Loven for gamle biler mht tuning?

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Brugeravatar
Ravnen
Mester Medlem
Indlæg: 2340
Tilmeldt: 21 jun 2007, 14:17
Geografisk sted: Fysisk: Ølstykke /Mentalt: langt væk
Kontakt:

#11 Indlæg af Ravnen »

Før April måned '84 er det tilladt at tune sin bil (også med turbo) op til 20% over hvad den model i serien der har flest heste, Eks. Ford Sierra 1,3 OHC 60 Hk til 224 Hk (Cossie RS 500) + 20% = 268,8 Hk, bemærk at dette skal gøres på 1,3 L motoren, dog skal man lige være opmærksom hvad de forskellige instanser har at sige:

Synskontoret siger; det må du godt men bremser, undervogn og sikkerhed skal svare til den model hvis effekt du regner ud fra, dvs. RS 500.

Når dette er er i orden, kan Skat at mene at din bil er blevet til en RS 500 Billede og at du nu skal betale en million i afgift...

Emmisionskrav af betydning er der ikke nogle af før efter April '84

Tunings reglerene gælder stadig i dag, men er totalt fucket op af emissions regler der overtrumfer ALT!, fuck Svend!


Et andet eksempel er at, det er lovligt at smide et 16V Oettinger top på din Golf motor men ikke en top fra en Golf GTI 16V! da dette regnes for et motorskift (ved motorskift gælder reglen at bilen skifter identitet ved over 20% effektforøgelse = ny afgift)
corvus terrae terror...


Billede


_______________________________________________________________________________
“the bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten”
RSV
Senior Medlem
Indlæg: 286
Tilmeldt: 25 jul 2004, 22:54
Geografisk sted: Østsjælland

#12 Indlæg af RSV »

ravn hvis man nu har en golf 2 1.8gti med 112hk så må man godt lægge en 1.8 16v i bare det er en 129hk udgave husker ikke lige motor koden da effekten ikke overstiger 20% så er den ikke afgift berettiget, hvilket så får mig frem til, har man en gammel 16v så kan man jo lægge en vr6 2.8 fra en transporter i den har jo kun 140hkså syner man den og tager indsprøjtningen fra en 2.9 vr6 :D
AUDI 80 1.8/ 2.3 synet og godkendt uden afgift på større motor

Kawasaki ZZ-R 1100 :o)
Brugeravatar
John Sahl
Admin
Admin
Indlæg: 2105
Tilmeldt: 15 sep 2003, 13:17
Geografisk sted: Borup
Kontakt:

#13 Indlæg af John Sahl »

RSV skrev:har man en gammel 16v så kan man jo lægge en vr6 2.8 fra en transporter i den har jo kun 140hkså syner man den og tager indsprøjtningen fra en 2.9 vr6 :D


Og dermed er det så ulovligt, for du må ikke tune yderligere på den ;-)

.
Billede
John Sahl Hjælp til import = http://www.autohenter.dk
Billede Billede Billede Billede
RSV
Senior Medlem
Indlæg: 286
Tilmeldt: 25 jul 2004, 22:54
Geografisk sted: Østsjælland

#14 Indlæg af RSV »

Det rigtigt man må ikke tune yderlig på den, men når først det er skrevet ind i bilens papirer at den er synet med vr6 så er de ikke så nævenyttige
AUDI 80 1.8/ 2.3 synet og godkendt uden afgift på større motor

Kawasaki ZZ-R 1100 :o)
Rosendal
Junior Medlem
Indlæg: 70
Tilmeldt: 25 jan 2007, 15:12
Geografisk sted: Bramming / Esbjerg
Kontakt:

#15 Indlæg af Rosendal »

John Sahl skrev:
RSV skrev:har man en gammel 16v så kan man jo lægge en vr6 2.8 fra en transporter i den har jo kun 140hkså syner man den og tager indsprøjtningen fra en 2.9 vr6 :D


Og dermed er det så ulovligt, for du må ikke tune yderligere på den ;-)

.


Men det er staks lettere at få gennem syn selv om motoren er tunet. Jeg er selv igang med en til min Golf 1'er. Den kan kun lige synes med motor, men derud over bliver den self. også tunet en del. Men alt indvendig kan de jo ikke se. Der skal Weber på, og jeg har spurgt synhallen om hvad de siger til med den motor som kun lige ligger inde for 20% reglen og så med Weber. Men det er lige meget siger de, så længe den ikke forurender eller yder for meget. Men de skal ingen rulleatest se. Så de kan ikke se at den yder mere.
Golf 1 1979 Super Org! Og Super Lav ;)
Golf 1 Org. sorte plader
Golf 1 GTD
Golf 1 2,0 16v Projekt igang.
Mitsubishi Strada 2,5 TD
Brugeravatar
John Sahl
Admin
Admin
Indlæg: 2105
Tilmeldt: 15 sep 2003, 13:17
Geografisk sted: Borup
Kontakt:

#16 Indlæg af John Sahl »

Det var heller ikke for at være hellig, at jeg skrev det med lovligheden, jeg syntes bare lige det skulle med for detaljens skyld ;-)

.
Billede
John Sahl Hjælp til import = http://www.autohenter.dk
Billede Billede Billede Billede
Spar-mig
Nyt Medlem
Indlæg: 28
Tilmeldt: 24 sep 2007, 22:29

#17 Indlæg af Spar-mig »

RSV skrev:Iflg Turbomotor.dk er det tilladt at sætte turbo på biler fra før 90 hvis de er monteret med kat og under 2000ccm, er der nogen der kender den lovtext?

jeg vil meget gerne se det..
'

RSV



Her er lidt læse stof om det......

http://www.fstyr.dk/graphics/Synkron-Li ... /kap07.pdf
Punkt: 7.06.021
Afsnittet: Før 01.10.90:


Håber det er det du mener
manta b 2,0s http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=106818
ombyges til 2,2-2,7 med 150-200Hk

spjældhuse og MS skal der til
RSV
Senior Medlem
Indlæg: 286
Tilmeldt: 25 jul 2004, 22:54
Geografisk sted: Østsjælland

#18 Indlæg af RSV »

John Jeg syntes det var fint du lige nævnte det, så er der ingen misforståelser :tooth:
AUDI 80 1.8/ 2.3 synet og godkendt uden afgift på større motor

Kawasaki ZZ-R 1100 :o)
RSV
Senior Medlem
Indlæg: 286
Tilmeldt: 25 jul 2004, 22:54
Geografisk sted: Østsjælland

#19 Indlæg af RSV »

Spar-mig

Fint :D den har jeg godtnok ikke hørt om før, meen den ser ud til at være godnok, men sikkert et hyr med at overbevise synsmanden jubii :lol:
AUDI 80 1.8/ 2.3 synet og godkendt uden afgift på større motor

Kawasaki ZZ-R 1100 :o)
Spar-mig
Nyt Medlem
Indlæg: 28
Tilmeldt: 24 sep 2007, 22:29

#20 Indlæg af Spar-mig »

RSV skrev:Spar-mig

Fint :D den har jeg godtnok ikke hørt om før, meen den ser ud til at være godnok, men sikkert et hyr med at overbevise synsmanden jubii :lol:


Som jeg læser det skal bilen være fra før 01-10-90 under 2000ccm og med kat....

Men der står ikke om det den må være eftermonteret.....
Så det er vel som jeg plejer at sige: man skal ikke se begrænsningerne men mulighederne.....
Der med der står ikke den skal være org. monteret så det er lovligt med efter monteret......
Men ved ikke om det holder
manta b 2,0s http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=106818
ombyges til 2,2-2,7 med 150-200Hk

spjældhuse og MS skal der til
Besvar