Jeg er her ikke så tit mere og når jeg læser denne tråd husker jeg hvorfor. Der er simpelt hen for mange herinde der ikke fatter en skid. Flere af jer skulle have jeres skole penge tilbage eller lade vær med at udtale jer om noget i ikke har begreb om!
Citat:
Hvis du høvler noget af toppen gør du motorens volumen mindre....
Citat:
og det mener du ikke man gør ved at sætte stempler i for at hæve kompresionsforholdet
Citat:
nej d r nogle nye "hemmelige" stempler han har fået fat i...
Det gør IKKE din vol. mindre at plane dit topstykke eller at montere andre stempler der giver højre comp. !!!!!!!!!!!
Vol er bestemt af hvor meget motoren kan SUGE ind og ikke hvor meget der kan være inde i den!!!
Men selvfølegelig kan comp. forholdet regnes ud, som Yugo skriver (nogen fatter hvad det handler om) kan det være du skal have fat i pipetten for at måle vol. af forbrændingkammeret.
Citat:
Men hvis man nu (teori) regner at man skal ha' sin motor fra 10:1 til 9:1 i komp. så skal man bruge (EKS. ) 2mm ........ men hvis man nu "høvler" det a'...har man så 11:1 i komp. eller??????
kommer an på formen af forbrændingeskammeret.
Hvis det det tages af topstykket ikke rammer squiz områder (hvis det blot er en rund fortsættelse af cylenderen der fjernes) er det rimelig simpelt at regne ud. Hvis du skifter stempler er der nogle gange opgivet hvor mange ccm. de indeholder, så kan det regnes ud derfra.
Hvis du skal gøre comp. mindre fra 10:1 -> 9.5:1 eks. vis så er det simpelt at regne ud, udfra din nuværende comp., bore, stroke og det magiske lille tal pi.
Det er jo i bund og grund ret simpel matematik/geometri.
Når i er blevet enige med jer selv om at det ikke ændre vol. at plane eller skifte stempler, så kan i kigge lidt på min signatur det passer nemlig også altid for alle biler i regnvejr og tørvejr og op og ned af bakke.
P.S. undskyld mit lidt sure opstød, men jeg syntes man skal lade vær med at sige noget hvis man ikke ved at det er 100% rigtigt.
Ingen information er bedre en forkert information.
Allan