Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 feb 2025, 07:48

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 
Forfatter besked
Senior Medlem

Geografisk sted: sydjylland
Jeg står her og har 3 stempler fra en lancer evo III men har ikke noget motor nummer på sådan en fætter så jeg kan få et nyt..

Så var det jeg tænkte hvor galt det ville være at smide 2 andre smede stempler i så de ville være ens 1-4 og 2-3??

De stempler jeg har er compresion 1:8,5 og det er de andre jeg ville skaffe også... -det er mest vægten jeg tænker på

håber på mange indlæg så jeg har noget at gå ud fra

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem

For balancen i det mener ud?

I så fald ville det nok være smartere, at have samme stempler på cyl 1 og 2 og igen samme stempler på 3 og 4. Du bliver jo nød til, at kigge på slagene på krumtappen.

Det kunne i øvrigt også være samme på 1 og 3 og samme på 2 og 4. Vare du deler vægten jævnt ud på krumtappens slag, som jo er 180 grader forskudt.

V/h Chr

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM

Titel:
Senior Medlem

det kan der nok være noget i, jeg tænkte bare at dem der følges skulle være ens.

Men ellers skulle der ikke være noget galt??

Titel:
Mester Medlem

Hvis dem der følges ad er ens - Som kommer der jo netop uballance. Du skal nok stille dog og kigge ude i enden af krumtappen og forestille dig det hele som en roterende masse. For at have ballance i det skal der jo være hængt lige meget vægt på hver side af krumtappen. Hver side er jo så 180 grader forskudt (slagene på krumtappen). Dvs. et tungt og et let stempel på hver side.

Havde slagene nu kun været 90 grader forskudt (Tror jeg nu ikke findes på en 4 cylinderet motor :D )... Så ville man jo så placere de tunge stempler på de to modstående slag og de to lette stempler på de andre to modstående slag (Man gør sådan set det samme med 180 forskudt).

Nå... Du har jo nok for længst forstået hvad jeg mener.

"Ellers nogen problemer i det" - Altså... det er jo ikke den rigtige løsning. Motoren er heller ikke stærkere end det svageste led (Dvs. de svageste stempler). Kan du heller ikke finde 4 ens stempler i den svage variant? Det ville være, at foretrække med fire ens...

Det skal nok kunne køre og du vil højst sansynligt aldrig mærke noget til, at der er forskellig stempler i. Men den "rigtige" løsning er det jo ikke. Jeg havde nok ikke selv gjort det, men det ville nok være lige så meget fordi jeg så VIDSTE det var laves sådan.

V/h Chr

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM

Titel:
Senior Medlem

Mange tak Christian
Jeg tror jeg gør det.
Problemet er at jeg har 3 evo stempler og ikke er villig til at købe 4 nye.
Så jeg køber 2 smede stempler, -ved endnu ikke hvilket fabrikat men det er vist den løsning jeg bruger

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time