Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 01 dec 2024, 05:48

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 43 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 18 aug 2006, 21:10 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 09 mar 2004, 21:31
Indlæg: 263
Geografisk sted: tæt på kbh
hvad har i at sige til denne ignition map designer.
er der nogen der vil prøve den og sige mig om udfaldet ligner deres eget ignition map.
syntes den tager godt af ved boost men er absolut ikke expert.
ved godt at det skal ses som et grund map.



http://psig.home.comcast.net/MS/IgnitionTimingSetup.xls

_________________
Helre lave det selv til dobbelt pris, og halvt så godt, end at købe færdigt.


Senest rettet af FALFA 19 aug 2006, 09:15, rettet i alt 1 gang.

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 18 aug 2006, 21:40 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 jul 2003, 19:07
Indlæg: 1275
Geografisk sted: Orlando, Flo-Rida
Hmm, det ser faktisk ud som et ganske fint udgangs-map! Det passer i det mindste rimeligt overens med hvordan mit ser ud! Kunne være man skulle prøve at justere den en smule ind med lidt hjælp fra programmet. Nu har jeg dog en ladetryksstyring med bankesensor (og en diode der lyser når den banker, og dermed skruer ned for trykket), så har altid rimeligt styr over, hvad der sker, og dermed ikke bliver for "aggressiv", hehe :)
Daniel.

_________________
6.0 LS2 GTO - bone stock 400hp
c900 Monte Carlo Yellow Convertible
www.fischer-saab.com


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 18 aug 2006, 21:47 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 jul 2003, 19:07
Indlæg: 1275
Geografisk sted: Orlando, Flo-Rida
hmm, scratch that, tjekkede lige lidt mere, og kan se jeg har væsentlig mere aggressiv fortænding end mappet foreslår... F.eks ved 155 kpa og 3500 rpm foreslår den 9.5 grader, jeg kører 15. Men den er lagt "sikkert" ud, så man, på min motor, ikke ville få tændingsbanken...
Men derfor kan man jo godt tage nogle af indikationerne med sig!
Daniel.

_________________
6.0 LS2 GTO - bone stock 400hp
c900 Monte Carlo Yellow Convertible
www.fischer-saab.com


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 19 aug 2006, 00:03 
Offline
Admin
Admin

Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54
Indlæg: 2499
Den trækker 3 grader fra for hver 10kpa der øges og giver umiddelbart en MEGET lav avancering ved tryk som jeg ser det. Den er selvfølgelig lagt sikkert ud.

Jeg kører i øjeblikket omkring de minus 1,5 grader for hver 10 kpa.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 19 aug 2006, 09:08 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 09 mar 2004, 21:31
Indlæg: 263
Geografisk sted: tæt på kbh
nå for søren nu ser jeg at du allerede er her JakobM.

her er mit eget ignition map.

Billede

Lad os så få nogle maps på skærmen frem med dem ALLE

_________________
Helre lave det selv til dobbelt pris, og halvt så godt, end at købe færdigt.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 19 aug 2006, 10:38 
Offline
Admin
Admin

Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54
Indlæg: 2499
hehehe ja, lad os få svesken på bordet.

Her er mit eget opstartsmap. Det fungere til formålet, nemlig opstart uden tændingsbanken. Skal her i weekenden forsøge at lave et egentlig map til motoren
Billede

Load repræsentere MAP pressure, hvor 90 ca. er 1 bar og 30 = atmosfærisk tryk (100kpa)

Jeg vil forsøge at starte et andet sted end opstartsmappet. Mit udgangspunkt bliver RPM linjen ved 100 kpa (load 30). Den linje først og forsøge at lade den stige i avanacering fra tomgang 14 til ca. 35 indtil maks moment og se om der her kræves mindre avancering. Herefter igen som udgangspunkt svagt stigende (max stadig 35). Dvs. fastlægge 100kpa linjen først. Herefter op ad load aksen fratrække med en given faktor i arbejdsområdet >100kpa og modsat under. Spørgmålet er selvfølgelig hvor meget der skal fratrækkes. Nogen kører 1 grad for hver 10kpa - andre, herunder den nævnte calculator siger 3 grader. Calculatoren skal nok mere ses som et "safe" udgangspunkt til opstartsmap, da der ikke findes en decideret formel gældende for alle motorer. Det er jo det der er det forbandede ved det - det er jo et hav af faktorer der bestemmer avanceringen/knock. Desværre ikke så enkelt som AFR...


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 19 aug 2006, 11:00 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Her er mit seneste.
Billede

Og det er ikke optimeret til den nye top.
Maks tryk 210 kpa, og oktan 95 i tanken :wink:

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 19 aug 2006, 11:36 
Offline
Admin
Admin

Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54
Indlæg: 2499
Interessant er her forskellene. Calculatoren ligger max avancering fra 3000 rpm og ens ud til max rpm uden hensyntagen til momentet og rpm. Det er jeg faldet over mange steder. Dog lige så mange som stiger indtil max moment, herefter i max momentområdet trækker tilbage -> herefter stigende igen. Vel et udtryk for forskellige motorer, men umiddelbart kan jeg ikke se meningen i at holde samme ca. avancering fra 3000 rpm og hele vejen frem

Mit eget opstarts map kører max avancering allerede ved 3000 rpm for derefter at falde igen efter ca. max moment, men falder så yderligere, hvilket umiddelbart ikke give mening end andet til opstartsmap.

Jeres map hæver avanceringen ifht. rpm, men avanceringen ved max rpm er den avancering som starter ved 3000 rpm i calculatoren og i mit eget opstarts map. Max avancering er selvfølgelig forskellig fra motor, men interessant er det at punktet for max avangering ligges så forskelligt. Min motor er 8v og 95 oktan.

En teori siger:
Mere avancering jo højere rpm
Mindre avancering jo højere ladetryk
Peak pressure/max fyldninggrad ved max moment = evt. mindre avancering i dette område, afhængig af oktantal mm.

Noget helt andet er praksis :wink:


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 19 aug 2006, 13:12 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Det med at holde avanceringen konstant efter ca 3000 rpm.
Det tror jeg er en sikkerheds funktion fra strømfordelerens dage.
I det tilfælde der knækkede en fjeder til vægtene, så smadrede man ikke motoren grundet tændings banken.

Noget andet der er forskelligt på de 3 maps.
er indelingen på load aksen.
Det undre mig lidt at man vælger en relativ fin indeling over 100 kpa,
Da en turbo generelt ikke kører ret meget på feks 150 kpa hvis maks tryk er på 180 kpa.

Jacob har du mulighed at flytte på indelingen af akserne i dit system.
Da det forekommer mig at du spilder en masse punkter i din tabel.

Mit maks moment ligger lige omkring de 2800 rpm hvis jeg kan læse min VE tabel korrekt.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 19 aug 2006, 17:50 
Offline
Admin
Admin

Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54
Indlæg: 2499
Jeg er enig morten -> det hænger ikke helt sammen med max eller konstant avancering så tidlig. Baggrunden har jeg ingen bud på, men det virker underligt.

Nå, her er mappet jeg fik lavet inden regnen for alvor tog fat (taget ud af boksen og ikke færdigt).

Billede

Der er her valgt en avanceringen jævnt fordelt med rpm med max avancering på 36 ved 100 kpa. Der er endnu ikke kigget efter området for max tourge. Bilen kører mærkbart bedre med dette map. Det andet ikke jævn kørsel og havde nogle underlige hop. Men som sagt var bare et opstartsmap som var tilgængelig.

Jeg har nu ændret lidt på load aksen så 100kpa ligger ved load 40. Jeg kører max 0,7-8 bar i load 70-80 området (bar og "map as load-yaksen" følges nødvendigvis ikke liniært ad).

@Morten der kan ikke ændres i rpm skalaerne. Jeg fastsætter nogle nøglepunkter og regner herefter rows og colomns via softwaren, så det generer mig ikke mht. til opdelingen.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 43 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 7 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team