850 GLT motor i 240

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
KennethS

#11 Indlæg af KennethS »

Hej igen

Er en b21a motor noget værd og lave noget på? Eller skal det være en b23? motor før det kan holde?

Det bliver kun en bil til sjov og eksperimenter, så i første omgang er det bare for og lave lidt sjov og få den ud og køre, og så må vi tage den der fra.


Mvh

Kenneth
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#12 Indlæg af Morten VJ »

En b 21a motor er helt fin, den har lavere kompressio end en b23a.
De har dog svage plejlstænger op til 1981, jvf. KG trimnings katalog.
Derefter blev de opgradere.
De bedste er markeret med et M, og findes i turbomotoren, og i mange b23 motore.
Der er størst sandsynlighed for at finde dem i motorer fra 82 til 84.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#13 Indlæg af HenrikGM »

Morten VJ skrev:En b 21a motor er helt fin, den har lavere kompressio end en b23a.
De har dog svage plejlstænger op til 1981, jvf. KG trimnings katalog.
Derefter blev de opgradere.
De bedste er markeret med et M, og findes i turbomotoren, og i mange b23 motore.
Der er størst sandsynlighed for at finde dem i motorer fra 82 til 84.

MVH

Morten


jojo, men hvis han kun skal matche en 850maskine, så er det intet problem.

Igen, så er det lidt uvist hvilke ambitioner manden har.

Klart at en B23 med Mstænger og ET stempler er ret bullit proof, men han behøver vel ikke lave 300hk på den?
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#14 Indlæg af Morten VJ »

En lille opsumering

Den billige variant
En B21a fra 81-84 9,3/1 kompforhold.
Turbo-manifold-ic fra en 240-740 turbo
Indsugnings manifold fra en f motor
300 ml/min dyser
Megasquirt
Kobling fra en 240 turbo.
Forventet effekt ca. 220 hk
Pris tja lyder små 12 000 kr. helt forkert?

Alle opgraderinger derefter koster mange penge.

En lidt dyrere variant
En komplet b230ft motor 91 og frem
Pris mellem 12-15 000 kr.
En chip eller 2
Igen ca. 220 hk
Og en samlet pris på ca. 18-20 000 kr.
Fordelen er at bunden holder til ca. 300 hk

Min variant kan ses her
http://powerpage.gjelsoe.dk/viewtopic.php?t=11806
Samlet pris ca. 40.000 kr.
Effekt ca. 220 hk.
For at nå mit endelige mål omkring 350 hk.
Skal der nok kastes ca. 25.000 kr. mere i bilen.
Men så burde det også blive en relativ hurtig pålidelig bil der kan køre til daglig.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Morten Lunde
Medlem
Indlæg: 210
Tilmeldt: 23 jul 2003, 18:22
Geografisk sted: Vestjylland

#15 Indlæg af Morten Lunde »

Hej.

Jeg kender en som har flere turbo-motorer til at stå, hvis det stadig har en interesse?

Mvh Morten
KennethS

#16 Indlæg af KennethS »

Hej Morten Lunde

Det kan godt være det er interessant, men det afhænger af prisen. Da den som sagt ikke har så høj priotet lige nu, da jeg er igang med en bmw.


Mvh

Kenneth
Brugeravatar
Jakobsen
Mester Medlem
Indlæg: 857
Tilmeldt: 15 jul 2005, 14:22
Geografisk sted: Hellerup

#17 Indlæg af Jakobsen »

du burde da fortsætte med dit 850 projekt. min bror er ved at bygge en 850 T5 motor i hans 240.. og med chip 280hk sweet (-:
nibdk
Medlem
Indlæg: 196
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Frederikssund

#18 Indlæg af nibdk »

Anders-S13 skrev:du burde da fortsætte med dit 850 projekt. min bror er ved at bygge en 850 T5 motor i hans 240.. og med chip 280hk sweet (-:


Det kan da vist ikke lige synes og det lyder også som det koster fornyet afgift.

Niels
Brugeravatar
Jakobsen
Mester Medlem
Indlæg: 857
Tilmeldt: 15 jul 2005, 14:22
Geografisk sted: Hellerup

#19 Indlæg af Jakobsen »

man kan vel så meget, så hvorfor skulle den ik ku synes ? der er jo ikke andet end at prøve (-: men når den er færdig og synet og godkendt med motor så kan i jo se.
nibdk
Medlem
Indlæg: 196
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Frederikssund

#20 Indlæg af nibdk »

Volvo godkender kun 220 hk i en 240. Den turbomotor du skriver om, er vist den med 225 hk standard, man kan selvfølgelig fuske og påstå det er en med 193 hk, det er bare at hugge et nyt nummer i blokken, alternativt kan synsmanden måske ikke se hvilken motor man har.

Kan man få bilen igennem syn ved at "snyde" lidt med oplysningerne er det helt fint med mig, men jeg synes det hører med til historien.
Besvar