65 mm Gasspjæld

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Wildert
Mester Medlem
Indlæg: 1673
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Nær Roskilde
Kontakt:

#11 Indlæg af Wildert »

JerrilD skrev:
Wildert skrev:Løsningen er en anden "rulle" til kablet så trækket bliver mere progressivt.


kan du ikke forklare nærmere? Skal også snart til at montere mit gasspjæld :)


Normalt så "ruller" dit kabel i gasspjældsenden over sådan en rulle/skive med en slids i som kablet ligger i. Radiussen på den rulle bestemmer udvekslingen da det har betydning for omkredsen.
Hvis man forestiller sig en helt cirkelrund rulle, så vil en større radius betyde at man skal trække mere i kablet for at åbne spjældet et givent antal grader, end ved en mindre radius.

Har man til gengæld en rulle som først har stor radius på den første del af åbningen, og gradvist får mindre radius, så vil det oftest føles mere doserbart da det sædvanligvis er på de første graders åbning at sådan en motor er mest følsom.

Biler er normalt leveret med ruller med skiftende radius af samme årsag, men du kan jo kigge til hvordan det ser ud på din.
Biler med spjældhuse har typisk bruge for en rulle med skiftende radius da 4 spjæld på 40-45 mm. i diameter giver gigantisk areal åbent ved selv få graders vip.
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally
Brugeravatar
JerrilD
Mester Medlem
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 07 okt 2006, 19:42
Geografisk sted: Fredericia C

#12 Indlæg af JerrilD »

Wildert skrev:
JerrilD skrev:
Wildert skrev:Løsningen er en anden "rulle" til kablet så trækket bliver mere progressivt.


kan du ikke forklare nærmere? Skal også snart til at montere mit gasspjæld :)


Normalt så "ruller" dit kabel i gasspjældsenden over sådan en rulle/skive med en slids i som kablet ligger i. Radiussen på den rulle bestemmer udvekslingen da det har betydning for omkredsen.
Hvis man forestiller sig en helt cirkelrund rulle, så vil en større radius betyde at man skal trække mere i kablet for at åbne spjældet et givent antal grader, end ved en mindre radius.

Har man til gengæld en rulle som først har stor radius på den første del af åbningen, og gradvist får mindre radius, så vil det oftest føles mere doserbart da det sædvanligvis er på de første graders åbning at sådan en motor er mest følsom.

Biler er normalt leveret med ruller med skiftende radius af samme årsag, men du kan jo kigge til hvordan det ser ud på din.
Biler med spjældhuse har typisk bruge for en rulle med skiftende radius da 4 spjæld på 40-45 mm. i diameter giver gigantisk areal åbent ved selv få graders vip.


hehe tak det gav mere mening :rock:
SV1000 for fun!
OFFROAD junkie ! (WANT AN XT600 Yamaha)
Brugeravatar
JerrilD
Mester Medlem
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 07 okt 2006, 19:42
Geografisk sted: Fredericia C

#13 Indlæg af JerrilD »

BANDIT skrev:
JerrilD skrev:
Wildert skrev:Løsningen er en anden "rulle" til kablet så trækket bliver mere progressivt.


kan du ikke forklare nærmere? Skal også snart til at montere mit gasspjæld :)


Kunne være fint hvis du monterede dit og se om du fik de samme symtomer , tar kun 15 min

Inden jeg begynder at fuske rundt :lusket:


Skal nok komme med en tilbagemelding når jeg har monteret det :P
SV1000 for fun!
OFFROAD junkie ! (WANT AN XT600 Yamaha)
Brugeravatar
JerrilD
Mester Medlem
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 07 okt 2006, 19:42
Geografisk sted: Fredericia C

#14 Indlæg af JerrilD »

Har du en løsning på problemet eller er det bare man skal vænne sig til det?
SV1000 for fun!
OFFROAD junkie ! (WANT AN XT600 Yamaha)
Brugeravatar
BANDIT
Mester Medlem
Indlæg: 784
Tilmeldt: 23 jul 2006, 20:24
Geografisk sted: Sønderjylland

..

#15 Indlæg af BANDIT »

er igang med at lave et andet speedertræk til spjældet
A3 -99 1.8T Quattro

S3 Optimeret
Brugeravatar
JerrilD
Mester Medlem
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 07 okt 2006, 19:42
Geografisk sted: Fredericia C

Re: ..

#16 Indlæg af JerrilD »

BANDIT skrev:er igang med at lave et andet speedertræk til spjældet


Så kan det være du kan lave en serie produktion :D Det vil sige en til mig :D hehe
SV1000 for fun!
OFFROAD junkie ! (WANT AN XT600 Yamaha)
Brugeravatar
BANDIT
Mester Medlem
Indlæg: 784
Tilmeldt: 23 jul 2006, 20:24
Geografisk sted: Sønderjylland

..

#17 Indlæg af BANDIT »

Hvis det kommer til at virke optimalt kan vi nok godt finde ud noget .

har lige fået den målt til 147 hk og 212 nm med spjæld, filter og udst. så sys det er meget fint, lidt mere moment end forventet

Standart måling lød på

130.8 HK ~ 5470 omdr/min
176.8 NM ~ 4525 omdr/min
103.4 HK på hjul
A3 -99 1.8T Quattro

S3 Optimeret
Brugeravatar
JerrilD
Mester Medlem
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 07 okt 2006, 19:42
Geografisk sted: Fredericia C

Re: ..

#18 Indlæg af JerrilD »

BANDIT skrev:Hvis det kommer til at virke optimalt kan vi nok godt finde ud noget .

har lige fået den målt til 147 hk og 212 nm med spjæld, filter og udst. så sys det er meget fint, lidt mere moment end forventet

Standart måling lød på

130.8 HK ~ 5470 omdr/min
176.8 NM ~ 4525 omdr/min
103.4 HK på hjul


Vildt nok :) Lyder godt du skriver bare hvis det virker :)
SV1000 for fun!
OFFROAD junkie ! (WANT AN XT600 Yamaha)
Besvar