Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 22 apr 2025, 09:17

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 48 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5
Forfatter besked
 Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Nordjylland
Nå men det var da flot .... nu har du trods alt flyttet dig fra:

Citat:
Sluthastighed: Når man ved en bil kører 402m på feks 14sekunder, (og vi snakker gadebil her) så er der en ret veldefineret sammenhæng mellem udgangshastighed og tid. Den er simpelthen dikteret ud fra gemen fysik.

Til....

Citat:
2: der findes ikke nogen "formel" du kan plotte tal ind i, men sammenhængen er der stadig. Du kan jo prøve det efter om jeg ikke har ret.

Og mon ikke det er utopisk at forestille sig at du vil komme tættere på en indrømmelse af at du nok skal bruge lidt ekstra tid til at gennemtænke den Nobelprisvindende formel - hvad det er jeg skal prøve efter er jo lidt svært at gætte, når du ikke har den famøse formel alligevel.

Jeg valgte netop et senario som jeg har oplevet ved selvsyn og derfor var baseret på facts og ikke stædige gætterier.

Hvad angår verdens hurtigste sensor så syntes jeg da bestemt osse du har flyttet dig fra:

Citat:
Nå findes de sensorer ikke....hmm....Jeg sidder her med et laserlink(bygget fordi jeg kunne, ikke fordi det skulle bruges, eller for den sags skyld var nødvendigt!), der kan transmittere data direkte fra PC til PC, på en strækning på langt over 10m. Responstid langt langt under uSek. Flere decimaler fra dine 1mSek.

Til:

Citat:
Bevis for den "fantastiske sensor", Well, med ganske ganske simple remedier der kan købes hos en enhvert elektronikpusher, eller hugges ud af billigt forbrugerelektronik, så kan man lave sig en trådløs forbindelse, via en laserdiode, og tilsvarende billig modtager. Den er hurtig nok til at kunne overføre en komplet RS232 forbindelse på fuld skrald. Een ting er altså at jeg kan pulse en laser hurtigt nok til at overføre data, men jeg kan altså også modtage datastreamen i den anden ende. Som veldefinerede pulser. Hvad enten disse pulser stammer fra on/off switch på en laserLED, eller den stammer fra en bil der farer forbi ser jeg som ligegyldigt. Fint nok du ikke er enig, men det kan laves.

En laser i et CD drev "ser" et antal huller i et reflekterende lag. Ikke særligt meget ulig at se en stråle slukkes, for derefter at tænde igen. På tilsvarende vis læser man pulser i datatransmission med lyslederteknik. Men jeg fatter jo simpelthen ikke en brik...

Flot du har altså "genopfundet" en ganske almindelig IR forbindelse som via RS232 protokol kan overføre data, det legede jeg selv med på teknisk skole for snart 30 år siden.

Desværre har dette fortsat ikke en snus at gøre med reaktionstid i en thruebeam eller reflektor baseret målinje til tidtagning, hvor der skal reageres på en enkelt men meget veldiffineret og tynd lysstråle.

Dette er totalt modsat den IR forbindelse som du beskriver hvor udstrålingen er bred som en ladeport, hvilket er grunden til at man kan betjene TV'et og Videoen mv. fra alle siddepladser i stuen - men prøv du lige at overføre samme ladeport bredde udstråling til en under en millimeter tynd lysstråle på en 5-10 meter bred vognbane.

Den primære reaktionstid i et tidtagningsanlæg afgøres fortsat af den hastighed som transistoren på udgangen af sensoren kan åbne og lukke med, samt bredden på den lysstråle der skal brydes.

Men ved du hvad - jeg giver mig sgu denne gang - og lader tråden tale for sig selv. Forhåbentligt har nogle af læserne fået en bedre forståelse for nogle af de ting der påvirker tidtagningen ved brug af sensorer, og det er jo ikke så ringe endda.

Og så har jeg jo et par sekunder forsat æren af at have fået det sidste ord :wink:

Hartvig

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Hartvig skrev:
Nå pyt - sådan en lille regnefejl på 99,72307 % gør nok ikke alverden det er jo streetrace og let omskrevet er kørerne sikkert ligeglade med om det er målt til 15 sekunder eller 29,958 sekunder - samme lille regnefejl :wink:
Hartvig

Ja meget morsomt. Så kan jeg jo låne dig en kugleramme til gengæld så du selv kan udregne udgangshastigheder på 402 meter ud fra en given bils 0-100-200km/t tid.

Banesport er noget HELT andet. Noget så ukontrolabelt som skiløbere måles sgu da i 1000 dele. Men her er der helt andre strenge at slå på. Lige kørsel på en 402 meter har ikke en flyvende skid at gøre med hverken 1000 dele sekunder eller banesport generelt.

Nu kan jeg så fortælle dig lidt om 402 meter race som du tilsyneladende ikke ved ret meget om. Her konkurerer 2 biler mod hinanden hele tiden efter knock out reglen. Dvs vinderen går videre og taberen tager hjem. Stort set. At man så for show lader der være 3 indledende runder eller lign er ligegyldigt. Det er stadig knockouts man kommer videre på og ikke tider. Derfor er tidstagningsudstyr stort set fuldstændig ligegyldigt. Det man mest kan bruge det til er for at stille sin personlige nysgerrighed og så istedet for at vente på et målfoto kan det også vise hvem der egentlig vinder hvis man blinker i det sekund bilerne kører over målstregen. Thats it! Så i bund og grund når vi snakker quatermile så er det du har gang i et super nøjagtigt højkvalitets højpræcisions totalt ubrugeligt stykke udstyr....

Hvis vi så lige vender tilbage til banerace så er det en helt andet snak uanset om det er sprint løb (dvs rally hvor du kører fra a-b) eller decideret banerace som på jyllandsringen. Fakta her er at der er et uendeligt valg af scenarier der kan vises for kørsel af samme rute igen og igen. Hvor hurtigt kan man tage svingene, hvordan tager man svingene, kender man banen bedre end de andre osv osv. Jeg vil påstå at selvom 2 forskellige kørere i forskellige biler kører samme bane helt forskelligt kan de i teorien stadig slutte på nøjagtig samme tid. Så lad være med at sammenligne for hvis du vil bruge dine erfaringer fra rally´s osv til quatermile tidstagning kan du intet bruge. Quatermile er noget af det mest simple der findes når det kommer til stykket og der er ikke behov for det udstyr du er ved at lave. Jeg tror måske også lidt det er det alle andre prøver at sige!

Tænk dig om. Har du nogensinde hørt om en uafgjort til DHB eller nogen af de andre arrangerementer der bliver afholdt i dk når vi snakker quatermile? Hvis det var et normalt fænomen så havde konkurrencerne for længe siden gearet sig ind på det..

Titel:
Moderator

Hartvig; hvor kom dit oldnordiske IR link ind i billedet henne? Det er ikke noget jeg har nævnt, men noget du ser mellem linierne.

Før jeg har problemer med for lille reaktionstid på dette RS232 link(der virker på laser målt over 25m strækning, ikke IR) skal pulserne ned i nærhenden af 7-8 nS. SÅ begynder det at knibe. Så længe jeg kan pulse en laser, og når at opfange pulsen så længe jeg har + 7-8nS at arbejde med, så er sensoren også rigeligt hurtig til en lysbro. Det vil i praksis sige at sensoren har "set" det 7-8nS efter dækket har brudt strålen. Du mener det er irrelevant, det gør jeg ikke.

Bredden på lysstrålen er i bund og grund irrelevant for både IR og Laser.

Vi bliver ikke enige, og det behøver vi hellerikke være. Men vi skal beholde tonen på et fair plan.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sweden
HenrikGM skrev:
Hvor er sammenligningen mellem streetraces ~140-200km/t, kontra topfuels _noget_ anderledes situation???

Jo mere ekstrem det bliver, desto større bliver usikkerheden. Og berettiger derfor i feks Topfuel at man går til yderligheder for at måle korrekt.

Prøv så at finde en ET/Trapseed for en klasse der består af næsten std biler.(som i streetrace i den normale form) Her er afvigelsen SLET ikke så stor fra langsomst til hurtigst over stregen.

Man vil sagtens kunne lave den "tommelfingerregel" at en forhjulstrukken bil på gadedæk der kører 14sek. også kører meget tæt på xxxkm/t.

Derfra og til at sige at ET og trap speed intet har med hinanden at gøre, DER er temmeligt langt.

Siden der linkes til viser da iøvrigt fint sammenhængen, hvis vi går udfra at de 10 bedste i klassen er repræsentative. En ET på feks 4,570 vil statistisk set medføre en hastighed der ligger omkring 325,47 +/- ~4, hvilket passer glimrende på samtlige 10 i feltet. Her kan ET linkes direkte til Trap speed med en forsvindende lille fejl. I omegnen af 1%..... :idea:

For at du skal bevise over for mig at der er en sammenligning så find da selv nogle ET/Trapspeed på std. biler!

Teori er squ det samme lige meget hvilken tider/hastigheder du tager!

Men det er nu et latterligt modsvar du kommer med, for det hele startede med at du mente at der var en formel som regnede sammenhæng mellem udgangshastidhed og trapspeed, bare sådan cirka. Det har jeg jo lige modbevist med dette link!

Men ellers find et link hvor ET/trapspeed for gadebiler (tider mellem 11-15 sek.) er vist, så skal jeg bøje mig.

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Hartvig skrev:
Nå pyt - sådan en lille regnefejl på 99,72307 % gør nok ikke alverden det er jo streetrace og let omskrevet er kørerne sikkert ligeglade med om det er målt til 15 sekunder eller 29,958 sekunder - samme lille regnefejl :wink:
Hartvig

Citat:
Ja meget morsomt. Så kan jeg jo låne dig en kugleramme til gengæld så du selv kan udregne udgangshastigheder på 402 meter ud fra en given bils 0-100-200km/t tid.

Okay - har du fundet den magiske formel, husk nu at udgangshastighed divideret med kørt tid udelukkende fortæller om en liniær beregnet gennemsnithastighed for alle 402,33 meter.

Citat:
Banesport er noget HELT andet. Noget så ukontrolabelt som skiløbere måles sgu da i 1000 dele. Men her er der helt andre strenge at slå på. Lige kørsel på en 402 meter har ikke en flyvende skid at gøre med hverken 1000 dele sekunder eller banesport generelt.

Sagt af samme person som tidligere påstod at det kun er i F1 og Top-full dragster race man benytter 1/1000 til tidtagning :wink:

Så mon ikke bare du skal holde dig til din viden fra Vandel bakke ?

Citat:
Nu kan jeg så fortælle dig lidt om 402 meter race som du tilsyneladende ikke ved ret meget om. Her konkurerer 2 biler mod hinanden hele tiden efter knock out reglen. Dvs vinderen går videre og taberen tager hjem. Stort set. At man så for show lader der være 3 indledende runder eller lign er ligegyldigt. Det er stadig knockouts man kommer videre på og ikke tider. Derfor er tidstagningsudstyr stort set fuldstændig ligegyldigt. Det man mest kan bruge det til er for at stille sin personlige nysgerrighed og så istedet for at vente på et målfoto kan det også vise hvem der egentlig vinder hvis man blinker i det sekund bilerne kører over målstregen. Thats it! Så i bund og grund når vi snakker quatermile så er det du har gang i et super nøjagtigt højkvalitets højpræcisions totalt ubrugeligt stykke udstyr....

Hmm.... lidt skulle jeg da mene at vide og resten skaffer jeg mig viden om bl.a. hos NDCD folkene - men lad nu bare den ligge.

Vi er nogle stykker som faktisk mener at lovligt streetrace er ved at nærme sig næste naturlige udviklingstrin f.eks. i form af et Danmarksmesterskab med 6-8 afdelinger og så dur knock-out modellen ikke bare ikke længere.

I stedet kan man sikre jævnbyrdighed ved hjælp af klasseinddelinger, eller alternativt begynde at køre med handicap med brug af index og break out. Men igen hvad ved jeg om streetrace :?:

Citat:
Hvis vi så lige vender tilbage til banerace så er det en helt andet snak uanset om det er sprint løb (dvs rally hvor du kører fra a-b) eller decideret banerace som på jyllandsringen. Fakta her er at der er et uendeligt valg af scenarier der kan vises for kørsel af samme rute igen og igen. Hvor hurtigt kan man tage svingene, hvordan tager man svingene, kender man banen bedre end de andre osv osv. Jeg vil påstå at selvom 2 forskellige kørere i forskellige biler kører samme bane helt forskelligt kan de i teorien stadig slutte på nøjagtig samme tid. Så lad være med at sammenligne for hvis du vil bruge dine erfaringer fra rally´s osv til quatermile tidstagning kan du intet bruge. Quatermile er noget af det mest simple der findes når det kommer til stykket og der er ikke behov for det udstyr du er ved at lave. Jeg tror måske også lidt det er det alle andre prøver at sige!

Totalt forkert - netop fordi 402 og 201 meter race er så close kan man faktisk postulerer at behovet for nøjagtighed er højere ved denne type race end f.eks. baneløb.

Jeg har ihvertfald et par gange sagt at i dansk rally accepterer man fortsat 1/100 som målenøjagtighed - så jeg laver ingen sammenligning til rally overhovedet, faktisk er det en af de eneste tidtagningsopgaver vi ikke beskæftiger os med - og intet detajlekendskab har til.

Citat:
Tænk dig om. Har du nogensinde hørt om en uafgjort til DHB eller nogen af de andre arrangerementer der bliver afholdt i dk når vi snakker quatermile? Hvis det var et normalt fænomen så havde konkurrencerne for længe siden gearet sig ind på det..

Nu er det altså bare sådan at DHB faktisk bliver tidtaget med 1/1000 tider og derfor har man netop undgået ens tider - sæt dig selv ned og gennemgå f.eks. 2005 tiderne så vil opdage at mange af tiderne adskilles på den 3 decimal.

Hartvig

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sweden
Som sagt i afstemning.

DHB's tider, klasse 2, nr 15 og 16. Tag deres 3 bedste tider, regn dem sammen, men kun med 1/100 dele af sek. Jamen hov nu har nr 16 kørt 0.01 sek. hurtiger end nr 15. Det løb blev afgjort på den 4 bedste tid, og ikke 1/100 dele af et sek.

Så det skal squ være med til alle 402/201 meter løb!

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

HenrikGM skrev:
Hartvig; hvor kom dit oldnordiske IR link ind i billedet henne? Det er ikke noget jeg har nævnt, men noget du ser mellem linierne.

Før jeg har problemer med for lille reaktionstid på dette RS232 link(der virker på laser målt over 25m strækning, ikke IR) skal pulserne ned i nærhenden af 7-8 nS. SÅ begynder det at knibe. Så længe jeg kan pulse en laser, og når at opfange pulsen så længe jeg har + 7-8nS at arbejde med, så er sensoren også rigeligt hurtig til en lysbro. Det vil i praksis sige at sensoren har "set" det 7-8nS efter dækket har brudt strålen. Du mener det er irrelevant, det gør jeg ikke.

Bredden på lysstrålen er i bund og grund irrelevant for både IR og Laser.

Vi bliver ikke enige, og det behøver vi hellerikke være. Men vi skal beholde tonen på et fair plan.

Det med IR'en var nu mest for at drille dig lidt - men alligevel - den eneste forskel på laser og IR er jo bare bølgelængden på det udsendte lys, så det spiller ikke den store rolle for principet.

Men lad mig endnu en gang forklarer dig sammenblandingen, fordi du kan modulerer og aftaste en laser strækning med microsekunds hastighed målt direkte på udgangen af laseren siger dette jo kun noget om opløsningen. Det er den funktion man i daglig brug kender bedst fra bl.a. laser afstandsmåling og i politiet laserpistoler - man sender et pulstog afsted og måler hvor langt tid der går før det kommer tilbage.

Vores sensorer sender også moduleret lys mellem senderen og modtageren med høj frekvens og så er det ovenikøbet kodet så vi er sikre på at både sender og modtager er optimalt justeret i forhold til hinanden. Ved at benytte en sender/modtager løsning sikrer vi os at mållinjen maksimalt er 1-1½ millimeter bred i hele målelinjens længde.

Men opløsningen (frekvensen) skal vi desværre ikke bruge til ret meget, dog skal den være så hurtig at den når over vejen inden bilen er kørt forbi - undskyld jeg kunne ikke lade værre :wink: Reelt er frekvensen jo lig med bølgelængden på det udsendte lys.

Det vi skal bruge er noget der simulerer en on/off kontakt når den tynde lysstråle brydes osv. osv. læs selv baglæns op igennem tråden :P

Jeg tør slet ikke begynde at nævne reflektorbaserede sensores følsomhed over forskellige materialer og mørke farver, deres følsomhed overfor vand og støv, eller deres fejlprocent ved varierende vinkler.

Den må vi vist hellere tage over en fadbamse en anden dag - godnat.

Hartvig

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Sydsjælland
Efter at have læst dette emne igennem kan jeg ikke lade være med at stike lidt til jer ved at fortælle om med hvilken margen jeg blev slået med til DHB 2004. Nok også mest fordi jeg staig er bitter over det. :D

Men i baghjulstræk uden tryk skulle jeg i første runde af knock-out køre mod ham der havde kørt de hurtigste tider. Han kommer så lidt dårligt fra start og jeg kommer et stykke foran ham, han haler så ind på mig og da vi kører over målstregen er jeg næsten overbevist om lige nøjagtig at have slået ham. Men da sejren er gået til ham bliver jeg nødt til at gå ned til tidstagnings-tårnet og spørge om tider sov. Og det viser sig så at han har vundet med 12/1000 sekund. Så hvis det løb kunne have været afgjort til min fordel med bedre udstyr ville jeg gerne have haft det. :lol:

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 48 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5

Alle tider er UTC + 1 time