Doc 309 skrev:Jo ser du der er ca 2min 40sek's forskeld på en 15w40 og en 5w50 ved -10 grader før olien er ude i de yderste led af smøresystemet.
Det må du uddybe nærmere.
Umiddelbart synes jeg ikke det lyder helt rigtigt.....
Redaktør: Moderatorer
Doc 309 skrev:Jo ser du der er ca 2min 40sek's forskeld på en 15w40 og en 5w50 ved -10 grader før olien er ude i de yderste led af smøresystemet.
Morten VJ skrev:I første omgang glem alt om SAE værdier Se efter API og CCW klasifikationerne.
Sålænge det sidste bogstav er senere i alfabetet, end mororens rekomenderede er alt ok, næsten![]()
Dernæst er der SAE værdierne. hvor det første tal efterfulgt af et W er et udtryk for hvor tynd olien er ved - 20 grader, og det efterfølgende er hvordan den er ved 80 grader.
En 0w40 olie er tynd som pis groft sage ved stuetemperatur, og en 10w40 ligner varm brun sovs ved samme temperatur.
En for tynd olie kan give et kraftigt forøget olie forbrig, og nogle grimme bankelyde når motoren er varm, en 0w-40 er faktisk beregnet til arktiske forhold, og en 10w- 40 er mere egnet til vores klima.
Syntetisk- delsyntetisk- ikke syntetisk spiller ingen rolle, sålænge den overholder API normerne.
Og at den syntetiske renser bedre, er en skrøne, da det er en virkning af de additiver de kommer i olien, og intet med at den er syntetisk, men at de har tilsat noget ekstra for at retfærdiggøre den højere pris.
2,5 min ved frit fald lyder sandsynligt men ikke ved 2 bars tryk..
Morten
C.Sørensen skrev:hmm det da sjovt at toyota's "nye" vvti motor har problem med kraftig olieforbrug når de køre på 0/30![]()
![]()