Interessant er her forskellene. Calculatoren ligger max avancering fra 3000 rpm og ens ud til max rpm uden hensyntagen til momentet og rpm. Det er jeg faldet over mange steder. Dog lige så mange som stiger indtil max moment, herefter i max momentområdet trækker tilbage -> herefter stigende igen. Vel et udtryk for forskellige motorer, men umiddelbart kan jeg ikke se meningen i at holde samme ca. avancering fra 3000 rpm og hele vejen frem
Mit eget opstarts map kører max avancering allerede ved 3000 rpm for derefter at falde igen efter ca. max moment, men falder så yderligere, hvilket umiddelbart ikke give mening end andet til opstartsmap.
Jeres map hæver avanceringen ifht. rpm, men avanceringen ved max rpm er den avancering som starter ved 3000 rpm i calculatoren og i mit eget opstarts map. Max avancering er selvfølgelig forskellig fra motor, men interessant er det at punktet for max avangering ligges så forskelligt. Min motor er 8v og 95 oktan.
En teori siger:
Mere avancering jo højere rpm
Mindre avancering jo højere ladetryk
Peak pressure/max fyldninggrad ved max moment = evt. mindre avancering i dette område, afhængig af oktantal mm.
Noget helt andet er praksis