JerrilD skrev:
Wildert skrev:
Løsningen er en anden "rulle" til kablet så trækket bliver mere progressivt.
kan du ikke forklare nærmere? Skal også snart til at montere mit gasspjæld

Normalt så "ruller" dit kabel i gasspjældsenden over sådan en rulle/skive med en slids i som kablet ligger i. Radiussen på den rulle bestemmer udvekslingen da det har betydning for omkredsen.
Hvis man forestiller sig en helt cirkelrund rulle, så vil en større radius betyde at man skal trække mere i kablet for at åbne spjældet et givent antal grader, end ved en mindre radius.
Har man til gengæld en rulle som først har stor radius på den første del af åbningen, og gradvist får mindre radius, så vil det oftest føles mere doserbart da det sædvanligvis er på de første graders åbning at sådan en motor er mest følsom.
Biler er normalt leveret med ruller med skiftende radius af samme årsag, men du kan jo kigge til hvordan det ser ud på din.
Biler med spjældhuse har typisk bruge for en rulle med skiftende radius da 4 spjæld på 40-45 mm. i diameter giver gigantisk areal åbent ved selv få graders vip.