kompression hævning.

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Mac
Nyt Medlem
Indlæg: 23
Tilmeldt: 07 aug 2003, 22:05
Geografisk sted: København Ø
Kontakt:

#11 Indlæg af Mac »

Jeg er her ikke så tit mere og når jeg læser denne tråd husker jeg hvorfor. Der er simpelt hen for mange herinde der ikke fatter en skid. Flere af jer skulle have jeres skole penge tilbage eller lade vær med at udtale jer om noget i ikke har begreb om!
Hvis du høvler noget af toppen gør du motorens volumen mindre....

og det mener du ikke man gør ved at sætte stempler i for at hæve kompresionsforholdet

nej d r nogle nye "hemmelige" stempler han har fået fat i...


Det gør IKKE din vol. mindre at plane dit topstykke eller at montere andre stempler der giver højre comp. !!!!!!!!!!!
Vol er bestemt af hvor meget motoren kan SUGE ind og ikke hvor meget der kan være inde i den!!!

Men selvfølegelig kan comp. forholdet regnes ud, som Yugo skriver (nogen fatter hvad det handler om) kan det være du skal have fat i pipetten for at måle vol. af forbrændingkammeret.

Men hvis man nu (teori) regner at man skal ha' sin motor fra 10:1 til 9:1 i komp. så skal man bruge (EKS. ) 2mm ........ men hvis man nu "høvler" det a'...har man så 11:1 i komp. eller??????


kommer an på formen af forbrændingeskammeret.
Hvis det det tages af topstykket ikke rammer squiz områder (hvis det blot er en rund fortsættelse af cylenderen der fjernes) er det rimelig simpelt at regne ud. Hvis du skifter stempler er der nogle gange opgivet hvor mange ccm. de indeholder, så kan det regnes ud derfra.
Hvis du skal gøre comp. mindre fra 10:1 -> 9.5:1 eks. vis så er det simpelt at regne ud, udfra din nuværende comp., bore, stroke og det magiske lille tal pi.
Det er jo i bund og grund ret simpel matematik/geometri.

Når i er blevet enige med jer selv om at det ikke ændre vol. at plane eller skifte stempler, så kan i kigge lidt på min signatur det passer nemlig også altid for alle biler i regnvejr og tørvejr og op og ned af bakke.

P.S. undskyld mit lidt sure opstød, men jeg syntes man skal lade vær med at sige noget hvis man ikke ved at det er 100% rigtigt.
Ingen information er bedre en forkert information.

Allan
HP = NM
@ 7120 rpm
mh
Mester Medlem
Indlæg: 2597
Tilmeldt: 13 jul 2003, 10:25
Geografisk sted: Rønnede/Holbæk

#12 Indlæg af mh »

Mac skrev:Ingen information er bedre en forkert information.

Allan


hvis du læser det igen mac så kan du se at det ændre MOTORENS VOLUMEN for det er jo en selvfølge af at formindske et rumfang det må du da kunne se (tror du forveksler det med slagvolumen kontra motorens volumen)
Ikke at kunne eller gide gennemlæse regler fritager ikke folk fra at skulle overholde dem om de bliver opdaget eller ej...

Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...

www.RavenZ.dk
Gæst

#13 Indlæg af Gæst »

tinasmartin skrev:hvis du læser det igen mac så kan du se at det ændre MOTORENS VOLUMEN for det er jo en selvfølge af at formindske et rumfang det må du da kunne se (tror du forveksler det med slagvolumen kontra motorens volumen)


Når man snakker om en motors volumen er det jo netop slagvolumen hvad skule det ellers være????
"Dav jeg har en motor der fylder 45 liter"
Mac
Nyt Medlem
Indlæg: 23
Tilmeldt: 07 aug 2003, 22:05
Geografisk sted: København Ø
Kontakt:

#14 Indlæg af Mac »

sorry glemte at lige log in i ovenstående indlæg.

Mac
HP = NM
@ 7120 rpm
Brugeravatar
hYe
Mester Medlem
Indlæg: 732
Tilmeldt: 19 dec 2003, 13:34
Geografisk sted: Malmö

#15 Indlæg af hYe »

Formel til en cyl. = radius i 2. x pi(3,14 i runde tal) x slaglængde...
Og tak til mac for en god sviner... :twisted:
Smøring er ALT!

"Anything that is complex is useless, and everything that is useful is simple."

- Mikhail Timofeevich Kalashnikov
mh
Mester Medlem
Indlæg: 2597
Tilmeldt: 13 jul 2003, 10:25
Geografisk sted: Rønnede/Holbæk

#16 Indlæg af mh »

Mac skrev:Det er jo i bund og grund ret simpel matematik/geometri.

Når i er blevet enige med jer selv om at det ikke ændre vol. at plane eller skifte stempler

Allan


ja som du selv siger det er simpel matematik og geometri så når du selv har indrømmet at du tager fejl så er du kommet et skridt længere....

Dermed sagt at jeg holder stadigt på at det ændre volumen (af en cylinder eller hele motoren) når man ændre kompressionen...
Ikke at kunne eller gide gennemlæse regler fritager ikke folk fra at skulle overholde dem om de bliver opdaget eller ej...

Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...

www.RavenZ.dk
Mac
Nyt Medlem
Indlæg: 23
Tilmeldt: 07 aug 2003, 22:05
Geografisk sted: København Ø
Kontakt:

#17 Indlæg af Mac »

Problemet er vel egenlig bare hvad vi lægger i ordet volume i dette tilfælde. For mig at se er det slagvolumen der omtales hvis intet andet er nævnt, specielt i denne sammenhæng. At "motorvolumen" bliver mindre er sådanset indlysende men hvem er intereserede i den? hvad skal du lige bruge den til og hvorfor er det et problem at den bliver mindre??

I motor sammenhæng kan vi jo snakke om alle mulige volumener hvoraf det vel i >90% af tilfældene er slagvolumen der menes når intet andet er understreget.

Alt efter CR kan to 1,6 liters motorer så have forskellig "motorvolume" det er jo sådanset rigtigt men jeg har aldrig hørt det opgivet eller omtalt og hvad skal jeg bruge det tal til? De har også forskellig ydre volumen og forskellig manifold volumen og forskellig ......

Jeg ved godt hvad du mener, men mener også et du forvirer når du blot skriver at volumen bliver mindre som om det skulle være et problem. Jeg er desuden ret sikker på at de fleste vil forstå det som slagvolumen. Ellers må disse personer gerne irettesætte mig her og fortælle mig om vigtigheden af "motorvolumen" og problemet med at denne bliver mindre.

Som jeg ser det er "motorvolume" et mellemresultat, der bruges i forbindelse med udregning af CR og derudover et ligeyldigt tal så hvorfor omtale det?.

Hvis vi fortsætter længere med dette bliver det til ren muderkastning og flueknepperi, så det vil være spild af tid. Tror vi begge to har fat i hvad vi snakker om og håber personen der stillede spørgsmålet er klar over at hans motor ikke går fra at være en 1,8 til en 1,75 motor fordi den får nakket en millimeter af toppen.

Allan
HP = NM
@ 7120 rpm
mh
Mester Medlem
Indlæg: 2597
Tilmeldt: 13 jul 2003, 10:25
Geografisk sted: Rønnede/Holbæk

#18 Indlæg af mh »

Mac skrev:Hvis vi fortsætter længere med dette bliver det til ren muderkastning og flueknepperi, så det vil være spild af tid. Tror vi begge to har fat i hvad vi snakker om og håber personen der stillede spørgsmålet er klar over at hans motor ikke går fra at være en 1,8 til en 1,75 motor fordi den får nakket en millimeter af toppen.

Allan


præcis :wink:
Ikke at kunne eller gide gennemlæse regler fritager ikke folk fra at skulle overholde dem om de bliver opdaget eller ej...

Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...

www.RavenZ.dk
Besvar