turbomanifold

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
audi 80 1,8 turbo
Medlem
Indlæg: 227
Tilmeldt: 10 jul 2005, 12:14
Geografisk sted: østjylland

Re: turbo manifold.

#11 Indlæg af audi 80 1,8 turbo »

beyer skrev:har lige en til føjelse ! sort stål er IKKE det bedste , da det har et lavt gløde punkt og vil udgløde med tiden = skaller og slagger i turboen(blir rødt og ligesom smulder) = skod , det som min erfaring siger er der bedste er rustfri stål 1,5-2,5 mm i tykkelsen (med et gløde punkt på en 8-900gr) og lige lange rør og gerne med noget længde , tig svejst med baggas , husk at lave gode solide beslag til møllen , da manifoldet gir sig meget og har tildens til at revne hvis det ikke er fikseret ordentligt, en anden løsning er at lave en gik , lave manifoldet og derefter tage alle spænninger ved at varme manifoldet med gas og ilt , altså varme det op til den gløder rødt . håber det var til lidt hjælp. :twisted:


Jamen det var da til lidt hjælp :D
Gidder bare ikk lige at lave en mere lige nu, den jeg har lavet bliver brugt og så laver jeg måske en anden i rustfri på et andet tidspunkt.
første gear er for biler uden moment
guldcossie
Nyt Medlem
Indlæg: 27
Tilmeldt: 05 apr 2004, 20:14

Re: turbomanifold

#12 Indlæg af guldcossie »

audi 80 1,8 turbo skrev:
skodacombi skrev:hej jeg skal til at lave en ny turbomanifold til min skoda fabia så der kan komme en større turbo :D på jeg ville så høre om hvilket matriale den skal laves i mht varme afledning osv,(helst ikke rustfri da jeg ikke har tig svejser ) michael


Har lige lavet den her selv, den er bare lavet i ganske alm tilgængelige sort jerns bøjninger. den sidste jeg lavede blev også bare lavet i ganske alm sort jerns bøjninger og den kørte jeg 30000 km uden problemer i det.
Rørene/bøjningerne bliver jo kortere når de har været varm/kold mange gange, Derfor at det er vigtigt at du laver en manifold som kan "arbejde" efterhånden som rørene ændre længde, husk at skerpe rørene og få dem svejsed ordentligt, pas på at der ikk sidder løse"nosser" inden i manifolden som kan løsne sig og ryge ned i turboen.

Bare lige mit indspark/mening.


Og husk at näste gang at svejse röret til din extern wg den rigtige vej !!
audi 80 1,8 turbo
Medlem
Indlæg: 227
Tilmeldt: 10 jul 2005, 12:14
Geografisk sted: østjylland

Re: turbomanifold

#13 Indlæg af audi 80 1,8 turbo »

guldcossie skrev:
audi 80 1,8 turbo skrev:
skodacombi skrev:hej jeg skal til at lave en ny turbomanifold til min skoda fabia så der kan komme en større turbo :D på jeg ville så høre om hvilket matriale den skal laves i mht varme afledning osv,(helst ikke rustfri da jeg ikke har tig svejser ) michael


Har lige lavet den her selv, den er bare lavet i ganske alm tilgængelige sort jerns bøjninger. den sidste jeg lavede blev også bare lavet i ganske alm sort jerns bøjninger og den kørte jeg 30000 km uden problemer i det.
Rørene/bøjningerne bliver jo kortere når de har været varm/kold mange gange, Derfor at det er vigtigt at du laver en manifold som kan "arbejde" efterhånden som rørene ændre længde, husk at skerpe rørene og få dem svejsed ordentligt, pas på at der ikk sidder løse"nosser" inden i manifolden som kan løsne sig og ryge ned i turboen.

Bare lige mit indspark/mening.


Og husk at näste gang at svejse röret til din extern wg den rigtige vej !!



Er ikk lige helt med på hvad du mener.
første gear er for biler uden moment
skovbamsen
Junior Medlem
Indlæg: 91
Tilmeldt: 04 mar 2004, 22:30

#14 Indlæg af skovbamsen »

han mener at når man sætter ekstern wastgate på skal udstødningsluften jo ikke løbe baglæns for at nå WG som på tegningen..

hvis det ikke er det han mener og hentyder til billedet som audi 801,8 turbo postede til at starte med er han helt hen i skoven..

godt nok er WG på de sætop som er vist i dette indlæg ikke primært men turboen..men det hjælper jo at lede luften den nemmeste vej..

mere flow flere heste..
Billede
Martin!
Mester Medlem
Indlæg: 590
Tilmeldt: 17 mar 2005, 20:59
Geografisk sted: Fyn

#15 Indlæg af Martin! »

skovbamsen skrev:han mener at når man sætter ekstern wastgate på skal udstødningsluften jo ikke løbe baglæns for at nå WG som på tegningen..

hvis det ikke er det han mener og hentyder til billedet som audi 801,8 turbo postede til at starte med er han helt hen i skoven..

godt nok er WG på de sætop som er vist i dette indlæg ikke primært men turboen..men det hjælper jo at lede luften den nemmeste vej..

mere flow flere heste..


Skal det forståes, at man skal svejse røret på den anden side end på hans første billede..
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#16 Indlæg af HenrikGM »

Det forståes således at flowet "ser" bløde sving, både når WG er lukket, og når maxflowet er nået med fuldt åben WG. En dårlig WG montering hæmmer WGens evne til at regulere,det kunne feks være at rørføringen tvinger overskydende gas til at vende feks 140grader i en collector.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
audi 80 1,8 turbo
Medlem
Indlæg: 227
Tilmeldt: 10 jul 2005, 12:14
Geografisk sted: østjylland

#17 Indlæg af audi 80 1,8 turbo »

HenrikGM skrev:Det forståes således at flowet "ser" bløde sving, både når WG er lukket, og når maxflowet er nået med fuldt åben WG. En dårlig WG montering hæmmer WGens evne til at regulere,det kunne feks være at rørføringen tvinger overskydende gas til at vende feks 140grader i en collector.


jeg er bare en af de her garage fuskere som går og leger lidt med nogen motore og som prøver at skrue lidt motor sammen af og til uden at det koster mig en formue :D er ikk ekspert, men er da nysgerig og tilrager/tilegner mig da gerne viden og bruger den næste gang jeg evt, skulle lave mig en manifold, har stadig ikk helt forstået hvad der er galt med min wastegate montering ud over at det er noget med flow.
skal nok lige siges at i første omgang går jeg efter at komme over de 250-270 hk lige ta en føler og så arb. mig op mod de 300 på en 1,8 wv motor fra før 90.
det er en 38 mm vastegate (som jeg fik billigt :) ) så vidt jeg husker er den opgivet til at kunne flove en del flere heste end det, så jeg tror næppe at jeg kommer op i nærheden af flow grænsen for den Wastegate.

nogen der gidder at forklare lidt :)
første gear er for biler uden moment
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#18 Indlæg af HenrikGM »

Stil dig selv spørgsmålet om det luft du lukker igennem manifolden helst vil i turboen, eller helst vil i WG. Flowet skal gerne være ligeglad, men i praksis nok ikke helt opnåeligt.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
audi 80 1,8 turbo
Medlem
Indlæg: 227
Tilmeldt: 10 jul 2005, 12:14
Geografisk sted: østjylland

#19 Indlæg af audi 80 1,8 turbo »

HenrikGM skrev:Stil dig selv spørgsmålet om det luft du lukker igennem manifolden helst vil i turboen, eller helst vil i WG. Flowet skal gerne være ligeglad, men i praksis nok ikke helt opnåeligt.


ok ja. en ting er jo teori, noget andet er hvad der kan lade sig gøre i praksis, plads forholdene kunne være en hindring. har nu set et par manifolde på nettet bla, hvor wastegate er monteret faktisk precis som min. vel at mærke på biler som skulle yde over 500 hk. men vil da vudere om det er nødvendigt at flytte den når motoren er lagt i bilen.


tak og godmorgen :D nu vil jeg på job
første gear er for biler uden moment
Besvar