Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 28 nov 2024, 11:57

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 10 jul 2006, 18:49 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 23 jul 2003, 17:22
Indlæg: 210
Geografisk sted: Vestjylland
Jeg har lige et spørgsmål, da jeg bliver sablet ned af vennerne.
De påstår at man ikke kan kombinere de 2 ting, da motoren ikke vil kunne spoole turboen op før 5000 rpm. eller slet ikke.
Men når der nu er mange biler som netop kører med store turboer fra lastbilerne med relativt små motorer, eks. 2.0l, hvad afgør så at det kan lade sig gøre ved forholdsvis lavt omdrejningstal at der kommer ladetryk??
Det er vel meget simpelt for mange af jer, men mig og naturvidenskab er ikke helt for gode venner så hvordan?

Turbodk.dk ville vel ikke sælge de her turboer: http://www.turbodk.dk/web/web238.asp hvis ikke de kunnes bruges eller?

Mvh Morten

_________________
Billede


Volvo for life

-Volvo 855 T5 http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbi ... ipc=276354
-Volvo 240 turbo --Nu med B23ET--
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=34308
-Volvo PV 544 http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbi ... ipc=328848


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 10 jul 2006, 19:11 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 apr 2005, 18:31
Indlæg: 1099
man kan vel hvad man vil :D men på en 2liters maskine vil det nok blve for stort , de 350 hk de er opgivet til er vel på den originale 12liters motor

hvis du kigger lidt på deres opgivelser så bliver det da lidt ekstremt hvis de bruges på en benziner

nappet fra http://www.turbodk.dk/web/web238.asp
GT45

Denne lader er fra en DAF lastbil med en 12 liters motor

laderen er med intern-wastegate

levere en effekt på 350 hk ved ca. 2200 omd pr.min

Laderne kan også bruges på benzinmotore der ville de kunne lave luft til mellem 700-1200 hk

jeg tror nu også mest at de er beregnet til ekstrem hård tuning af store benzinmaskiner , og jo der vil jo nok være en del tøven (for ikke at sige absolut zero spoolup ved små omdrejninger) men det ses jo tit fx tunede Supraer hvor der er monteret en stor lader frem for de 2 små fabriksmonterede

MVH Luske


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 10 jul 2006, 20:11 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 06 jul 2003, 13:13
Indlæg: 255
Geografisk sted: København
en GT40 lader passer godt til en 2,5 liters motor der skal lave omkring 500 hk... ja du får noget tøven men når først blæseren er igang skal der holdes fast i bagruden for at den ikke bliver efterladt!! :twisted:

_________________
-- If it has wheels, I can race it --


Top
 Profil  
 
Indlæg: 10 jul 2006, 20:20 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Morten Lunde skrev:
Jeg har lige et spørgsmål, da jeg bliver sablet ned af vennerne.
De påstår at man ikke kan kombinere de 2 ting, da motoren ikke vil kunne spoole turboen op før 5000 rpm. eller slet ikke.
Men når der nu er mange biler som netop kører med store turboer fra lastbilerne med relativt små motorer, eks. 2.0l, hvad afgør så at det kan lade sig gøre ved forholdsvis lavt omdrejningstal at der kommer ladetryk??
Det er vel meget simpelt for mange af jer, men mig og naturvidenskab er ikke helt for gode venner så hvordan?

Turbodk.dk ville vel ikke sælge de her turboer: http://www.turbodk.dk/web/web238.asp hvis ikke de kunnes bruges eller?

Mvh Morten


Ved dine venner at der findes små lastbiler? ;-)

Din effekt hvor motoren kører som sugemotor er meget afgørende for hvor stor en turbo du kan sætte på.

Der kører bensinmotorer med turboer STØRRE end hvad du kan finde på en scandinavisk lastbil, så det kan naturligvist sagtens lade sig gøre.

Kig på de aktuelle dimensioner, så vil du jo se at mange små lastbiler har turboer der er fint velegnede til mellemstore bensinmotorer, som feks din volvo.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 10 jul 2006, 21:43 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 maj 2005, 09:08
Indlæg: 2525
Geografisk sted: Sweden
HenrikGM skrev:
Morten Lunde skrev:
Jeg har lige et spørgsmål, da jeg bliver sablet ned af vennerne.
De påstår at man ikke kan kombinere de 2 ting, da motoren ikke vil kunne spoole turboen op før 5000 rpm. eller slet ikke.
Men når der nu er mange biler som netop kører med store turboer fra lastbilerne med relativt små motorer, eks. 2.0l, hvad afgør så at det kan lade sig gøre ved forholdsvis lavt omdrejningstal at der kommer ladetryk??
Det er vel meget simpelt for mange af jer, men mig og naturvidenskab er ikke helt for gode venner så hvordan?

Turbodk.dk ville vel ikke sælge de her turboer: http://www.turbodk.dk/web/web238.asp hvis ikke de kunnes bruges eller?

Mvh Morten


Ved dine venner at der findes små lastbiler? ;-)

Din effekt hvor motoren kører som sugemotor er meget afgørende for hvor stor en turbo du kan sætte på.

Der kører bensinmotorer med turboer STØRRE end hvad du kan finde på en scandinavisk lastbil, så det kan naturligvist sagtens lade sig gøre.

Kig på de aktuelle dimensioner, så vil du jo se at mange små lastbiler har turboer der er fint velegnede til mellemstore bensinmotorer, som feks din volvo.


Hehe, jeg ved fra traktortrækker folket at de sætter turboerne i serie... Altså den første bliver blæst af udst. men den blæser så den næste turbo op... Tager sin tid at spole op, men så vidt jeg ved virker det vidst...

_________________
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 10 jul 2006, 23:27 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 12 jan 2004, 00:46
Indlæg: 93
Geografisk sted: Ikast
på min gamle iveco bil gik der for nylig en magnetventilen der styrer de variable "vanes" i turboen, den har ikke wastegate sådan et uhyre*.....

nå men efter den var skiftet kørte han et testprogram på den

og på den bærbare der var koblet til lastbilen kunne man følge med i nogen forskellige værdier

så kun lige at den lavede max tryk på 4,3bar ved 1900 omdrejninger! og her spandt turboen med 44000 omdr

det passede ca med 1 bar for hver 10000omdr turboen tog...

men alligevel lidt fedt når hytten er tippet og han trykker kør program og bilen selv starter (der var ikke engang nøgle i) kører programmet og slukker igen og viser 3 grafer som alle var inden for de tilladte værdier

_________________
Hilsen TP
If u think my attitude stinks, u should smell my fingers..........
PB eller SMS for info
TLF 40550416
Billede


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 11 jul 2006, 08:26 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 23 aug 2005, 19:25
Indlæg: 484
Geografisk sted: sydjylland
Torben Paw skrev:
på min gamle iveco bil gik der for nylig en magnetventilen der styrer de variable "vanes" i turboen, den har ikke wastegate sådan et uhyre*.....

nå men efter den var skiftet kørte han et testprogram på den

og på den bærbare der var koblet til lastbilen kunne man følge med i nogen forskellige værdier

så kun lige at den lavede max tryk på 4,3bar ved 1900 omdrejninger! og her spandt turboen med 44000 omdr

det passede ca med 1 bar for hver 10000omdr turboen tog...

men alligevel lidt fedt når hytten er tippet og han trykker kør program og bilen selv starter (der var ikke engang nøgle i) kører programmet og slukker igen og viser 3 grafer som alle var inden for de tilladte værdier


hej Paw det er da noget der lydr fornuftigt..4,3bar på en standart maskine.
kunne godt tænke mig at høre lidt motorstørrelse og turbo mummer..-det lyder jo som noget der kunne være helt rigtigt til traktoren :twisted:


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 13 jul 2006, 06:40 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
de 4,3 bar er sandsynligvis absolut tryk. dvs. 3,3bar ladetryk.
ang. gt 45 så bliver det meget svært at lave noget der ligner ÆRLIGE 1200hk på en benzin motor med sådan en.
ladere fra 6-8 liters lastbiler er tit velegnede til 2 liters benzin motorer med 250-400hk.......
hver gang man ser en gejlet speciallader, HKS eller andet bling bling... så er det i praksis, tit blot lastbils dele stykket lidt anderledes sammen!
MVH. søren stor forbruger/samler af LKW/TRAKTOR ladere...


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 13 jul 2006, 19:34 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 23 jul 2003, 17:22
Indlæg: 210
Geografisk sted: Vestjylland
Ja, man spørger som man ved, det er bare at når man ser mindre motorer med større turboer, så må det vel kune lade sig gøre.
Nu er jeg slet ikke ude efter noget så stort som vi snakker her, men det er rart at vide hvad man skal forholde sig når man skal til at opgradere engang.
Nu vi er ved det, hvorfor siger man at når turboen kommer fra en 8 liters diesel så passe den godt over på en 4 liters benziner? ALtså hvorfor er det lige det halve??
Ja så meget ved jeg om det :?

Mvh Morten

_________________
Billede


Volvo for life

-Volvo 855 T5 http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbi ... ipc=276354
-Volvo 240 turbo --Nu med B23ET--
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=34308
-Volvo PV 544 http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbi ... ipc=328848


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 13 jul 2006, 19:46 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 maj 2005, 09:08
Indlæg: 2525
Geografisk sted: Sweden
Morten Lunde skrev:
Ja, man spørger som man ved, det er bare at når man ser mindre motorer med større turboer, så må det vel kune lade sig gøre.
Nu er jeg slet ikke ude efter noget så stort som vi snakker her, men det er rart at vide hvad man skal forholde sig når man skal til at opgradere engang.
Nu vi er ved det, hvorfor siger man at når turboen kommer fra en 8 liters diesel så passe den godt over på en 4 liters benziner? ALtså hvorfor er det lige det halve??
Ja så meget ved jeg om det :?

Mvh Morten


Fordi en diesel laver mere mængde der skal i gennem din turbo. Så kan den spole en turbo højere op i omdr. Kan ikke rigtig forklare det bedre, men det er der sikkert nogle andre der kan...
Og så tager en diesel kun 4-5000 omdr/min.

_________________
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 67 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team