Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 26 feb 2025, 16:42

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 25 sep 2006, 21:06 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 16 okt 2004, 22:51
Indlæg: 475
Geografisk sted: Vendsyssel
Jeg troede egentlig jeg havde styr på det men er nu alligevel kommet i tvivl...

Spørgsmålet lyder:
på en chargecooler (altså vandkølet intercooler) skal ladeluften så passere gennem elementet på sædvanlig vis og kølevandet gennem ribberne, altså hvor fartvinden passerer gennem på en normal ic?
Eller skal det "vendes om", så ladeluften passerer gennem ribberne og kølevandet gennem elementet??

Jeg havde fået opfattelsen at, at det skulle være sidstnævnte metode, men har nu hørt om nogle der har gjort det omvendt. Begge dele vil vel virke, men hvad er bedst?

_________________
Ole Bundgaard

http://www.youtube.com/watch?v=Ncq9stPGb2E


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 25 sep 2006, 22:19 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 okt 2003, 17:40
Indlæg: 837
Geografisk sted: Midt og syd sjælland. ( Rønnede)
i min "Chargercooler" fra Pace. bliver den sidste metode brugt.
Altså at man har en boks hvor der sidder en køler inden i.

Altså at man har en køler med koldt vand. hvor man så tvinger ladeluften igennem ribberne.

på den måde får du et højt flow. altså mindre modstand i ladeluften. en hel del mindre køler og en køler der kan klare et højere tryk. :D

http://paceproducts.co.uk/php/products_ ... /anatomycc

Den første måde du snakker om. burde og så virke. du får så bare nok ikke så stor en kølning og en hel del mere vand..

hvis du skal dække en hel intercooler med vand bliver det en ordentlig klods. men det skal nok virke..

_________________
Venlig hilsen Lars

Gott liebt den Ladedruck
Drømmen er en V8 i en Capri, så får man både lyden og udseendet.
Rs turbo 1,9 LT www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=14634
VW T4 Supervan
www.lej-en-racer.dk


Senest rettet af Minilars 27 sep 2006, 13:08, rettet i alt 1 gang.

Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 26 sep 2006, 06:03 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 12 jul 2006, 15:58
Indlæg: 315
[quote="Minilars"]og en køler der kan klare et højere tryk.
[quote]

Hvor meget højere tryk...Oles "verden" starter ved 3 bar og kan nemt gå til 5-6 bar...

Mvh

Andy


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 26 sep 2006, 16:39 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 16 okt 2004, 22:51
Indlæg: 475
Geografisk sted: Vendsyssel
Ja jeg mente jo nok det var den sidste metode, som er den "rigtige" og det var jo også sådan du (minilars) så fint forklarede det sidste gang jeg spurgte til det her på pp.

Jeg har en plan om at bruge min nuværende ic til formålet ved at få fabrikeret nogle adaptere til studserne så jeg kan koble vandslanger på i stedet. Og så havde jeg lidt drømt om at jeg kunne lave tryk-kammeret uden om elementet i to halvdele jeg så kan bolte sammen omkring elementet. På den kunne jeg jo undgå at svejse i min ic og dermed nemt bruge den som almindelig intercooler igen, hvis det andet ikke bliver en succes.
Det skal naturligvis laves rimelig forsvarligt da trykket, som Andy nævner, vil være over 3 bar og forhåbentligt også over 4 bar når jeg får trimmet det hele lidt mere over vinteren.

Min intercooler er i forvejen trykprøvet til 8 bar, så elementet burde vel også kunne holde til trykket selvom påvirkningen vil komme udvendigt fra i stedet for...


Nogle andre overvejelser jeg har, er om jeg skal lave systemet på den almindelige måde med en køler i fronten til chargecooleren eller alternativt (da der er dårlig plads i fronten) fylde nedkølet kølervæske på systemet og have et ekstra resevoir jeg så kan cirkulere rundt i systemet. I traktortræk er belastningen jo kortvarig så jeg burde ikke kunne nå at varme det ret meget op. Og så kan jeg jo udskifte væsken inden traktoren skal i pulloff.
Spørgsmålet er så bare om jeg kan få problemer med rim i mellem ribberne hvis elementet bliver FOR koldt...?

_________________
Ole Bundgaard

http://www.youtube.com/watch?v=Ncq9stPGb2E


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 27 sep 2006, 12:44 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 okt 2003, 17:40
Indlæg: 837
Geografisk sted: Midt og syd sjælland. ( Rønnede)
der må jeg være et svar skyldigt.

Da i jo kører kortvarigt. kan en metode være kulsyre.. jeg har set et sted en gang, at det var en sådan en hjemmebygget dragracer der havde monteret en kulsyre ildslukker i kabinen. dog havde han sat en slange på den, og trukket den ud i motorrummet så den blæste ud over intercooleren.

Det er da kortvarigt og ganske effektiv. jeg ved dog ikke hvad prisen er på en opfyldning af en flaske er.

men måske bedre end den størrelse køletaske du skal have med. samt opflyning at koldt kølervæske hver gang.

_________________
Venlig hilsen Lars

Gott liebt den Ladedruck
Drømmen er en V8 i en Capri, så får man både lyden og udseendet.
Rs turbo 1,9 LT www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=14634
VW T4 Supervan
www.lej-en-racer.dk


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 27 sep 2006, 13:58 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 23 aug 2005, 19:25
Indlæg: 484
Geografisk sted: sydjylland
ved ikke om rim vil være et problem men se når herkules ligt tømmer vandet af... det er godt lunt og jeg ved ikke hvormeget han reelt har ud af det frem for luft det sidste stykke han kører...-og det er jo der kræfterne skal bruges...

Ærgeligt nok står der jo så i reglerne "ingen tryktanke" men jeg husker ikke om der er en undtagelse for brændslukkere???

Hvis ikke der står noget er der en eller anden der bliver misundelig og får stoppet det


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 27 sep 2006, 21:51 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 16 okt 2004, 22:51
Indlæg: 475
Geografisk sted: Vendsyssel
Det er godt nok forbudt med trykflasker på traktoren. Pulverslukkere undtaget. Det er nok også godtnok med den regel. Ellers ville der nok blive lavet nogle vilde eksperimenter... Har f.eks hørt en historie om en med en iltflaske forbundet til indsugningsmanifolden. Det virkede vist helt rimeligt...


Men ellers tak for svarene!

_________________
Ole Bundgaard

http://www.youtube.com/watch?v=Ncq9stPGb2E


Top
 Profil  
 
Indlæg: 03 okt 2006, 18:05 
Offline
Admin
Admin

Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54
Indlæg: 2499
wukshady skrev:
Jeg troede egentlig jeg havde styr på det men er nu alligevel kommet i tvivl...

Spørgsmålet lyder:
på en chargecooler (altså vandkølet intercooler) skal ladeluften så passere gennem elementet på sædvanlig vis og kølevandet gennem ribberne, altså hvor fartvinden passerer gennem på en normal ic?
Eller skal det "vendes om", så ladeluften passerer gennem ribberne og kølevandet gennem elementet??

Jeg havde fået opfattelsen at, at det skulle være sidstnævnte metode, men har nu hørt om nogle der har gjort det omvendt. Begge dele vil vel virke, men hvad er bedst?


Det ses på begge måder. Min erfaring er, at IC'er med kapacitet til stort flow har vandet gennem ribberne. Mindre omvendt.
Det er i bund og grund ligemeget sålænge man er kalkulere med kølingen (ribber) i forhold til tryktab. Det absolut vigtigste ved vand intercooler er dog suverænt selve elementet ude i fronten som køler vandet. Hvis der ikke er køling på den er det hele ligemeget.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 03 okt 2006, 21:03 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 04 mar 2004, 22:30
Indlæg: 91
ja er selv ved at lave chargecooler af en audi 1.8T intercooler..
til majoren..så det kan være at du for den at se til næste år ole..

_________________
Billede


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 03 okt 2006, 21:05 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 15 jul 2003, 11:34
Indlæg: 504
Geografisk sted: Stevns
Så der blev snakket om co2 til at køle IC'en - hvad med tøris? Ellers isterninger i vandtanken...

_________________
- If it aint broken, I did'nt touch it...
Billede


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 11 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team