Hvilken olie på 320i fra 85
Redaktør: Moderatorer
-
Gæst
Hvilken olie på 320i fra 85
Hey
Håber I kan hjælpe med et lille spørgsmål som jeg ikke kan få afklaret...
Har en E30 2,0 boret op til 2,5, har lige haft den ene af turboerne til rep, og skal derfor ha skiftet olien.
Kan bare ikke finde ud af om det skal være 5-50 eller 10-40 er nok? Så vidt jeg kan hitte ud af skal det være fuld syntetisk. Endvidere står der i en reparationsbog jeg har skaffet at det skal være godkendt til API-SE eller SF, men betyder det at en olie der er godkendt til API-SG/CE er god nok?
På forhånd tak.
Håber I kan hjælpe med et lille spørgsmål som jeg ikke kan få afklaret...
Har en E30 2,0 boret op til 2,5, har lige haft den ene af turboerne til rep, og skal derfor ha skiftet olien.
Kan bare ikke finde ud af om det skal være 5-50 eller 10-40 er nok? Så vidt jeg kan hitte ud af skal det være fuld syntetisk. Endvidere står der i en reparationsbog jeg har skaffet at det skal være godkendt til API-SE eller SF, men betyder det at en olie der er godkendt til API-SG/CE er god nok?
På forhånd tak.
- Transitfar
- Mester Medlem
- Indlæg: 1901
- Tilmeldt: 06 okt 2003, 22:06
- Geografisk sted: Horsens
- Kontakt:
Du skal lige huske at adskille begreberne:
1) Viskositeten
2) Kvaliteten
Viskositeten består af 2 tal, det første (5) siger noget ved "driftsvarm" olie, det næste (30/40/50) fortæller viskositeten ved "vinter-koldstart".
Efter min mening bør du nok nærmere finde en 5W30, det anbefaler fx Ford til alle deres motorer, både med og uden turbo
Kvaliteten SG er bedre end SF, som igen er bedre end SE (det følger alfabetet...), og med nyrenoverede dyre dele bør du vælge den bedste!!
Spørg evt turbo-værkstedet hvad de anbefaler mht. kvaliteten, samt ikke mindst interval mellem olieskift.
Husk, at en stor del af prisen på olien har at gøre med, hvor længe (antal kilometer) olien er god ved motoren.
1) Viskositeten
2) Kvaliteten
Viskositeten består af 2 tal, det første (5) siger noget ved "driftsvarm" olie, det næste (30/40/50) fortæller viskositeten ved "vinter-koldstart".
Efter min mening bør du nok nærmere finde en 5W30, det anbefaler fx Ford til alle deres motorer, både med og uden turbo
Kvaliteten SG er bedre end SF, som igen er bedre end SE (det følger alfabetet...), og med nyrenoverede dyre dele bør du vælge den bedste!!
Spørg evt turbo-værkstedet hvad de anbefaler mht. kvaliteten, samt ikke mindst interval mellem olieskift.
Husk, at en stor del af prisen på olien har at gøre med, hvor længe (antal kilometer) olien er god ved motoren.
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.
Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
-
Morten VJ
- Mester Medlem
- Indlæg: 3805
- Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
- Geografisk sted: nordsjælland
- Kontakt:
Transitfar skrev:Du skal lige huske at adskille begreberne:
1) Viskositeten
2) Kvaliteten
Viskositeten består af 2 tal, det første (5) siger noget ved "driftsvarm" olie, det næste (30/40/50) fortæller viskositeten ved "vinter-koldstart".
Efter min mening bør du nok nærmere finde en 5W30, det anbefaler fx Ford til alle deres motorer, både med og uden turbo
Kvaliteten SG er bedre end SF, som igen er bedre end SE (det følger alfabetet...), og med nyrenoverede dyre dele bør du vælge den bedste!!
Spørg evt turbo-værkstedet hvad de anbefaler mht. kvaliteten, samt ikke mindst interval mellem olieskift.
Husk, at en stor del af prisen på olien har at gøre med, hvor længe (antal kilometer) olien er god ved motoren.
Jeg håber det er en taste fejl, da en 5w-40 olie.
Indikere at den er lige så tynd som en 5 olie ved -20 grader, og har samme egenskaber som en 40 olie ved 80 grader.
Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
- Transitfar
- Mester Medlem
- Indlæg: 1901
- Tilmeldt: 06 okt 2003, 22:06
- Geografisk sted: Horsens
- Kontakt:
-
Gæst
-
lqs
- Mester Medlem
- Indlæg: 4407
- Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46
jeg ville bruge spildolie... da det er en BMW der er tale om! NÅ MÅSKE IKKE!!! er det en mer eller mindre ren ræs motor, der er tale om, er der ikke nogen grund til at bruge multigrade olie! bruger selv olie beregnet til traktorer, på en motor med en literydelse på 200-250 hk.... tænker ikke der er mere end 10 mennesker i DK. der har forstand på motorolie. tror ikke nogen af dem skriver her! MVH. søren PS. læs evt svenske BILSPORT... det nummer hvor de omtaler smøresystemet på en 765hestes 2liters NISSAN der køre på billig benzin....
-
Gæst
-
Doc 309
- Nyt Medlem
- Indlæg: 36
- Tilmeldt: 01 dec 2004, 20:33
- Geografisk sted: Midt Jylland
-
Doc 309
- Nyt Medlem
- Indlæg: 36
- Tilmeldt: 01 dec 2004, 20:33
- Geografisk sted: Midt Jylland
Jo ser du der er ca 2min 40sek's forskeld på en 15w40 og en 5w50 ved -10 grader før olien er ude i de yderste led af smøresystemet.
så er det også at mange af de mineralske (15w40) olier slides ca dobbelt så hurtig som syntetiske (10w40) olier og så vil Bmw heller ikke give deres typegodkendelse på en mineralsk olie. andre fordele ved syntetiske/fuld syntetiske er også de er brændstof besparende og de minsker også friktionen i motoren. og så er de syntetiske/fuld syntetiske også selvrensene. Jeg er mek. og elsker at rode i alt med en motor
så olie er også en af de ting der bare skal være iorden.
så er det også at mange af de mineralske (15w40) olier slides ca dobbelt så hurtig som syntetiske (10w40) olier og så vil Bmw heller ikke give deres typegodkendelse på en mineralsk olie. andre fordele ved syntetiske/fuld syntetiske er også de er brændstof besparende og de minsker også friktionen i motoren. og så er de syntetiske/fuld syntetiske også selvrensene. Jeg er mek. og elsker at rode i alt med en motor
Std. er ikke godt nok:)
Pug 309 nu med Turbo og typegodkendelse
Pug 309 nu med Turbo og typegodkendelse