undervogn

Generel teknik

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Nørlund
Nyt Medlem
Indlæg: 35
Tilmeldt: 17 mar 2006, 14:44

undervogn

#1 Indlæg af Nørlund »

Hej

Jeg har kigget lidt på nogle nye undervogne til min BMW E30.
Men ved sgu ikke helt hvad der er bedst.

Har kigget på en gevindundervogn med hårdhedsjustering af dæmper.
Den anden er en GAZ undervogn, den er bare ikke højdejusterbar, men det er jo sådan set også lige gyldigt, da man nok kun justere den ned én gang, ikke?


Hvad ville I vælge? Der er jo også en væsentlig prisforskel.
Chrome won't bring you home!
uno
Senior Medlem
Indlæg: 484
Tilmeldt: 23 aug 2005, 20:25
Geografisk sted: sydjylland

#2 Indlæg af uno »

det er jo op til hvad din brug af bilen er.
hvis du bruger bilen til pendlervogn 50km hver vej men stadig gerne vil have mugligheden for at ligge den ned til vejen til et køre kursus eller lign. skal du kunne justere den men kører du ikke længre end at du kan tåle den er hård til daglig er der jo ikke grund til at betale ekstra.

den højde justerbare er nok den der giver de bedste køreegenskaber-mest sporty.

jeg roder selv rundt i at jeg vil have nogle sportsstøddæmpere men ikke vil betale for en fuld justerbar.. så er det træls at have en så ualmindelig vogn som min :cry:
Brugeravatar
Ferrari Killer
Senior Medlem
Indlæg: 298
Tilmeldt: 16 jan 2006, 15:23

#3 Indlæg af Ferrari Killer »

uno skrev:så er det træls at have en så ualmindelig vogn som min :cry:


Hvad har du da for en vogn?

En Uno?
V.H.
Ronnie Bonde


Selvgjort er velgjort....og nogen gange meget dyrt...
Men intet er så skidt at det ikke er godt for noget!


Nuværende biler:
Alfa 166 2,5 V6 - sugesekser til cruiserstilen
Alfa 155 Q4 - brutal turbo m. 4 hjulstræk til ræs
uno
Senior Medlem
Indlæg: 484
Tilmeldt: 23 aug 2005, 20:25
Geografisk sted: sydjylland

#4 Indlæg af uno »

[/quote]

Hvad har du da for en vogn?

En Uno?[/quote]

nej det er en mitsubishi e39a
Galant 4wd jeg har ledt i mange timer på nettet for at finde nogle sportsstøddæmpere alà gule koni.

I usa kan jeg købe kyb agx hele vejen rundt men har ikke fundet dem i europa og den pakke jeg havde lavet med dæmpere og bremsere ville koste 500$ i fragt.. rigeligt
Nørlund
Nyt Medlem
Indlæg: 35
Tilmeldt: 17 mar 2006, 14:44

#5 Indlæg af Nørlund »

uno skrev:det er jo op til hvad din brug af bilen er.
hvis du bruger bilen til pendlervogn 50km hver vej men stadig gerne vil have mugligheden for at ligge den ned til vejen til et køre kursus eller lign. skal du kunne justere den men kører du ikke længre end at du kan tåle den er hård til daglig er der jo ikke grund til at betale ekstra.

den højde justerbare er nok den der giver de bedste køreegenskaber-mest sporty.

jeg roder selv rundt i at jeg vil have nogle sportsstøddæmpere men ikke vil betale for en fuld justerbar.. så er det træls at have en så ualmindelig vogn som min :cry:



Bilen bliver kun brugt om sommeren til at cruise lidt i og til trackdays, 1/4 mile etc.

Min kammie har købt en weitec hårdhedsjusterbar gevindundervogn til sin fabia, og det må man sige virker meget godt.

Men det var jo det om hårdhedsjusterbare dæmpere sammen med sænkningsfjedre, kunne gøre det ud for en gevindundervogn?
Chrome won't bring you home!
Brugeravatar
John Sahl
Admin
Admin
Indlæg: 2105
Tilmeldt: 15 sep 2003, 13:17
Geografisk sted: Borup
Kontakt:

#6 Indlæg af John Sahl »

Nørlund skrev:Men det var jo det om hårdhedsjusterbare dæmpere sammen med sænkningsfjedre, kunne gøre det ud for en gevindundervogn?


Nej, for det ER jo ingen gevindundervogn, du kan jo ikke justere højden på den med mindre du skærer ringe af fjedrene eller propper noget i for at gøre dem "længere"..
Billede
John Sahl Hjælp til import = http://www.autohenter.dk
Billede Billede Billede Billede
Nørlund
Nyt Medlem
Indlæg: 35
Tilmeldt: 17 mar 2006, 14:44

#7 Indlæg af Nørlund »

John Sahl skrev:
Nørlund skrev:Men det var jo det om hårdhedsjusterbare dæmpere sammen med sænkningsfjedre, kunne gøre det ud for en gevindundervogn?


Nej, for det ER jo ingen gevindundervogn, du kan jo ikke justere højden på den med mindre du skærer ringe af fjedrene eller propper noget i for at gøre dem "længere"..


Det er heller ikke så vigtig at den er højdejusterbar. Bilen kommer ned og stå hvor den skal stå, og så er det dét.

Jeg er mere interesseret i at få den bedste hårdhedsjusterbare undervogn.
Chrome won't bring you home!
Wildert
Mester Medlem
Indlæg: 1673
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Nær Roskilde
Kontakt:

#8 Indlæg af Wildert »

Jeg har GAZ bag på min Golf GTi til klubrally. Det er så også med gevind, men det er jo egentligt underordnet i forhold til dæmperens funktion som sådan.
Umiddelbart er jeg godt tilfreds - har bl.a. hørt en del bøvl om at hårdhedsjusterbar er et vidt begreb fra at man kan ikke kan mærke noget virdere forskel, til at det er noget der virkeligt gør en forskel. Jeg har naturligvis leget lidt med det på min inden jeg smed dem på, og der er RET stor forskel fra hårdest til blødest.
Mine er så dem med justerknob - rigtigt nemt at have med at gøre - kan lige lægge mig ned på ryggen og lange en arm ind under bilen, så kan jeg justere dæmperen. Meget fint.
Umiddelbart havde jeg lidt problemer med at der var temmeligt stor forskel på de to dæmpere i det første sæt jeg fik - men det byttede Gunnar Aaskov uden at pive.
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally
Nørlund
Nyt Medlem
Indlæg: 35
Tilmeldt: 17 mar 2006, 14:44

#9 Indlæg af Nørlund »

Okay

Nu har jeg selv SPAX justerbaredæmper på min mini, men det har jeg ikke prøvet at justere på endnu. Dæmperne står så "bløde" som de kan, da bilen er meget hård i sig selv.

Skal godt nok have den juseret efter jeg har monteret mine nye og bredere fælg, de gå lidt meget i når man tager et sving. :D

Tror bare jeg prøver nogle justerbaredæmper til BMW'en så.
Der er selvfølgelig også en væsentlig pris forskel.

Men tak for det.
Chrome won't bring you home!
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#10 Indlæg af Morten VJ »

Nørlund skrev:Okay

Nu har jeg selv SPAX justerbaredæmper på min mini, men det har jeg ikke prøvet at justere på endnu. Dæmperne står så "bløde" som de kan, da bilen er meget hård i sig selv.

Skal godt nok have den juseret efter jeg har monteret mine nye og bredere fælg, de gå lidt meget i når man tager et sving. :D

Tror bare jeg prøver nogle justerbaredæmper til BMW'en så.
Der er selvfølgelig også en væsentlig pris forskel.

Men tak for det.


Jeg tror du har blandet fjedre, og støddæmperenes funktion sammen.
Det er fjedrene der bestemmer hårheden af under vognen.
Dæmperne er principelt kun til at dæmpe fjederens naturlige resonans.
Hvis du ikke havde dæmpere på en spiralfjeder, så vilde bilen hoppe som en kænguru.
Men prøv at google emnet.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Besvar