Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 feb 2025, 07:48

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 23 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 01 jan 2006, 09:36 
Hej igen

Er en b21a motor noget værd og lave noget på? Eller skal det være en b23? motor før det kan holde?

Det bliver kun en bil til sjov og eksperimenter, så i første omgang er det bare for og lave lidt sjov og få den ud og køre, og så må vi tage den der fra.


Mvh

Kenneth


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 01 jan 2006, 10:00 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
En b 21a motor er helt fin, den har lavere kompressio end en b23a.
De har dog svage plejlstænger op til 1981, jvf. KG trimnings katalog.
Derefter blev de opgradere.
De bedste er markeret med et M, og findes i turbomotoren, og i mange b23 motore.
Der er størst sandsynlighed for at finde dem i motorer fra 82 til 84.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 01 jan 2006, 10:50 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Morten VJ skrev:
En b 21a motor er helt fin, den har lavere kompressio end en b23a.
De har dog svage plejlstænger op til 1981, jvf. KG trimnings katalog.
Derefter blev de opgradere.
De bedste er markeret med et M, og findes i turbomotoren, og i mange b23 motore.
Der er størst sandsynlighed for at finde dem i motorer fra 82 til 84.

MVH

Morten


jojo, men hvis han kun skal matche en 850maskine, så er det intet problem.

Igen, så er det lidt uvist hvilke ambitioner manden har.

Klart at en B23 med Mstænger og ET stempler er ret bullit proof, men han behøver vel ikke lave 300hk på den?

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 01 jan 2006, 11:38 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
En lille opsumering

Den billige variant
En B21a fra 81-84 9,3/1 kompforhold.
Turbo-manifold-ic fra en 240-740 turbo
Indsugnings manifold fra en f motor
300 ml/min dyser
Megasquirt
Kobling fra en 240 turbo.
Forventet effekt ca. 220 hk
Pris tja lyder små 12 000 kr. helt forkert?

Alle opgraderinger derefter koster mange penge.

En lidt dyrere variant
En komplet b230ft motor 91 og frem
Pris mellem 12-15 000 kr.
En chip eller 2
Igen ca. 220 hk
Og en samlet pris på ca. 18-20 000 kr.
Fordelen er at bunden holder til ca. 300 hk

Min variant kan ses her
http://powerpage.gjelsoe.dk/viewtopic.php?t=11806
Samlet pris ca. 40.000 kr.
Effekt ca. 220 hk.
For at nå mit endelige mål omkring 350 hk.
Skal der nok kastes ca. 25.000 kr. mere i bilen.
Men så burde det også blive en relativ hurtig pålidelig bil der kan køre til daglig.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 03 jan 2006, 21:08 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 23 jul 2003, 17:22
Indlæg: 210
Geografisk sted: Vestjylland
Hej.

Jeg kender en som har flere turbo-motorer til at stå, hvis det stadig har en interesse?

Mvh Morten

_________________
Billede


Volvo for life

-Volvo 855 T5 http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbi ... ipc=276354
-Volvo 240 turbo --Nu med B23ET--
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=34308
-Volvo PV 544 http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbi ... ipc=328848


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 04 jan 2006, 05:22 
Hej Morten Lunde

Det kan godt være det er interessant, men det afhænger af prisen. Da den som sagt ikke har så høj priotet lige nu, da jeg er igang med en bmw.


Mvh

Kenneth


Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 02 apr 2006, 23:13 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 jul 2005, 13:22
Indlæg: 857
Geografisk sted: Hellerup
du burde da fortsætte med dit 850 projekt. min bror er ved at bygge en 850 T5 motor i hans 240.. og med chip 280hk sweet (-:


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 03 apr 2006, 20:03 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 196
Geografisk sted: Frederikssund
Anders-S13 skrev:
du burde da fortsætte med dit 850 projekt. min bror er ved at bygge en 850 T5 motor i hans 240.. og med chip 280hk sweet (-:


Det kan da vist ikke lige synes og det lyder også som det koster fornyet afgift.

Niels


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 03 apr 2006, 20:41 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 jul 2005, 13:22
Indlæg: 857
Geografisk sted: Hellerup
man kan vel så meget, så hvorfor skulle den ik ku synes ? der er jo ikke andet end at prøve (-: men når den er færdig og synet og godkendt med motor så kan i jo se.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 03 apr 2006, 21:11 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 196
Geografisk sted: Frederikssund
Volvo godkender kun 220 hk i en 240. Den turbomotor du skriver om, er vist den med 225 hk standard, man kan selvfølgelig fuske og påstå det er en med 193 hk, det er bare at hugge et nyt nummer i blokken, alternativt kan synsmanden måske ikke se hvilken motor man har.

Kan man få bilen igennem syn ved at "snyde" lidt med oplysningerne er det helt fint med mig, men jeg synes det hører med til historien.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 23 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 49 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team