Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 feb 2025, 08:01

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 06 sep 2006, 17:42 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 jul 2003, 19:07
Indlæg: 1275
Geografisk sted: Orlando, Flo-Rida
Hej alle.
Da jeg har gang i at mappe en saab 900 T16 med DTA-FAST motorstyring, ville jeg lige høre jer om et par pointers... Har lige fået min LC-1 in af døren, så den vil jeg naturligvis bruge til formålet.
Bilen er mappet ind i forvejen, men inden jeg fik fat i et kabel til motorstyringen, syntes jeg den gik dårligt, specielt når den var kold, og ved dellast.
Jeg ser nu til min store undren, at den er mappet ind i det, som vi i MS-termer kender som Alpha-N, dvs RPM vs TPS til at bestemme load. Da bilen bestemt er ment til at skulle bruges til hverdag, syntes dette ikke at være den bedste løsning. Heldigvis er det muligt (rimeligt simpelt) at ændre dette til Speed Density i stedet for. Dette kræver naturligvis, at jeg skal mappe hele bilen om. Dette er dog også ok.
Næste spørgsmål er så, at cellerne i fuel-mappet ikke er defineret som VE som vi kender fra MegaSquirt, men i stedet i MS (går ud fra der menes millisekunder), dvs åbningstiderner for dyserne... På det gamle map kan jeg se, at den maksimale åbnings-tid der er i fuel-mappet ligger på ca 8.00ms. Har jeg andre muligheder end AFR at bygge mit fuel-map på? Hvordan ved jeg, hvad et bestemt ms giver mig, og hvor højt kan man forestille sig, at dysernes åbningstid skal være?
Tændings-mappet har jeg kigget på og lavet rimeligt færdigt (med erfaring i MS igen), så der er "kun" benzin-mappet (og deri kold-start, acc enrichments med meget mere) at rode rundt i.
Jeg forestiller mig at slå lambda-korrektion fra (når jeg finder det i softwaren :roll: ), for således ikke at få trukket kurverne rundt mens jeg forsøger at mappe bilen ind... Lyder dette fornuftigt?
Jeg har læst hvad der er, om tråde omkring AFR her på forummet...
Hvad har de forskellige folk af meninger om ovenstående?
Mvh,
Daniel.

_________________
6.0 LS2 GTO - bone stock 400hp
c900 Monte Carlo Yellow Convertible
www.fischer-saab.com


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 06 sep 2006, 21:06 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 09 jul 2003, 09:00
Indlæg: 2671
Ja... Wolfen er også angivet i ms i mappet.

Mht. åbningstiden på dyserne. Så tænk på det sådan her (Neden ståede tager udgangspunkt i at hver dyse sprøjter hver motor omdr.:

Hvis motoren tager 6000omdr vil hver omdr. tage 10ms. Det betyder at hvis den åbningstiden ved 6000omdr er 8ms så er dyserne på ca 80%DC. Det er altså ved at være sket her. 8ms er godt der op ad.

Det nemmeste at gøre er bare at smide ens rækker åbningstider ind.

For en sug motor f.eks.:
100kpa - 8ms hele rækken hen.
80kpa - 6ms hele rækken hen.
60kpa - 3.5ms
40kpa - 1.8ms
20kpa - 1ms

Noget i den stil. Så har du udgangspunktet og noget der kan komme på vejen (Så fremt dyserne er dimentioneret fornuftigt til motoren). Der fra af skal du så have rettet det til selvf.

Og ja... Slå alle korrektions faktore fra mens du mapper ind.

V/h Chr

_________________
V/h Christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 06 sep 2006, 21:39 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 jul 2003, 19:07
Indlæg: 1275
Geografisk sted: Orlando, Flo-Rida
Tak for svaret Christian...
Så forstår jeg det lidt bedre :)
Dyserne er motorens standard-dyser, så de skulle passe fint til motoren :)
Og jo, de sprøjter 1 gang pr. omgang, så vidt jeg husker...
Så må jeg prøve mig frem i morgen, og det passer nok fint nok med de åbningstider, i forhold til hvad motoren skal kunne yde.
Forstår stadig ikke, at tuneren har brugt alpha-n i starten, for den er kørt ind på felt.
Daniel.

_________________
6.0 LS2 GTO - bone stock 400hp
c900 Monte Carlo Yellow Convertible
www.fischer-saab.com


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 07 sep 2006, 06:24 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 09 jul 2003, 09:00
Indlæg: 2671
Hvis der på et tidspunkt har været noget giftigt knast og måske endda spjældhuse på kan dette jo være årsagen. Ellers giver det ikke meget mening nej.

V/h Chr

_________________
V/h Christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 07 sep 2006, 10:30 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 1673
Geografisk sted: Nær Roskilde
En T16 - er det ikke en med turbo? Virker totalt bagvendt at den har kørt Alpha-N.

_________________
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 07 sep 2006, 10:48 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 jul 2003, 19:07
Indlæg: 1275
Geografisk sted: Orlando, Flo-Rida
Jo, det er nemlig med turbo!
Det er specielt derfor jeg ikke forstår det... Skulle måske have pointeret at det var en turbo... :)
Og nej, ingen skarpe knaster i den overhovedet...
Daniel.

_________________
6.0 LS2 GTO - bone stock 400hp
c900 Monte Carlo Yellow Convertible
www.fischer-saab.com


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 07 sep 2006, 13:22 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 09 jul 2003, 09:00
Indlæg: 2671
Nå... DET var underligt så!!!

Hvis det er en turbo bil kan du selvf. ikke regne med det lille "skema" jeg levede til dig der oppe over. Linien med de 8ms skal du ligge omkring det ladetryk som bilen kører med standart - Og selvf. holde godt øje med afr.

_________________
V/h Christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 07 sep 2006, 13:51 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 jul 2003, 19:07
Indlæg: 1275
Geografisk sted: Orlando, Flo-Rida
Suverænt, det vil jeg gøre med det samme! Er igang med at lave et start-map til den, som jeg forhåbentligt kan få den kørt ind efter... Men jo, skal nok holde øje med afr'et!
Kan stadig ikke få ind i mit hoved, at man har brugt alpha-n til at køre en turbo-motor ind med... Men ok, de har så brugt map til at fede blandingen op med, men det er stadig "forkert" i mine øjne.
At bilen så kører så godt som den gør nu, er egentligt utroligt, for den er helt klart kørbar, det er bare ikke godt :)
Så regner egentligt med at lave et log af blandingen som den er nu, og så forsøge at ramme den (i første omgang) når mappet skal konverteres til speed density.
Daniel.

_________________
6.0 LS2 GTO - bone stock 400hp
c900 Monte Carlo Yellow Convertible
www.fischer-saab.com


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 28 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team