Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 28 nov 2024, 10:46

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 02 maj 2006, 16:49 
Offline
Nyt Medlem

Tilmeldt: 17 mar 2006, 14:44
Indlæg: 35
Morten VJ skrev:
Nørlund skrev:
Okay

Nu har jeg selv SPAX justerbaredæmper på min mini, men det har jeg ikke prøvet at justere på endnu. Dæmperne står så "bløde" som de kan, da bilen er meget hård i sig selv.

Skal godt nok have den juseret efter jeg har monteret mine nye og bredere fælg, de gå lidt meget i når man tager et sving. :D

Tror bare jeg prøver nogle justerbaredæmper til BMW'en så.
Der er selvfølgelig også en væsentlig pris forskel.

Men tak for det.


Jeg tror du har blandet fjedre, og støddæmperenes funktion sammen.
Det er fjedrene der bestemmer hårheden af under vognen.
Dæmperne er principelt kun til at dæmpe fjederens naturlige resonans.
Hvis du ikke havde dæmpere på en spiralfjeder, så vilde bilen hoppe som en kænguru.
Men prøv at google emnet.

MVH

Morten



Nu kan jeg høre du ikke kender noget til undervognen på en mini :)
Mini'en har ikke spiralfjedre, men derimod gummikugler.
Så i det her tilfælde er det dæmperen der bestemmer hvor meget der skal til.

_________________
Chrome won't bring you home!


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 maj 2006, 18:32 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 1673
Geografisk sted: Nær Roskilde
Nørlund skrev:
Morten VJ skrev:
Nørlund skrev:
Okay

Nu har jeg selv SPAX justerbaredæmper på min mini, men det har jeg ikke prøvet at justere på endnu. Dæmperne står så "bløde" som de kan, da bilen er meget hård i sig selv.

Skal godt nok have den juseret efter jeg har monteret mine nye og bredere fælg, de gå lidt meget i når man tager et sving. :D

Tror bare jeg prøver nogle justerbaredæmper til BMW'en så.
Der er selvfølgelig også en væsentlig pris forskel.

Men tak for det.


Jeg tror du har blandet fjedre, og støddæmperenes funktion sammen.
Det er fjedrene der bestemmer hårheden af under vognen.
Dæmperne er principelt kun til at dæmpe fjederens naturlige resonans.
Hvis du ikke havde dæmpere på en spiralfjeder, så vilde bilen hoppe som en kænguru.
Men prøv at google emnet.

MVH

Morten



Nu kan jeg høre du ikke kender noget til undervognen på en mini :)
Mini'en har ikke spiralfjedre, men derimod gummikugler.
Så i det her tilfælde er det dæmperen der bestemmer hvor meget der skal til.


Den gummikugle har præcis samme funktion som en spiralfjeder. Forskellen er blot at den formentlig har en mere progressiv karakteristik, og at dens naturlige frekvens er en helt anden. Men det er stadig dæmpere der skal gøre hvad dæmpere altid gør: Dæmpe bevægelserne (der tegner sig en rød tråd gennem betegnelserne ik' :-)).
I princippet ville en Mini også kunne monteres med gummikugler der er hårdere, hvilket vil give en hårdere affjedring og ridehøjde. I praksis er det bare RET svært at se på sådan en lille skiderik da den stort set ikke har noget fjedervandring. Men princippet er det samme - fjederen har bare ikke så stort et arbejdsområde.

_________________
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 74 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team