Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 26 feb 2025, 13:27

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 23 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Admin
Admin

Jep, ligner klart detonation (tændingsbanken). Toppen af stemplet opvarmes enormt ved detonation og udvider sig de steder hvor fleksibiliteten er mindst (oftest øverst i fire hjørner pga. afstivninger underneden). Resultatet er at stemplet skraber på cyllindervæggen. Et bedre billede af cyllindervæggen ville være interessant her. De to steder i omkredsen som mangler materiale har højst sandsynlig været ude og kysse væggen og er bukket under for belastningen. Motoren har centralt placeret tændrør. Detonation forekommer ofstes længst væk fra tændrøret og efterlader sig fingeraftryk for "ground zero" i form af lettere sandblæsning. Der har været varmt herude, specielt hvis toppen har været ude og ramme cyllindervæggen.

Har du kigget på dit turbinehjul i turboen for at se om der her gemmer sig "skudhuller" fra de to manglende halvmåner i stemplet?

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:

Den er målt med sådan en LM1 fra innovate, så det burde være i orden.
Den lå på 11,5 til 12,5 ved max gas.

Det er den her vogn hvis i skal se hvad der er "pillet" ved, hehe
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=30643

Titel:
Moderator

klyfax skrev:
Tja, henrik, da vandpumpen gik på min bil, så stemplerne nemlig sådan ud. Og syntes også at de "steder" hvor i mener den har været brændt, ligner noget der er lavet fra fabrikken af...

Måske de var magen til, men derfra og til at konkludere at stemplerne bliver "mindre" pga for meget varme er lidt en tilsnigelse.

Anyway, det er altsammen gisninger. De teorier der fremkommer udfra sådan et billede er kun gisninger. Stod med man stemplet i hånden, eller med nogle bedre billeder at det stempel, så kunne man bedre komme med noget fornuftigt.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Rønnede/Holbæk
lqs skrev:
synes egentlig blot jeg kan se en cylinder med et stempel kørt i bund.... og en masse vandperler!
MVH. søren

for mig ligner det at den har lavet dette (i en mindre grad) http://www.kb-silvolite.com/images/feat ... rch001.jpg

på disse to punkter
http://i7.photobucket.com/albums/y276/t ... piston.jpg

men som henrikGM siger så kan man kun gisne ud fra sådan et billede

Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...

www.RavenZ.dk

Titel:
Admin
Admin

Uanset flere billeder og ødelæggelser så vil jeg vove den påstand at det ikke vil gøre os meget klogere. Det er på toppen vi ser de fleste forskelle mellem detonation og pre-ignition og billedet her viser de typiske fingeraftryk for detonation, netop fordi vi har et centralt placeret tændrør. Pre-igntion brænder hul i stemplet på få sekunder under load. Interessant er det også at omfanget af sandblæsningen er større i den ene side (øverste på billedet) af stemplet. Kunne det tænkes at dine udstødsningsventiler sidder i denne side?

Et billede af tændrøret ville faktisk være godt i denne her sammenhæng.

Titel:
Moderator

JakobM skrev:
Uanset flere billeder og ødelæggelser så vil jeg vove den påstand at det ikke vil gøre os meget klogere. Det er på toppen vi ser de fleste forskelle mellem detonation og pre-ignition og billedet her viser de typiske fingeraftryk for detonation, netop fordi vi har et centralt placeret tændrør. Pre-igntion brænder hul i stemplet på få sekunder under load. Interessant er det også at omfanget af sandblæsningen er større i den ene side (øverste på billedet) af stemplet. Kunne det tænkes at dine udstødsningsventiler sidder i denne side?

Et billede af tændrøret ville faktisk være godt i denne her sammenhæng.

Hver mand sin mening, men vi er slet ikke enige i at man ikke kan få mere ud af at se nærmere på stemplet. Slet ikke.

Ringlandets tilstand er bla interessant(der hvor det ikke er smeltet).
Jeg finder det interessant at næsten alle eksempler på denne skadestype har meget lave/smalle ringland.
Også den på eksemplet, og sandsynligvist også den på Nissan motoren vi snakker om.

Preignition er ofte hul i midten, og bøjede plejlstænger.

Et scenarie kunne være at ringlandet er knækket pga tændingsbanken, ringen mister tætning mod cylindervæggen som følge, den øgede lækage opvarmer det område voldsomt, og til sidst blæser trykket igennem aluminiummet. Men det er gisninger...

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:

JakobM > Du har ret med udstødningsventilerne.

Det skete efter en tur fra 0-240+ i et hug, så røg den lidt bagefter.
Alle cylinderne er lidt ridsede, men ved ikke om det er sket samtidig.

Titel:
Admin
Admin

Det er klokkeklar detonation hvis du spørger mig. Detonation indtræffer længst væk fra tændrør, her 360 grader i stemplets yderkant. Selvantændelsen sker i området hvor der er varmest, her tegn på udstødningsventilerne. Der er fraktioner de typiske steder hvor stemplet har været mindst fleksibelt og der var sandsynligvis ikke gået meget længe før der også var gået stumper af i øverste højre hjørne. Toppen af stemplet har fået tæsk af detonationen og opvarmer/udvider sig voldsomt. Herefter tilkommer yderligere friktionsvarme og så er den kedelige onde cirkel sat i gang.

Stempelringene og bæringer ved vi jo næsten har lidt skade ud fra billedet og de informationer der er givet. Jeg mener blot at skaderne på dette stadie egentlig er ligegyldige i jagten på hvad der er gået galt. Det er detonation (min mening) og ud fra det fejlen skal findes. Fejlkilderne til detonation er så en helt anden snak.

Titel:

Ser lige om jeg får tid til at hente tændrøret senere i dag.

Er detonation = go gammeldags tændingsbanken?
Og pre-ign for tidlig tænding?
Bare lige så jeg er helt med, hehe.

Titel:
Admin
Admin

topcat skrev:
Ser lige om jeg får tid til at hente tændrøret senere i dag.

Er detonation = go gammeldags tændingsbanken?
Og pre-ign for tidlig tænding?
Bare lige så jeg er helt med, hehe.

Det er lidt komplekse fænomener som egentlig ikke bare kan gives korte svar på. Men alligevel kort sagt så er detonation selvæntændelse af overskydende gasser lige efter tændrøret har afgivet gnist. Her kommer der således et "peak" i trykket (almindelig forbrænding + detonation) som belaster motoren hårdt og får motoren til at gå i svingninger omkring 6400 herts (tændingsbanken). Altså snarere en "after-ignition".

Pre-ignition er forbrænding før TDC i området mellem 180 - 0 grader BTDC. Det er ikke gnisten fra tændrøret der starter processen her, men derimod antændelse fra en anden kilde. Typisk antændelstidspunkt er omkring BTD, da kompressionen her er mindst og der dermed skal mindst energi til at antænde blandingen. Antændelsekilden er typisk tændrør som af forskellige årsager nu fungere som gløderør, glødende carbonaflagringer, hot-spots mm. Ved pre-ignition modarbejder stemplet denne eksplosion hele vejen igennem kompressionstakten og der går ikke mange omdrejning under full load før du har et stort gabende smeltet hul i stemplet.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 23 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time