fraguzz skrev:
nogle der ved om motorblokken på en uno 1,3 turbo.. og en fiat tipo 1,6.
for plejlstængerne i 1,6 er de samme som 1,3 turbo. Stemplerne er unik for uno turbo 1,3 mens krumtappen fra 1,6 er den samme som punto GT (1,4 turbo)
1,3 turbo har så
slaglængde på 55,5mm og boring på 86,4
1,6 tipo har slaglængde på 67,4 boring på 86,4
kan man virkelig forlænge slaglængden med så meget?
Hvad er det præcist du spørger om her? Vil du bygge en bastardmotor eller hvad?
Slaglængden kan sagtens forøges som sådan - men det kræver at der er plads til stempler med anden krydspindshøjde og/eller kortere plejlstænger hvis det skal være på samme blok og med nogenlunde samme kompressionsforhold.
Problemet med de kortere stænger er at man kan komme ud i et ret så ugunstigt forhold mellem slaglængde og længden på plejlstængerne => øget slid.
Nu skriver du så at plejlstængerne mellem 1.3 og 1.6 er ens, men at stemplerne er forskellige. Det antyder en anden krydspindshøjde, men samtidig kunne det sagtens tænkes at blokken også er en anelse højere på 1.6'eren.