Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 feb 2025, 10:41

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 18 jun 2006, 11:26 
Offline
Junior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 mar 2005, 13:38
Indlæg: 48
hey, min turbo har boostet fint indtil igår, der ville den kun smide 0,2 bar, hvor i mod den før nemt smed 0,4 bar, hvad fanden er der galt? selve turboen vil gerne ryge lidt..


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 18 jun 2006, 12:17 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 23 aug 2005, 19:25
Indlæg: 484
Geografisk sted: sydjylland
Hvis det er turboen der laver røgen er det da vist ovre!!

Ryk slangen af turboen og mærk på akslen om der er slør og om den drejer frit


Top
 Profil  
 
 Titel: Røg
Indlæg: 18 jun 2006, 14:26 
Offline
Junior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 mar 2005, 13:38
Indlæg: 48
Røgen kommer fra motor rummet, kan ikke se om det kommer fra selve turboen eller længere nede fra forrøret.. problemet er at jeg har haft smeltet en ledning på mit forrør, men det burde vel være brændt væk?


Top
 Profil  
 
 Titel: Røg film
Indlæg: 18 jun 2006, 16:08 
Offline
Junior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 mar 2005, 13:38
Indlæg: 48
den ryger sådan der: motoren er slukket
www.carcrew.dk/coool/roeg.mp4


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 18 jun 2006, 23:00 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 maj 2005, 09:08
Indlæg: 2525
Geografisk sted: Sweden
Om man smelter en ledning på ens forrør ændre ikke lige på trykket. Det ligner olie dampe, men det burde ikke komme fra turboen, da det er et "lukket" system, med en indgang (Indsugnings filter) og en udgang (udstødning).
Kan det være dampe der slipper ud i gemmen filteret?
Kan det være noget der er utæt, her tænkes på alle trykrør fra turbo til IC og fra IC til spjæld?
Men tjek sløret i den, hvis det er en glideleje turbo skal den give sig meget lidt op og ned på akselen. Og den MÅ IKKE give sig frem og tilbage.
En kugleleje turbo skal være sjørfri når den er fyldt med olie (lad den køre lidt på starteren uden tændkabler og med lukket spjæld. (tomgang) Det fylder turboen med olie.

_________________
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 19 jun 2006, 17:18 
Offline
Junior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 mar 2005, 13:38
Indlæg: 48
klyfax skrev:
Om man smelter en ledning på ens forrør ændre ikke lige på trykket. Det ligner olie dampe, men det burde ikke komme fra turboen, da det er et "lukket" system, med en indgang (Indsugnings filter) og en udgang (udstødning).
Kan det være dampe der slipper ud i gemmen filteret?
Kan det være noget der er utæt, her tænkes på alle trykrør fra turbo til IC og fra IC til spjæld?
Men tjek sløret i den, hvis det er en glideleje turbo skal den give sig meget lidt op og ned på akselen. Og den MÅ IKKE give sig frem og tilbage.
En kugleleje turbo skal være sjørfri når den er fyldt med olie (lad den køre lidt på starteren uden tændkabler og med lukket spjæld. (tomgang) Det fylder turboen med olie.

havde 90% af mine rør skildt ad igår, og fik kigget på kompressor siden af turboen, der er INTET slør i den, opdagede sámtidigt min olieslange til turboen var lidt løs, så tror olien er kommet der fra, en dråbe giver vel en god del røg?!
er 100% sikker på det ikke er en "løs forbindelse" i rørene, for hvis jeg glemmer at skrue et rør sammen, går der ikke engang 200 meter så er de skudt fra hinanden.. men må lige checke op på dem igen.. har ellers også checket alle de små vaccum slanger osv.. kan det evt være min acturator der er blevet slap? den giver en LED knirkelyd når man trækker i den..!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 19 jun 2006, 19:09 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 apr 2005, 19:17
Indlæg: 152
Geografisk sted: Rødkærsbro
Hvilken bil er der tale om???

Har din bil EGR-ventil (Udstødnings-tilbageføring-i-indsugning)?

Så kan det være den sidder fast i åben stilling og leder udstødningsgassen ind i motoren istedet for ind gennem turboen...
Det har snydt mig MEGET på min VW Passat TDI... Jeg kunne lige pludselig heller ikke få mere end 0,2 bar i ladetryk.... :?

Du kan evt. prøve at blokere EGR ventilen ved at blokere den med en pakning uden hul (altså på studsen ved udstødningsmanifolden)

Mvh. Bay


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 19 jun 2006, 20:22 
Offline
Junior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 mar 2005, 13:38
Indlæg: 48
Renault 19 med en 1,7 volvo 440 turbo motor (benzin) den har så vidt jeg ved ingen ERG ventil,


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 19 jun 2006, 22:13 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 maj 2005, 09:08
Indlæg: 2525
Geografisk sted: Sweden
CoooL skrev:
klyfax skrev:
Om man smelter en ledning på ens forrør ændre ikke lige på trykket. Det ligner olie dampe, men det burde ikke komme fra turboen, da det er et "lukket" system, med en indgang (Indsugnings filter) og en udgang (udstødning).
Kan det være dampe der slipper ud i gemmen filteret?
Kan det være noget der er utæt, her tænkes på alle trykrør fra turbo til IC og fra IC til spjæld?
Men tjek sløret i den, hvis det er en glideleje turbo skal den give sig meget lidt op og ned på akselen. Og den MÅ IKKE give sig frem og tilbage.
En kugleleje turbo skal være sjørfri når den er fyldt med olie (lad den køre lidt på starteren uden tændkabler og med lukket spjæld. (tomgang) Det fylder turboen med olie.

havde 90% af mine rør skildt ad igår, og fik kigget på kompressor siden af turboen, der er INTET slør i den, opdagede sámtidigt min olieslange til turboen var lidt løs, så tror olien er kommet der fra, en dråbe giver vel en god del røg?!
er 100% sikker på det ikke er en "løs forbindelse" i rørene, for hvis jeg glemmer at skrue et rør sammen, går der ikke engang 200 meter så er de skudt fra hinanden.. men må lige checke op på dem igen.. har ellers også checket alle de små vaccum slanger osv.. kan det evt være min acturator der er blevet slap? den giver en LED knirkelyd når man trækker i den..!


Det kunne meget vel være den olieslange. Men din acturator skal ikke sige "LED knirkelyd" når du hiver i den, den skulle faktisk slet ikke sige noget. Det kan du godt fortælle den...

_________________
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 20 jun 2006, 06:47 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 16 jan 2006, 15:23
Indlæg: 298
Det tryk der er i din olietilgangsslange til turboen er jo lig det tryk som din oliepumpe genererer.

Dvs omkring 2-6 bar alt afhængig af bil.

Hvis din olietilgang til turbo ikke er strammet 100% nok - er tæt nok - så vil en dejlig varm tynd olie blive trykket ud de steder den kan.

Fx ned på en varm turbo?!!

Og det ryger og lugter!

Har prøvet det flere gange.

Når bilen var blevet fyret af, kom der røg ud af motorrummet og en fæl stank af brændt olie spredte sig i kabinen, så man troede at man havde smidt en toppakning.

Men det var såmænd bare et par dråber olie der var røget ud på turboen fra oiletilgangen, fordi den ikke var spændt 100%.

Så jo - det kan sagtens være det som du nævner CoooL....

_________________
V.H.
Ronnie Bonde


Selvgjort er velgjort....og nogen gange meget dyrt...
Men intet er så skidt at det ikke er godt for noget!


Nuværende biler:
Alfa 166 2,5 V6 - sugesekser til cruiserstilen
Alfa 155 Q4 - brutal turbo m. 4 hjulstræk til ræs


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 42 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team