Hvilken olie på 320i fra 85

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Gæst

Hvilken olie på 320i fra 85

#1 Indlæg af Gæst »

Hey

Håber I kan hjælpe med et lille spørgsmål som jeg ikke kan få afklaret...

Har en E30 2,0 boret op til 2,5, har lige haft den ene af turboerne til rep, og skal derfor ha skiftet olien.

Kan bare ikke finde ud af om det skal være 5-50 eller 10-40 er nok? Så vidt jeg kan hitte ud af skal det være fuld syntetisk. Endvidere står der i en reparationsbog jeg har skaffet at det skal være godkendt til API-SE eller SF, men betyder det at en olie der er godkendt til API-SG/CE er god nok?

På forhånd tak.
Brugeravatar
Transitfar
Mester Medlem
Indlæg: 1901
Tilmeldt: 06 okt 2003, 22:06
Geografisk sted: Horsens
Kontakt:

#2 Indlæg af Transitfar »

Du skal lige huske at adskille begreberne:
1) Viskositeten
2) Kvaliteten

Viskositeten består af 2 tal, det første (5) siger noget ved "driftsvarm" olie, det næste (30/40/50) fortæller viskositeten ved "vinter-koldstart".
Efter min mening bør du nok nærmere finde en 5W30, det anbefaler fx Ford til alle deres motorer, både med og uden turbo

Kvaliteten SG er bedre end SF, som igen er bedre end SE (det følger alfabetet...), og med nyrenoverede dyre dele bør du vælge den bedste!!

Spørg evt turbo-værkstedet hvad de anbefaler mht. kvaliteten, samt ikke mindst interval mellem olieskift.
Husk, at en stor del af prisen på olien har at gøre med, hvor længe (antal kilometer) olien er god ved motoren.
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#3 Indlæg af Morten VJ »

Transitfar skrev:Du skal lige huske at adskille begreberne:
1) Viskositeten
2) Kvaliteten

Viskositeten består af 2 tal, det første (5) siger noget ved "driftsvarm" olie, det næste (30/40/50) fortæller viskositeten ved "vinter-koldstart".
Efter min mening bør du nok nærmere finde en 5W30, det anbefaler fx Ford til alle deres motorer, både med og uden turbo

Kvaliteten SG er bedre end SF, som igen er bedre end SE (det følger alfabetet...), og med nyrenoverede dyre dele bør du vælge den bedste!!

Spørg evt turbo-værkstedet hvad de anbefaler mht. kvaliteten, samt ikke mindst interval mellem olieskift.
Husk, at en stor del af prisen på olien har at gøre med, hvor længe (antal kilometer) olien er god ved motoren.


Jeg håber det er en taste fejl, da en 5w-40 olie.
Indikere at den er lige så tynd som en 5 olie ved -20 grader, og har samme egenskaber som en 40 olie ved 80 grader.

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Brugeravatar
Transitfar
Mester Medlem
Indlæg: 1901
Tilmeldt: 06 okt 2003, 22:06
Geografisk sted: Horsens
Kontakt:

#4 Indlæg af Transitfar »

Desværre ikke... :cry:
Der er nok nærmere tale om en "erindrings-fejl".... :?

Tak for "genoptræningen"... :wink:

Venlig hilsen Lars.
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
Gæst

#5 Indlæg af Gæst »

Jeg ville fylde 10-60 olie på den, det kører jeg selv med på min 3,5 motor, Det er vigtigt at du bruger en olie, der kan bære ordentligt, da din motor jo må være udsat for forholdsvis stor belastning :lol: Det er også denne olie der SKAL påfyldes BMW's m-biler
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#6 Indlæg af lqs »

jeg ville bruge spildolie... da det er en BMW der er tale om! NÅ MÅSKE IKKE!!! er det en mer eller mindre ren ræs motor, der er tale om, er der ikke nogen grund til at bruge multigrade olie! bruger selv olie beregnet til traktorer, på en motor med en literydelse på 200-250 hk.... tænker ikke der er mere end 10 mennesker i DK. der har forstand på motorolie. tror ikke nogen af dem skriver her! MVH. søren PS. læs evt svenske BILSPORT... det nummer hvor de omtaler smøresystemet på en 765hestes 2liters NISSAN der køre på billig benzin....
Gæst

#7 Indlæg af Gæst »

Nåh men mon ikke du kan bruge samme olie som M5 eller M3 kører med.... Ellers må du jo se om du kan finde noget traktorolie, Tror nu også godt det går at anvende en multigradeolie selvom det ikke er en direkte racermotor - men hvad ved jeg jeg har jo ikke en doktorgrad i motorolie :wink:
Doc 309
Nyt Medlem
Indlæg: 36
Tilmeldt: 01 dec 2004, 20:33
Geografisk sted: Midt Jylland

#8 Indlæg af Doc 309 »

Uanset hvad der er tale om af bil skal det minst være en semmisyntetisk (10w40) olie, hellere en fuldsyntetisk (5w50, 5w30, 0w40, 0w30) :D ville personlig ikke køre på traktor olie fordi denne type olie er specialt udviklet til traktore og da du ikke må sammenligne en BMW med en traktor.
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#9 Indlæg af lqs »

prøv at forklare hvorfor! kan ikke se nogen grund til fuldsyntetisk olie der er tynd som vand på en 20 år gammel bil..... er det noget der intereserer dig? (motorolie) eller arbejder du med det til daglig? MVH. søren
Doc 309
Nyt Medlem
Indlæg: 36
Tilmeldt: 01 dec 2004, 20:33
Geografisk sted: Midt Jylland

#10 Indlæg af Doc 309 »

Jo ser du der er ca 2min 40sek's forskeld på en 15w40 og en 5w50 ved -10 grader før olien er ude i de yderste led af smøresystemet.
så er det også at mange af de mineralske (15w40) olier slides ca dobbelt så hurtig som syntetiske (10w40) olier og så vil Bmw heller ikke give deres typegodkendelse på en mineralsk olie. andre fordele ved syntetiske/fuld syntetiske er også de er brændstof besparende og de minsker også friktionen i motoren. og så er de syntetiske/fuld syntetiske også selvrensene. Jeg er mek. og elsker at rode i alt med en motor :) så olie er også en af de ting der bare skal være iorden.
Std. er ikke godt nok:)

Pug 309 nu med Turbo og typegodkendelse
Besvar