bemmer skrev:
Temperatur udvidelses koefficienten er nok den, som driller her, da den stiger voldsomt i rustfrit stål, når temperaturen overstiger
600º C.
SS 304(normalt det mejerirør består af) er ikke mere varmefast end stål er og har en temperatur udvidelses koefficienten, der er større end stål under 600º C, men bliver ca. 10 gange højere over 800º C.
Hvis du ellers er tilfreds med motorens performance, vil jeg dog mene, det er værd at prøve med et par slip joints på din eksisterende manifold. Jeg ved desværre ikke lige hvad sådan en samling hedder på dansk, måske en muffe eller en krave. Du skære 10-15mm ud af grenrøret og sætter et rør over, svejser det fast på den del, som sidder tættest på motoren. Det skal gå en 30-40mm ned over den anden del og tolerancen mellem rørene skal være et sted mellem 0,15-0,2mm når du bruger rustfri og lidt mindre, når det er stål.
Prøv evt. med det grenrør, som ligger langs med motoren.
Jeg har aldrig selv lavet en manifold af rustfrit stål, på grund af ovennævnte. Jeg bruger sømløse rør i mildt stål. Jeg kender ikke dets specifikke data, men mener, ham jeg plejer at købe dem af, kalder det sømløse damp rør. De har en godstykelse på 3mm.
Man kan jo godt lave en bananmanifold i stål.
Går man ned i den halve godstykkelse ved brug af rustfrit stål, er man lige vidt vedr. det at lede varmen ud af manifolden.
Bemmer
Det der "damp" rør kan det fåes i svejse bøjninger eller bukker du dem selv..???
Håber det er iorden jeg lige låner dit indlæg..