Nå men det var da flot .... nu har du trods alt flyttet dig fra:
Citat:
Sluthastighed: Når man ved en bil kører 402m på feks 14sekunder, (og vi snakker gadebil her) så er der en ret veldefineret sammenhæng mellem udgangshastighed og tid. Den er simpelthen dikteret ud fra gemen fysik.
Til....
Citat:
2: der findes ikke nogen "formel" du kan plotte tal ind i, men sammenhængen er der stadig. Du kan jo prøve det efter om jeg ikke har ret.
Og mon ikke det er utopisk at forestille sig at du vil komme tættere på en indrømmelse af at du nok skal bruge lidt ekstra tid til at gennemtænke den Nobelprisvindende formel - hvad det er jeg skal prøve efter er jo lidt svært at gætte, når du ikke har den famøse formel alligevel.
Jeg valgte netop et senario som jeg har oplevet ved selvsyn og derfor var baseret på facts og ikke stædige gætterier.
Hvad angår verdens hurtigste sensor så syntes jeg da bestemt osse du har flyttet dig fra:
Citat:
Nå findes de sensorer ikke....hmm....Jeg sidder her med et laserlink(bygget fordi jeg kunne, ikke fordi det skulle bruges, eller for den sags skyld var nødvendigt!), der kan transmittere data direkte fra PC til PC, på en strækning på langt over 10m. Responstid langt langt under uSek. Flere decimaler fra dine 1mSek.
Til:
Citat:
Bevis for den "fantastiske sensor", Well, med ganske ganske simple remedier der kan købes hos en enhvert elektronikpusher, eller hugges ud af billigt forbrugerelektronik, så kan man lave sig en trådløs forbindelse, via en laserdiode, og tilsvarende billig modtager. Den er hurtig nok til at kunne overføre en komplet RS232 forbindelse på fuld skrald. Een ting er altså at jeg kan pulse en laser hurtigt nok til at overføre data, men jeg kan altså også modtage datastreamen i den anden ende. Som veldefinerede pulser. Hvad enten disse pulser stammer fra on/off switch på en laserLED, eller den stammer fra en bil der farer forbi ser jeg som ligegyldigt. Fint nok du ikke er enig, men det kan laves.
En laser i et CD drev "ser" et antal huller i et reflekterende lag. Ikke særligt meget ulig at se en stråle slukkes, for derefter at tænde igen. På tilsvarende vis læser man pulser i datatransmission med lyslederteknik. Men jeg fatter jo simpelthen ikke en brik...
Flot du har altså "genopfundet" en ganske almindelig IR forbindelse som via RS232 protokol kan overføre data, det legede jeg selv med på teknisk skole for snart 30 år siden.
Desværre har dette fortsat ikke en snus at gøre med reaktionstid i en thruebeam eller reflektor baseret målinje til tidtagning, hvor der skal reageres på en enkelt men meget veldiffineret og tynd lysstråle.
Dette er totalt modsat den IR forbindelse som du beskriver hvor udstrålingen er bred som en ladeport, hvilket er grunden til at man kan betjene TV'et og Videoen mv. fra alle siddepladser i stuen - men prøv du lige at overføre samme ladeport bredde udstråling til en under en millimeter tynd lysstråle på en 5-10 meter bred vognbane.
Den primære reaktionstid i et tidtagningsanlæg afgøres fortsat af den hastighed som transistoren på udgangen af sensoren kan åbne og lukke med, samt bredden på den lysstråle der skal brydes.
Men ved du hvad - jeg giver mig sgu denne gang - og lader tråden tale for sig selv. Forhåbentligt har nogle af læserne fået en bedre forståelse for nogle af de ting der påvirker tidtagningen ved brug af sensorer, og det er jo ikke så ringe endda.
Og så har jeg jo et par sekunder forsat æren af at have fået det sidste ord
Hartvig