
- Indlæg: 369
- Tilmeldt: 14 nov 2006, 03:09
- Geografisk sted: Kbh
- Kontakt:
-
monster
- Junior Medlem
- Indlæg: 53
- Tilmeldt: 05 mar 2009, 08:34
www.algor.com - der kan downloades et brugbart CFD program til en 30 dages prøveperiode til dem som skulle have lyst til at prøve kræfter med det.

-
dykkerdahl
- Senior Medlem
- Indlæg: 369
- Tilmeldt: 14 nov 2006, 03:09
- Geografisk sted: Kbh
- Kontakt:
Jeg har ikke helt overskud eller evner til at sætte mig ind i sådan et CFD. program, men det kunne det være sjovt at flow teste nogle andre løsninger....
Jeg er meget varm på at spjældet har lysning lige mod hullerne og ventilerne i toppen, det vil dog kræve lidt mere plads.
Men det er jo tydeligt at når man prøver at vende luft der kommer med 100Kmt. 80-90 grader midster man en masse kraft og turbolens mm. vil opstå....
Jeg ønsker luften fra intercoolern gennem spjældet flyver i direkte retning gennem plenum og rør til ventilerne.
Så det skal være et 3 kantet plenum med store tragte der har åbning lige mod spjældet hvor luften kommer ind med høj fart.
Forestil dig at du gennem spjældet kan se dine ventilstyr i topstykket.....
Lidt lige som dette her, bare mere lige på:
http://www.youtube.com/watch?v=kGk3c3hLZyw
Jeg forstiller mig at sådan et "lige igennem spjæld-planum-rør" design gratis vil kunne hæve trykket på en lukket ventil med 0.5-1.5 Psi og med virke til en hurtiger acceleration af den stillestånde luft i indsugningsrøret når ventilen åbner= Bedre fyldning.
Det "audi" planum han bygger på denne tråd:
http://forums.hybridz.org/showthread.php?t=127863
Er helt sikkert en rigtig god løsning på et godt plenum, stod så sent som i sidste uge med et i hånden (uden gæller) da jeg kender en galning i sydhavnen der er ved at bygge en turbo 4x4 80'er Audi til race.
Dog tror jeg at der vil opstå trykfald mellem de to plenums da du ikke kan vende luften 80" på de små skarpe gæller ustraffet.
Kom frisk!
Jeg er meget varm på at spjældet har lysning lige mod hullerne og ventilerne i toppen, det vil dog kræve lidt mere plads.
Men det er jo tydeligt at når man prøver at vende luft der kommer med 100Kmt. 80-90 grader midster man en masse kraft og turbolens mm. vil opstå....
Jeg ønsker luften fra intercoolern gennem spjældet flyver i direkte retning gennem plenum og rør til ventilerne.
Så det skal være et 3 kantet plenum med store tragte der har åbning lige mod spjældet hvor luften kommer ind med høj fart.
Forestil dig at du gennem spjældet kan se dine ventilstyr i topstykket.....
Lidt lige som dette her, bare mere lige på:
http://www.youtube.com/watch?v=kGk3c3hLZyw
Jeg forstiller mig at sådan et "lige igennem spjæld-planum-rør" design gratis vil kunne hæve trykket på en lukket ventil med 0.5-1.5 Psi og med virke til en hurtiger acceleration af den stillestånde luft i indsugningsrøret når ventilen åbner= Bedre fyldning.
Det "audi" planum han bygger på denne tråd:
http://forums.hybridz.org/showthread.php?t=127863
Er helt sikkert en rigtig god løsning på et godt plenum, stod så sent som i sidste uge med et i hånden (uden gæller) da jeg kender en galning i sydhavnen der er ved at bygge en turbo 4x4 80'er Audi til race.
Dog tror jeg at der vil opstå trykfald mellem de to plenums da du ikke kan vende luften 80" på de små skarpe gæller ustraffet.
Kom frisk!
Nissan 200sx
-
Morten VJ
- Mester Medlem
- Indlæg: 3805
- Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
- Geografisk sted: nordsjælland
- Kontakt:
Her er et billede af en der ikke fylder så meget.
Det der bekymre mig er den store volumen, og hvordan den vil påvirke speeder responsen ved normal kørsel. og mere frisk kørsel.
Venturi manifolden/Audi løsningen
Har mere turbolens, og trykfald, det kan vi hurtigt blive enige om.
Spørgsmålet er, om det er så dårligt?
Oprindeligt blev den udviklet til deres rally biler, hvor Maks effekt ikke er alt afgørende, men mere hvordan arealet under kurven ser ud.
I bedste fald bliver det et kompromis imellem plads, effekt, og fordeling af luft til de enkelte cylindre.
MVH
Morten
Det der bekymre mig er den store volumen, og hvordan den vil påvirke speeder responsen ved normal kørsel. og mere frisk kørsel.
Venturi manifolden/Audi løsningen
Har mere turbolens, og trykfald, det kan vi hurtigt blive enige om.
Spørgsmålet er, om det er så dårligt?
Oprindeligt blev den udviklet til deres rally biler, hvor Maks effekt ikke er alt afgørende, men mere hvordan arealet under kurven ser ud.
I bedste fald bliver det et kompromis imellem plads, effekt, og fordeling af luft til de enkelte cylindre.
MVH
Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
-
Brisse
- Mester Medlem
- Indlæg: 504
- Tilmeldt: 15 jul 2003, 12:34
- Geografisk sted: Stevns
- Kontakt:
Morten VJ skrev:Det der bekymre mig er den store volumen, og hvordan den vil påvirke speeder responsen ved normal kørsel. og mere frisk kørsel.
Hvor mange liter luft kommer gennem manifolden pr. sekund ved f.eks 4000 RPM og hvor meget er det i forhold til volumet af manifolden.
Mit bud er at de extra par liter er forsvindende i forhold til mængden.
-
møffe
- Mester Medlem
- Indlæg: 2507
- Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
- Geografisk sted: i midten af midtjylland
der er efterhånden mange højeffekt biler med mange forskellige typer manifolde, alle har de tilfældes at de lavere omdr betyder ikke noget pga den skal acc ofte på en Qmile.
vi andre der gerne vil have højt moment over et stort område, syntes jeg ikke kan bruge de designs til det helt store. ud over en mærkelig momentkurve.
men høre meget godt om de 2 delte manifolde. og har set tal der virker overbevisne, her er lidt tyber til cosworth
denne har vist at den har et godt potientiale, og jeg forventer en del af den. prisen er ikke afskræmmende. ca 500pund
M.I.S manifolden
(lige det billede jeg har oploadet allerede ) super manifold. men meget dyr (18-24K )

vi andre der gerne vil have højt moment over et stort område, syntes jeg ikke kan bruge de designs til det helt store. ud over en mærkelig momentkurve.
men høre meget godt om de 2 delte manifolde. og har set tal der virker overbevisne, her er lidt tyber til cosworth
denne har vist at den har et godt potientiale, og jeg forventer en del af den. prisen er ikke afskræmmende. ca 500pund
M.I.S manifolden
(lige det billede jeg har oploadet allerede ) super manifold. men meget dyr (18-24K )

THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS
-
Morten VJ
- Mester Medlem
- Indlæg: 3805
- Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
- Geografisk sted: nordsjælland
- Kontakt:
Brisse skrev:Morten VJ skrev:Det der bekymre mig er den store volumen, og hvordan den vil påvirke speeder responsen ved normal kørsel. og mere frisk kørsel.
Hvor mange liter luft kommer gennem manifolden pr. sekund ved f.eks 4000 RPM og hvor meget er det i forhold til volumet af manifolden.
Mit bud er at de extra par liter er forsvindende i forhold til mængden.
Ved fuldt åbent gasspjæld, der er det ikke det store problem.
Det kan være mere problematisk hvis vi går fra 20% til 30% eller omvendt.
Et stort pleanum vil komme til at virke som en dæmper.
Ikke det mest smarte hvis man ligger på skridgrænsen, og forsøger at regulere balancen på bilen med speederen.
Men du kan jo prøve at kigge på indsugnings manifolder.
Der har siddet på turbo racer biler.
Feks.
Langdistance racere
F1
Standart vogns racing
Rally
Og sammenligne med dragracing motorer.
Så ser du nok en trend!
MVH
Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
