wukshady skrev:
Jeg troede egentlig jeg havde styr på det men er nu alligevel kommet i tvivl...
Spørgsmålet lyder:
på en chargecooler (altså vandkølet intercooler) skal ladeluften så passere gennem elementet på sædvanlig vis og kølevandet gennem ribberne, altså hvor fartvinden passerer gennem på en normal ic?
Eller skal det "vendes om", så ladeluften passerer gennem ribberne og kølevandet gennem elementet??
Jeg havde fået opfattelsen at, at det skulle være sidstnævnte metode, men har nu hørt om nogle der har gjort det omvendt. Begge dele vil vel virke, men hvad er bedst?
Det ses på begge måder. Min erfaring er, at IC'er med kapacitet til stort flow har vandet gennem ribberne. Mindre omvendt.
Det er i bund og grund ligemeget sålænge man er kalkulere med kølingen (ribber) i forhold til tryktab. Det absolut vigtigste ved vand intercooler er dog suverænt selve elementet ude i fronten som køler vandet. Hvis der ikke er køling på den er det hele ligemeget.