Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 feb 2025, 07:12

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 17 okt 2006, 17:55 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 17 mar 2005, 20:59
Indlæg: 590
Geografisk sted: Fyn
Nu har jeg prøvet regnemaskinen på power page og den her http://www.injector.com/injectorselection.php

Og må sige den mener ikke det samme, skal finde ud af hvor store dyser jeg skal bruge til 300-350hk på en 2.0 4cyl ford ohc motor..

Nogen her inde fra der kan hjælpe mig..

_________________
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=11318

http://www.motorcykelgalleri.dk/html/ga ... sp?ID=1156


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 17 okt 2006, 20:30 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 09 jul 2003, 09:00
Indlæg: 2671
Den her på PP kan du ikke bruge... Jeg mistænker den for at regne til 14,7:1 - Altså baseret på noget helt grundlæggende teori, som ikke høre hjemme i pågændende sammenhæng - Eller da i hvert fald som kun er 1/4 del af sandheden.

Den på www.injector.com tager højde for flere ting og er den der giver det best korrekte billed.

V/h Chr

_________________
V/h Christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 17 okt 2006, 20:40 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 17 mar 2005, 20:59
Indlæg: 590
Geografisk sted: Fyn
Ok takker så er det noget større dyser end dem power page siger jeg skal gå efter..

_________________
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=11318

http://www.motorcykelgalleri.dk/html/ga ... sp?ID=1156


Top
 Profil  
 
 Titel: ??
Indlæg: 17 okt 2006, 20:43 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 11 mar 2004, 16:23
Indlæg: 542
Geografisk sted: Midtfyn
Vil det sige at man skal op i nogle 689dyser hvis man regner med 350hk og 4 dyser!? Syntes bare de virker meget store!?

_________________
/Jack
Nissan 200sx S14a


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 17 okt 2006, 21:29 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 09 jul 2003, 09:00
Indlæg: 2671
PP´s regnemaskine er MEGET optimistisk.

Den på www.injector.com kan jo tage hensyn til BSFC faktoren - Altså hvor godt den pågældende motor bruger benzinen.

For 350hk på en firecylindret motor udrgnet på www.injector..com:

(BSFC 0.4 og DC 0.95) og MEGET optimistisk - 386.84ml

(BSFC 0.7 og DC 0.8) Og MEGET den anden ved - 803.91ml

Afhængig af BSFC faktor og DC man vil køre med.

V/h Chr.

_________________
V/h Christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 18 okt 2006, 18:39 
Offline
Admin
Admin

Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54
Indlæg: 2499
Havneren skrev:
Den her på PP kan du ikke bruge... Jeg mistænker den for at regne til 14,7:1 - Altså baseret på noget helt grundlæggende teori, som ikke høre hjemme i pågændende sammenhæng - Eller da i hvert fald som kun er 1/4 del af sandheden.

Den på www.injector.com tager højde for flere ting og er den der giver det best korrekte billed.

V/h Chr


Den regner ikke ud fra 14,7:1 - Du kan altid "view source" og dermed se beregningerne.

var hk = size.hk.value;
var dyser = size.no.value;
var total = (hk/100*500/dyser);
size.cm.value = total;
size.kcm.value =(total/0.9);


Jeg ved ikke hvor Lasse i sin tid har fået formlen fra, men sammenligner jeg den med den tommelfingerregel som OMEX bruger i deres manualer:

5.1.1 Sizing
Estimation of fuel flow.

P = Anticipated Engine Power in KW (1 BHP=746W or 0.746KW)

be = Specific Fuel consumption in g/KWh (g =grams)

Fuel flow required = P * be (in g/h)

For most modern petrol engines, a value of 500g/KWh is a fair assumption. So for a 4 cylinder engine with one injector per cylinder and a peak power output of 60 KW (80 horse power):

fuel flow = 60/4 * 500 = 7500 g/h
= 125 g/min for one cylinder.


så rammer den inden for en træskolængde hvis regnemaskinen var sat til 80% DC. Den er dog sat til 90% DC. Det skal være usagt om det har været en ledetråd. Jeg syntes dog ikke at regnemaskinen direkte er ubrugelig, men god til ledetråd.

Anyway så er der langt flere forhold som kan/skal indgå i estimering/differentiering af hk vs. ml i en regnemaskine, (squish, 2v 4v eller 5v, turbo eller NA => forskellige AFR forhold og forskellig hk vs. ml forhold).

Nye regnemaskiner for dyser/hk står højt på listen, med beskrivende artikel og flest mulig differentieringsvalg inden for de forskellige opsætninger og forhold.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 19 okt 2006, 07:58 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 09 jul 2003, 09:00
Indlæg: 2671
JakobM skrev:
Havneren skrev:
Den her på PP kan du ikke bruge... Jeg mistænker den for at regne til 14,7:1 - Altså baseret på noget helt grundlæggende teori, som ikke høre hjemme i pågændende sammenhæng - Eller da i hvert fald som kun er 1/4 del af sandheden.

Den på www.injector.com tager højde for flere ting og er den der giver det best korrekte billed.

V/h Chr


Den regner ikke ud fra 14,7:1 - Du kan altid "view source" og dermed se beregningerne.

var hk = size.hk.value;
var dyser = size.no.value;
var total = (hk/100*500/dyser);
size.cm.value = total;
size.kcm.value =(total/0.9);


Jeg ved ikke hvor Lasse i sin tid har fået formlen fra, men sammenligner jeg den med den tommelfingerregel som OMEX bruger i deres manualer:

5.1.1 Sizing
Estimation of fuel flow.

P = Anticipated Engine Power in KW (1 BHP=746W or 0.746KW)

be = Specific Fuel consumption in g/KWh (g =grams)

Fuel flow required = P * be (in g/h)

For most modern petrol engines, a value of 500g/KWh is a fair assumption. So for a 4 cylinder engine with one injector per cylinder and a peak power output of 60 KW (80 horse power):

fuel flow = 60/4 * 500 = 7500 g/h
= 125 g/min for one cylinder.


så rammer den inden for en træskolængde hvis regnemaskinen var sat til 80% DC. Den er dog sat til 90% DC. Det skal være usagt om det har været en ledetråd. Jeg syntes dog ikke at regnemaskinen direkte er ubrugelig, men god til ledetråd.

Anyway så er der langt flere forhold som kan/skal indgå i estimering/differentiering af hk vs. ml i en regnemaskine, (squish, 2v 4v eller 5v, turbo eller NA => forskellige AFR forhold og forskellig hk vs. ml forhold).

Nye regnemaskiner for dyser/hk står højt på listen, med beskrivende artikel og flest mulig differentieringsvalg inden for de forskellige opsætninger og forhold.


Humm.

Altås udregnet på PP regnemaskine. En effekt på 300hk/220kw på 4 cylindre... For at samligne de to regnemetoder er der ingen grund til at regne DC med.


PP:
var hk = size.hk.value;
var dyser = size.no.value;
var total = (hk/100*500/dyser);
size.cm.value = total;
size.kcm.value =(total/0.9);


DVS: 300/100*500/4 = 375 ml/min


OMEX:
P = Anticipated Engine Power in KW (1 BHP=746W or 0.746KW)
be = Specific Fuel consumption in g/KWh (g =grams)
Fuel flow required = P * be (in g/h)

For most modern petrol engines, a value of 500g/KWh is a fair assumption.

DVS: (220/4*500)/60 = 458 g/min

Banzin 750 g/l

(458/750)*1000 = 610 ml/min



Altså PP=375ml og OMEX=610ml - Det er vidst en god træskolængde!

Men der vil jeg så sige at OMEX også ligge temlig højt. Endda i forhold til www.injector.com

V/h Chr

_________________
V/h Christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 19 okt 2006, 17:20 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 17 mar 2005, 20:59
Indlæg: 590
Geografisk sted: Fyn
Kanon tak for hjælpen, kan se på det hele at for og finde de passene dyser skal man vide en masse..

Er selv blevet meget klogere, det er sku rart der er folk der virkelig hved noget om det... :up:

Er jeg helt forkert på den vis jeg vælger 4 stk på ca 620ml til 350hk..

_________________
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=11318

http://www.motorcykelgalleri.dk/html/ga ... sp?ID=1156


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 19 okt 2006, 18:00 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 09 jul 2003, 09:00
Indlæg: 2671
Nææææ... Sådan en gammel 2,0 OHC er nok ikke verdens bedste mht. udnyttelsen af benzinen. Tror ikke de 620 er helt ved siden af - Der skal jo helst også være en smule ekstra.

_________________
V/h Christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 19 okt 2006, 18:09 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 17 mar 2005, 20:59
Indlæg: 590
Geografisk sted: Fyn
Havneren skrev:
Nææææ... Sådan en gammel 2,0 OHC er nok ikke verdens bedste mht. udnyttelsen af benzinen. Tror ikke de 620 er helt ved siden af - Der skal jo helst også være en smule ekstra.


Ok dem går jeg efter, nej det er en gammel motor.. Men man skal jo starte et sted :D så må man lege lidt med en cossi eller 5cyl audi motor næste gang..

_________________
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=11318

http://www.motorcykelgalleri.dk/html/ga ... sp?ID=1156


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 56 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team