Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 feb 2025, 17:23

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
 Titel:
Nyt Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: København Ø
Jeg er her ikke så tit mere og når jeg læser denne tråd husker jeg hvorfor. Der er simpelt hen for mange herinde der ikke fatter en skid. Flere af jer skulle have jeres skole penge tilbage eller lade vær med at udtale jer om noget i ikke har begreb om!
Citat:
Hvis du høvler noget af toppen gør du motorens volumen mindre....

Citat:
og det mener du ikke man gør ved at sætte stempler i for at hæve kompresionsforholdet

Citat:
nej d r nogle nye "hemmelige" stempler han har fået fat i...

Det gør IKKE din vol. mindre at plane dit topstykke eller at montere andre stempler der giver højre comp. !!!!!!!!!!!
Vol er bestemt af hvor meget motoren kan SUGE ind og ikke hvor meget der kan være inde i den!!!

Men selvfølegelig kan comp. forholdet regnes ud, som Yugo skriver (nogen fatter hvad det handler om) kan det være du skal have fat i pipetten for at måle vol. af forbrændingkammeret.

Citat:
Men hvis man nu (teori) regner at man skal ha' sin motor fra 10:1 til 9:1 i komp. så skal man bruge (EKS. ) 2mm ........ men hvis man nu "høvler" det a'...har man så 11:1 i komp. eller??????

kommer an på formen af forbrændingeskammeret.
Hvis det det tages af topstykket ikke rammer squiz områder (hvis det blot er en rund fortsættelse af cylenderen der fjernes) er det rimelig simpelt at regne ud. Hvis du skifter stempler er der nogle gange opgivet hvor mange ccm. de indeholder, så kan det regnes ud derfra.
Hvis du skal gøre comp. mindre fra 10:1 -> 9.5:1 eks. vis så er det simpelt at regne ud, udfra din nuværende comp., bore, stroke og det magiske lille tal pi.
Det er jo i bund og grund ret simpel matematik/geometri.

Når i er blevet enige med jer selv om at det ikke ændre vol. at plane eller skifte stempler, så kan i kigge lidt på min signatur det passer nemlig også altid for alle biler i regnvejr og tørvejr og op og ned af bakke.

P.S. undskyld mit lidt sure opstød, men jeg syntes man skal lade vær med at sige noget hvis man ikke ved at det er 100% rigtigt.
Ingen information er bedre en forkert information.

Allan

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Rønnede/Holbæk
Mac skrev:
Ingen information er bedre en forkert information.

Allan

hvis du læser det igen mac så kan du se at det ændre MOTORENS VOLUMEN for det er jo en selvfølge af at formindske et rumfang det må du da kunne se (tror du forveksler det med slagvolumen kontra motorens volumen)

Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...

www.RavenZ.dk

Titel:
tinasmartin skrev:
hvis du læser det igen mac så kan du se at det ændre MOTORENS VOLUMEN for det er jo en selvfølge af at formindske et rumfang det må du da kunne se (tror du forveksler det med slagvolumen kontra motorens volumen)

Når man snakker om en motors volumen er det jo netop slagvolumen hvad skule det ellers være????
"Dav jeg har en motor der fylder 45 liter"

Titel:
Nyt Medlem
Brugeravatar

sorry glemte at lige log in i ovenstående indlæg.

Mac

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Malmö
Formel til en cyl. = radius i 2. x pi(3,14 i runde tal) x slaglængde...
Og tak til mac for en god sviner... :twisted:

"Anything that is complex is useless, and everything that is useful is simple."

- Mikhail Timofeevich Kalashnikov

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Mac skrev:
Det er jo i bund og grund ret simpel matematik/geometri.

Når i er blevet enige med jer selv om at det ikke ændre vol. at plane eller skifte stempler

Allan

ja som du selv siger det er simpel matematik og geometri så når du selv har indrømmet at du tager fejl så er du kommet et skridt længere....

Dermed sagt at jeg holder stadigt på at det ændre volumen (af en cylinder eller hele motoren) når man ændre kompressionen...

Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...

www.RavenZ.dk

Titel:
Nyt Medlem
Brugeravatar

Problemet er vel egenlig bare hvad vi lægger i ordet volume i dette tilfælde. For mig at se er det slagvolumen der omtales hvis intet andet er nævnt, specielt i denne sammenhæng. At "motorvolumen" bliver mindre er sådanset indlysende men hvem er intereserede i den? hvad skal du lige bruge den til og hvorfor er det et problem at den bliver mindre??

I motor sammenhæng kan vi jo snakke om alle mulige volumener hvoraf det vel i >90% af tilfældene er slagvolumen der menes når intet andet er understreget.

Alt efter CR kan to 1,6 liters motorer så have forskellig "motorvolume" det er jo sådanset rigtigt men jeg har aldrig hørt det opgivet eller omtalt og hvad skal jeg bruge det tal til? De har også forskellig ydre volumen og forskellig manifold volumen og forskellig ......

Jeg ved godt hvad du mener, men mener også et du forvirer når du blot skriver at volumen bliver mindre som om det skulle være et problem. Jeg er desuden ret sikker på at de fleste vil forstå det som slagvolumen. Ellers må disse personer gerne irettesætte mig her og fortælle mig om vigtigheden af "motorvolumen" og problemet med at denne bliver mindre.

Som jeg ser det er "motorvolume" et mellemresultat, der bruges i forbindelse med udregning af CR og derudover et ligeyldigt tal så hvorfor omtale det?.

Hvis vi fortsætter længere med dette bliver det til ren muderkastning og flueknepperi, så det vil være spild af tid. Tror vi begge to har fat i hvad vi snakker om og håber personen der stillede spørgsmålet er klar over at hans motor ikke går fra at være en 1,8 til en 1,75 motor fordi den får nakket en millimeter af toppen.

Allan

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Mac skrev:
Hvis vi fortsætter længere med dette bliver det til ren muderkastning og flueknepperi, så det vil være spild af tid. Tror vi begge to har fat i hvad vi snakker om og håber personen der stillede spørgsmålet er klar over at hans motor ikke går fra at være en 1,8 til en 1,75 motor fordi den får nakket en millimeter af toppen.

Allan

præcis :wink:

www.RavenZ.dk

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time