850 GLT motor i 240
Redaktør: Moderatorer
-
KennethS
850 GLT motor i 240
Hej
Her er så mange dygtige fold her inde, der ved en masse om alt muligt, så jeg vil høre om der ikke er nogen der ved om en Volvo 850 GLT motor passer i en 240?
Altså om 240 gearkassen passer på 850 motoren?
Om den kan være i motorrummet på 240?
Mvh
Kenneth
PS: I må allesammen have en god nytårsaften.
Her er så mange dygtige fold her inde, der ved en masse om alt muligt, så jeg vil høre om der ikke er nogen der ved om en Volvo 850 GLT motor passer i en 240?
Altså om 240 gearkassen passer på 850 motoren?
Om den kan være i motorrummet på 240?
Mvh
Kenneth
PS: I må allesammen have en god nytårsaften.
-
Morten VJ
- Mester Medlem
- Indlæg: 3805
- Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
- Geografisk sted: nordsjælland
- Kontakt:
Det er en relativ enkel ombygning.
Egne motor ophæng skal fabrikeres.
Bundkar fra en 960 kortes af.
Gearkasse fra samme Bil
+ alt det løse.
Resultatet bliver en 240 der lyder som en 5 cylindret Audi.
Jeg jeg personligt syntes ikke det er en særligt inspirende motor.
En med turbo er meget sjovere.
MVH
Morten
Egne motor ophæng skal fabrikeres.
Bundkar fra en 960 kortes af.
Gearkasse fra samme Bil
+ alt det løse.
Resultatet bliver en 240 der lyder som en 5 cylindret Audi.
Jeg jeg personligt syntes ikke det er en særligt inspirende motor.
En med turbo er meget sjovere.
MVH
Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
-
KennethS
Hej
Jo, det er måske sjovere med en gammel 240 turbo motor, og den er sikkert også stærkere. Men de er jo snart ikke til og finde mere, uden de koster en formue.
Og når man nu har sådan en 850 GLT motor liggende med under 100kkm på klokken.
Har 960 gearkassen ikke samme koblingshus som den gamle M46 gearkasse i 240?
Mvh
Kenneth
Jo, det er måske sjovere med en gammel 240 turbo motor, og den er sikkert også stærkere. Men de er jo snart ikke til og finde mere, uden de koster en formue.
Og når man nu har sådan en 850 GLT motor liggende med under 100kkm på klokken.
Har 960 gearkassen ikke samme koblingshus som den gamle M46 gearkasse i 240?
Mvh
Kenneth
-
Morten VJ
- Mester Medlem
- Indlæg: 3805
- Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
- Geografisk sted: nordsjælland
- Kontakt:
KennethS skrev:Hej
Jo, det er måske sjovere med en gammel 240 turbo motor, og den er sikkert også stærkere. Men de er jo snart ikke til og finde mere, uden de koster en formue.
Og når man nu har sådan en 850 GLT motor liggende med under 100kkm på klokken.
Har 960 gearkassen ikke samme koblingshus som den gamle M46 gearkasse i 240?
Mvh
Kenneth
M46 har et løst koblings hus.
M90 er i en støbning.
Og bolthullerne passer ikke imellem de gamle støbejerns blokke, og nyere alublokke.
960 motoren er en 5cylindret med en ekstra cyl, og derfor passer mange dele sammen.
MVH
Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
-
HenrikGM
- Moderator
- Indlæg: 7414
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
Der er flere ting i det.
Dels er T&S meget tilbøjelige til at kræve afgift af den ombygning, da du skal customlave for mange stumper, bla motorophæng.
Dels kræver det en sjælden gearkasse fra en 960 før det er bolt-on. Jeg har endnu aldrigt set een til salg....Næsten alle 960 motorer kom med automatgear. Der findes vist en M90 med koblingshus og boltmønster som 850maskinen, men du skal finde en 960 med manuelt gear, og 3liters maskinen før det passer sammen (SVJH) Er nok nemmere at lave en adaptorplade....!
En gammel 240Turbomotor kan da nemt findes uden de koster det hvide ud af øjnene, alternativet er at plukke en fra en skadet 940Turbo, hvilket langt hen af vejen er tilsvarende, og regulært bolt-on. Kan iøvrigt også både synes, og fortoldes uden nævneværdige problemer. T&S accepterer 940 maskinen i samtlige 240 m. vent. bremser. KLART nemmere end 850maskinen, og potentialet i en B230FT/FK maskine er præcist ligeså højt som B5234, eller tilsvarende.
Men det er gjort før, dog mig bekendt ikke i DK endnu, omend der er mange der angiveligt roder med den ombygning(lad os nu se den før vi klapper i hænderne
)
Dels er T&S meget tilbøjelige til at kræve afgift af den ombygning, da du skal customlave for mange stumper, bla motorophæng.
Dels kræver det en sjælden gearkasse fra en 960 før det er bolt-on. Jeg har endnu aldrigt set een til salg....Næsten alle 960 motorer kom med automatgear. Der findes vist en M90 med koblingshus og boltmønster som 850maskinen, men du skal finde en 960 med manuelt gear, og 3liters maskinen før det passer sammen (SVJH) Er nok nemmere at lave en adaptorplade....!
En gammel 240Turbomotor kan da nemt findes uden de koster det hvide ud af øjnene, alternativet er at plukke en fra en skadet 940Turbo, hvilket langt hen af vejen er tilsvarende, og regulært bolt-on. Kan iøvrigt også både synes, og fortoldes uden nævneværdige problemer. T&S accepterer 940 maskinen i samtlige 240 m. vent. bremser. KLART nemmere end 850maskinen, og potentialet i en B230FT/FK maskine er præcist ligeså højt som B5234, eller tilsvarende.
Men det er gjort før, dog mig bekendt ikke i DK endnu, omend der er mange der angiveligt roder med den ombygning(lad os nu se den før vi klapper i hænderne
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
-
KennethS
Hej
Nu er bilen en org. 240 turbo. Men har ingen turbomotor til den, der ligger kun en b230a fra en 740 så vidt jeg ved.
Det kan godt være det ikke er en god ide med 850 motoren, men jeg syntes nu stadig det kunne være sjovt, når den nu alligevel ligger. Men det er nok for dyrt i forhold til en alm turbomotor, inden den er færdig....
Mvh
Kenneth
Nu er bilen en org. 240 turbo. Men har ingen turbomotor til den, der ligger kun en b230a fra en 740 så vidt jeg ved.
Det kan godt være det ikke er en god ide med 850 motoren, men jeg syntes nu stadig det kunne være sjovt, når den nu alligevel ligger. Men det er nok for dyrt i forhold til en alm turbomotor, inden den er færdig....
Mvh
Kenneth
-
Morten VJ
- Mester Medlem
- Indlæg: 3805
- Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
- Geografisk sted: nordsjælland
- Kontakt:
Da jeg undersøgte prisen på en brugt B230 FT motor lå de på 11-15 kilo penge.
Og kilometer tallet var mellem 110-250 kg km.
Det syntes jeg var for dyrt, med de km. og man aner ikke hvordan den er blevet kørt eller passet.
Så derfor renoverede jeg en B23,
Og landede på 23 000 kr.
De 7 kan trækkes fra, da det er opgraderings dele.
Men det er billigere at opgradere med det samme end at vente 2 måneder.
MVH
Morten
Og kilometer tallet var mellem 110-250 kg km.
Det syntes jeg var for dyrt, med de km. og man aner ikke hvordan den er blevet kørt eller passet.
Så derfor renoverede jeg en B23,
Og landede på 23 000 kr.
De 7 kan trækkes fra, da det er opgraderings dele.
Men det er billigere at opgradere med det samme end at vente 2 måneder.
MVH
Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
-
HenrikGM
- Moderator
- Indlæg: 7414
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
KennethS skrev:Hej
Nu er bilen en org. 240 turbo. Men har ingen turbomotor til den, der ligger kun en b230a fra en 740 så vidt jeg ved.
Det kan godt være det ikke er en god ide med 850 motoren, men jeg syntes nu stadig det kunne være sjovt, når den nu alligevel ligger. Men det er nok for dyrt i forhold til en alm turbomotor, inden den er færdig....
Mvh
Kenneth
Hvor vildt skal det være?
Hvis du bare skal have 200hk, og er glad der, så smæk en manifold og turbo på den motor du har nu, skift til en anden knastaksel, feks H-knasten, og sæt WG til 0,4bar, skaf en god IC og monter manifold fra en med elektronisk sprøjt og så et godt motorstyringssystem så er du klar. Det kan lade sig gøre på oem kompression!
Hvis du vil lede efter stumperne kan det gøres meget billigt, og kan du lave lidt selv så kan det vel bygges for 6-8k alt incl.
Skal du have alt lavet ude, så regn med ikke under 30k.
Hvad må dit projekt egentligt koste?
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
-
Morten VJ
- Mester Medlem
- Indlæg: 3805
- Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
- Geografisk sted: nordsjælland
- Kontakt:
At baserer noget som helst på en b230a motor,
Er lige som at kaste penge i søen.
Det virker et stykke tid, men når alle indstillinger er korrekte, så knækker der en plejlstang.
Enten en b23-b23 eller en b230 efter 91.
Så har man da lidt sikkerheds margin.
På volvo200.dk er der en b23e motor til salg for 1500 kr.
Det vilde være et bedre tunings objekt.
Men igen penge, hvad vil du ofre?
MVh
Morten
Er lige som at kaste penge i søen.
Det virker et stykke tid, men når alle indstillinger er korrekte, så knækker der en plejlstang.
Enten en b23-b23 eller en b230 efter 91.
Så har man da lidt sikkerheds margin.
På volvo200.dk er der en b23e motor til salg for 1500 kr.
Det vilde være et bedre tunings objekt.
Men igen penge, hvad vil du ofre?
MVh
Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
-
KennethS
Hej
Ja hvad må det koste.....
Lige nu bliver det ikke til noget så. Jeg er ved og lave en BMW med turbo og megasquirt. Og den har førsteprioritet.
Volvoen var mere fordi jeg har den, og så en 850 GLT motors stående. Og så syntes jeg det kunne være sjovt og gå og lave det ind i mellem, hvis det bare havde passet med gearkassen. Ophæng, bundkar osv. kunne jeg nok selv lave.
Mvh
Kenneth
Ja hvad må det koste.....
Lige nu bliver det ikke til noget så. Jeg er ved og lave en BMW med turbo og megasquirt. Og den har førsteprioritet.
Volvoen var mere fordi jeg har den, og så en 850 GLT motors stående. Og så syntes jeg det kunne være sjovt og gå og lave det ind i mellem, hvis det bare havde passet med gearkassen. Ophæng, bundkar osv. kunne jeg nok selv lave.
Mvh
Kenneth