Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 feb 2025, 21:19

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
 Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Horsens
Doc 309 skrev:
Jo ser du der er ca 2min 40sek's forskeld på en 15w40 og en 5w50 ved -10 grader før olien er ude i de yderste led af smøresystemet.

Det må du uddybe nærmere.
Umiddelbart synes jeg ikke det lyder helt rigtigt..... :shock:

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Nyt Medlem

Geografisk sted: Midt Jylland
Det er en test mobil har lavet i et af deres labritorier. og det er en af de ting de bruger når de er ude og give forredrag. jeg har selv været med til at lave en test ved -15 grader og der kunne den mineralske næsten ikke løbe ud af beholderen( huldet var 5MM i diameter) hvor der i mod den fuldsyntetiske løb uden megen besvær. :) selvføldig gik det også langsommere end ved normal stue temp Hvis vi skal gå efter hydro/texaco's håndbøger så er en SAE 15W pumpebar ned til -25 garder hvor en SAE 5W er pumbar ned til -35 grader. Men papir er taknemlig, det der er lavet i praksis er meget nemmere at tro på :)

Pug 309 nu med Turbo og typegodkendelse

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
I første omgang glem alt om SAE værdier Se efter API og CCW klasifikationerne.
Sålænge det sidste bogstav er senere i alfabetet, end mororens rekomenderede er alt ok, næsten :?
Dernæst er der SAE værdierne. hvor det første tal efterfulgt af et W er et udtryk for hvor tynd olien er ved - 20 grader, og det efterfølgende er hvordan den er ved 80 grader.
En 0w40 olie er tynd som pis groft sage ved stuetemperatur, og en 10w40 ligner varm brun sovs ved samme temperatur.
En for tynd olie kan give et kraftigt forøget olie forbrig, og nogle grimme bankelyde når motoren er varm, en 0w-40 er faktisk beregnet til arktiske forhold, og en 10w- 40 er mere egnet til vores klima.
Syntetisk- delsyntetisk- ikke syntetisk spiller ingen rolle, sålænge den overholder API normerne.
Og at den syntetiske renser bedre, er en skrøne, da det er en virkning af de additiver de kommer i olien, og intet med at den er syntetisk, men at de har tilsat noget ekstra for at retfærdiggøre den højere pris.

2,5 min ved frit fald lyder sandsynligt men ikke ved 2 bars tryk..

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Morten VJ skrev:
I første omgang glem alt om SAE værdier Se efter API og CCW klasifikationerne.
Sålænge det sidste bogstav er senere i alfabetet, end mororens rekomenderede er alt ok, næsten :?
Dernæst er der SAE værdierne. hvor det første tal efterfulgt af et W er et udtryk for hvor tynd olien er ved - 20 grader, og det efterfølgende er hvordan den er ved 80 grader.
En 0w40 olie er tynd som pis groft sage ved stuetemperatur, og en 10w40 ligner varm brun sovs ved samme temperatur.
En for tynd olie kan give et kraftigt forøget olie forbrig, og nogle grimme bankelyde når motoren er varm, en 0w-40 er faktisk beregnet til arktiske forhold, og en 10w- 40 er mere egnet til vores klima.
Syntetisk- delsyntetisk- ikke syntetisk spiller ingen rolle, sålænge den overholder API normerne.
Og at den syntetiske renser bedre, er en skrøne, da det er en virkning af de additiver de kommer i olien, og intet med at den er syntetisk, men at de har tilsat noget ekstra for at retfærdiggøre den højere pris.

2,5 min ved frit fald lyder sandsynligt men ikke ved 2 bars tryk..

Morten

Ja nemlig ja...
Ganske vist er jeg både døv og svimmel på det ene øre, men det andet fejler ikke noget.
Og jeg kunne da sidste vinter nemt høre, at Transitten (1997, 5W30 Hydro-Texaco, 80.000 Km) var gennemsmurt efter ca. 10 sek. ved minus 10-15 grader.
Og det gælder både centrale dele, samt turbo, nikketøj og vacuumpumpe.
Og med blot ganske let forhøjet tomgang kommer man jo snildt op på 3,5 bar i olietrykl!

Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Randers
hmm det da sjovt at toyota's "nye" vvti motor har problem med kraftig olieforbrug når de køre på 0/30 :D :D :D

NISSAN PATROL 3.3 TD

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

C.Sørensen skrev:
hmm det da sjovt at toyota's "nye" vvti motor har problem med kraftig olieforbrug når de køre på 0/30 :D :D :D

Det er da ikke sjovt, nærmere tragisk... :wink:
Hvilken olie anbefaler Toyota på den maskine på vore breddegrader???

Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Randers
ja tragisk det eer det sku men en stor del af problemet er fordi toyota sætter for små stempeler i fra fabriken alle VVTIer skal have skiftet motorblok den gang jeg var ved toyota føj vi laved mange helt nede fra corolla 101 årg92/97 de soder olieskraberingene til pga overståene problem det gælder også hiace twincam hilux osv. :roll:

NISSAN PATROL 3.3 TD

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time