forskellen på en doch og en zetec

Generel teknik

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Jakob Hansen
Mester Medlem
Indlæg: 533
Tilmeldt: 21 nov 2003, 18:47
Geografisk sted: Kgs. Lyngby
Kontakt:

#11 Indlæg af Jakob Hansen »

MØFFE(uden login) skrev:of forvirringen er komplet. jeg trode faktisk at der var flere der havde styr på det.. men DOHC er jo noget der står for Dobbelt Over Head Camshafts. oversat ti dansk dobbelt overliggende knastaksler. og det har både sierra´s 2,0 8V maskine og escors RS2000 MKV-VII og alle Zetec maskinerne.

en sierra 8V maskine hedder N9C og den sidder som 8V i bla galaxy,transit og scorpio. den kan også fås som 16V i galaxy og scorpio. og der er også lavet en 2,3 version med 16V i galaxy og scorpio. alle er med knastkæde. der er kun små ændringer som gør dem forskellige. 3

en Zetec er jo også en DOHC 16V om det så står der eller ej. men har intet tilfælles med en N9C motor. ikke så vidt jeg ved.


Hvad DOHC står for, bør da være noget alle vidste.
Billede
MK5 RS Turbo
Nyt Medlem
Indlæg: 34
Tilmeldt: 20 jul 2005, 00:44
Geografisk sted: Næsten i Tyskland

#12 Indlæg af MK5 RS Turbo »

Shelby 500 skrev:Rs2000 er den samme som sierra - der er endda en på fordklub.dk der har sat en rs2000 top på sin sierra (doch) - :D


er du sikker på at han ikke har skiftet hele motoren?????
møffe
Mester Medlem
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Geografisk sted: i midten af midtjylland

#13 Indlæg af møffe »

ja det er skræmmenden hva.. :lol: :lol:

og det er rigtigt at dohc også står på en cosworth maskine..
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS
Brugeravatar
Transitfar
Mester Medlem
Indlæg: 1901
Tilmeldt: 06 okt 2003, 22:06
Geografisk sted: Horsens
Kontakt:

#14 Indlæg af Transitfar »

nibdk skrev:DOHC blev først benyttet om de 16 ventilede OHC modeller og er siden benyttet til 16V modellerne.

Mon ikke du i stedet for mener noget i retning af: "DOHC blev først benyttet om de 8-ventilede Sierra-motorer med 2 overliggende knastaksler, og blev senere benyttet til de første zetec-motorer"... :wink:
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
nibdk
Medlem
Indlæg: 196
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Frederikssund

#15 Indlæg af nibdk »

Transitfar skrev:
nibdk skrev:DOHC blev først benyttet om de 16 ventilede OHC modeller og er siden benyttet til 16V modellerne.

Mon ikke du i stedet for mener noget i retning af: "DOHC blev først benyttet om de 8-ventilede Sierra-motorer med 2 overliggende knastaksler, og blev senere benyttet til de første zetec-motorer"... :wink:


Det helt rigtige er vel at DOHC først blev benyttet om Pinto/OHC motorerne til RS1800 og RS2000 i midten af 70érne.
I slutningen af 80érne kom DOHC også på 2.0l 16V OHC/Pinto motoreren i Sierra.

De andre Sierra motorer hedder CVH.

En 8 ventilet Sierra med to overliggende knastaksler, den kender jeg ikke.
MØFFE(uden login)

#16 Indlæg af MØFFE(uden login) »

bare for at drille lidt. en sierra DOHC 8V bliver også til tider kaldt TWIN CAM i UK.. og det er jo også ganske korrekt.

men jeg syntes faktisk dette er ganske sjovt. så jeg fortsætter.

og det var de 2 personer som lavede tuningsfirmaet COSWORTH som lavede det første 16V topstykke. så vidt jeg er underrettet.

men var lotus cortina en 8V eller 16V maskine?? mener det var en 8V med 2 knaster.
zky
Senior Medlem
Indlæg: 310
Tilmeldt: 06 jul 2003, 15:26
Geografisk sted: Skævinge,nordsjælland
Kontakt:

#17 Indlæg af zky »

DOHC betyder bare at der er 2 knaster, det siger ikke noget om hvor mange ventiler der er!

Sierra 2,0 DOHC fra 88 -93 er en KUN en 8 ventilet motor
Mondeo og Escort blev lavet med en 16 ventilet motor i 92 der hedder Zeta (men den bliver kaldt zetec) den står der DOHC på
Escort RS 2000 er en 2,0 DOHC motor fra sierra med en 16 Ventilet top
Transit 95- køre med en 2,0 DOHC motor med 8 ventiler, lige som Galaxy
Galaxy 2,3 DOHC er 16 ventilet og den samme motor er brugt i Scorpio
Mondeo 98- Har en Zetec-E motor (den med det sorte ventildæksel) som også bliver brugt i Focus 98-

INGEN af Zetec motorene og DOHC motorene passer dele OVERHOVDET
Zeta og Zetec-E passer heller ikke dele
DOHC 8 Ventiler og 16 Ventiler Passer nogle dele

Håber dette kan klarlægge hvilke motore der høre til hvor ?
Mvh Kenneth

Alt under 800Nm burde være 2 takt
zky
Senior Medlem
Indlæg: 310
Tilmeldt: 06 jul 2003, 15:26
Geografisk sted: Skævinge,nordsjælland
Kontakt:

#18 Indlæg af zky »

MØFFE(uden login) skrev:bare for at drille lidt. en sierra DOHC 8V bliver også til tider kaldt TWIN CAM i UK.. og det er jo også ganske korrekt.

men jeg syntes faktisk dette er ganske sjovt. så jeg fortsætter.

og det var de 2 personer som lavede tuningsfirmaet COSWORTH som lavede det første 16V topstykke. så vidt jeg er underrettet.

men var lotus cortina en 8V eller 16V maskine?? mener det var en 8V med 2 knaster.


Lotus motoren er en 8 ventilet 1600ccm med 115 hk fra 1963(i Cortina'en)
Mvh Kenneth

Alt under 800Nm burde være 2 takt
MØFFE(uden login)

#19 Indlæg af MØFFE(uden login) »

hehe tak. mente nok at lotusen var en 8V.. lidt som en capri 1,8turbo diesel..hehe

Zetec E er det ikke dem Yamaha har været med til at bygge og designe. de er yderst tunings venlige.
nibdk
Medlem
Indlæg: 196
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Frederikssund

#20 Indlæg af nibdk »

zky skrev:Escort RS 2000 er en 2,0 DOHC motor fra sierra med en 16 Ventilet top
Håber dette kan klarlægge hvilke motore der høre til hvor ?


Bortset lige fra at en Escort 2000 kom før Sierra.
Så en RS2000 motor kan ikke være en Sierra motor med en 16 V top. :)
Besvar