Olie retur fra turbo.

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#11 Indlæg af HenrikGM »

xxblade skrev:er det mig der bare er lidt træt eller kan det for H...... ikke gøre ligemeget om der er fald ???? motorens olietryk skulle da gerne overvinde den smule modtryk der kunne blive ???? Kan den ikke overvinde modtrykket så har den sgu da alligevel ikke mere end 2 min tilbage


Well, HVIS der er modtryk, Kim, så dør den turbo på sekunder.

Så det er sguitte for motorens skyld, eller fordi den ikke kan overvinde trykket, for den skulle gerne kunne blæse olien 20meter op i luften uden at klynke et piv.

Men hvis der står modtryk i turboen, så står den af på rekordtid.

Så spar du bare på de hidsige spørgsmålstegn, diskussionen er ganske relevant.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Brugeravatar
xxblade
Mester Medlem
Indlæg: 747
Tilmeldt: 09 nov 2003, 13:00
Geografisk sted: Jylland

#12 Indlæg af xxblade »

det vil sige at din 20 meter olie stråle ikke kan overvinde noget der ligner 0.05 bars modtryk ????
PT: Bil-løs...........har dog en gammel VW Golf GTI16V til rådighed

SLOW EYES WILL KILL YOU
JPP
Admin
Admin
Indlæg: 2499
Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54

#13 Indlæg af JPP »

Havde en i røret på et tidspunkt som havde brændt to sprit nyrenoverede turboer af i løbet af få øjeblikke efter montering. Olien flød i alle kanaler og udstødning. Det viste sig at være returløbet. Det førte i bundkaret under oliestanden så der konstant stod olie i returløbet. Mere skulle der ikke til her. Jeg skal så ikke kunne sige om der har været andre forhold, men sådan lød meldingen.
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#14 Indlæg af HenrikGM »

xxblade skrev:det vil sige at din 20 meter olie stråle ikke kan overvinde noget der ligner 0.05 bars modtryk ????


Nej, Kim, Det vil det ikke. Selvf. kan 20mVs sagtens overvinde trykket, men nu er det sådan at turboen ikke kan tåle at returen løber fuld, og det vil du så ikke rigtigt tro på, men du kan da prøve at lave en "vandlås" på returen når du engang selv skal montere turbo, så kan du jo prøve at tælle km inden turboen er færdig.

Det har intet med dit "modtryk" at gøre....

Tror din "?" knap har sat sig fast?!
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#15 Indlæg af HenrikGM »

JakobM skrev:Havde en i røret på et tidspunkt som havde brændt to sprit nyrenoverede turboer af i løbet af få øjeblikke efter montering. Olien flød i alle kanaler og udstødning. Det viste sig at være returløbet. Det førte i bundkaret under oliestanden så der konstant stod olie i returløbet. Mere skulle der ikke til her. Jeg skal så ikke kunne sige om der har været andre forhold, men sådan lød meldingen.


Ja, bare det at oliereturen munder ud UNDER olieniveauet, eller at olien kan "skvulpe op" i røret så der ikke er fri passage hele tiden er rigeligt.

Nu kommer der jo ikke KUN olie i det rør.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Brugeravatar
grydesvamp
Mester Medlem
Indlæg: 2537
Tilmeldt: 25 jan 2005, 15:36
Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland

#16 Indlæg af grydesvamp »

ja retur så højt som muligt... har lige lavet mit her til aften.. så nu skal jeg bare ha rengjort bundkaret for snask og metal stumper...
Fri bane fuld hane! :-)
Havneren
Mester Medlem
Indlæg: 2671
Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00

#17 Indlæg af Havneren »

Der sker jo det at olien kan resikerer at blive i turboen for længe, hvis returen ikke er 100% i orden og fri... Olien i turboen bliver så for varm og brænder sig fast på lejerne og dette ødelægger dem så. Det er jo ikke sådan at der lige pludseligt ingen olie gennemstrømning er gennem turboen bare fordi der er lidt modstand - Men der er så bare ikke flow nok. Jeg TROR jeg vælger at lave en ny olie retur... Bare for at være på den sikre side.
corrado vr6
Senior Medlem
Indlæg: 492
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Midtjylland mellem Viborg og Silkeborg
Kontakt:

#18 Indlæg af corrado vr6 »

på vag´s 1,8 t sidder retur i bunden af bundkaret.. mener også den gør det på tdi.. så det kan da ikke være helt galt
Mvh Jesper
Jb coolers
Tlf: 60743564

!!! Ny Msn adresse!!!


Jeg kan lave alt i rustfri og aluminium til fornuftige priser.. bla. intercoolere i næsten alle størrelser
svan
Senior Medlem
Indlæg: 329
Tilmeldt: 12 jan 2005, 22:43

#19 Indlæg af svan »

altså på den TDI jeg havde sad returen boltet på blokken, og ikke i bundkaret det var en kode 1Z

svan
Nu: Golf 3 TDI med BOV og box
Før: MK3 XR3I med turbo og SYN
KKH
Junior Medlem
Indlæg: 75
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Nordjylland

#20 Indlæg af KKH »

corrado vr6 skrev:på vag´s 1,8 t sidder retur i bunden af bundkaret.. mener også den gør det på tdi.. så det kan da ikke være helt galt

Er der nogle der har en forklaring på vag's plasering olie-returen på deres 20vT? Det strider mod min lærdom om at den skal side over olieniveauet.. :shock: :idea:

Billede
Besvar