HenrikGM skrev:
Brændstofmængden er IKKE et udtryk for ydelsen. Slet ikke. Heller ikke om du sætter AFR forhold konstant. Det er bensinmotorer vi piller i her.
Det er da brændstoffet og ilten i luften, som skaber en kemisk reaktion, som så laver trykket over stemplerne og det er uanset, om det er diesel eller benzin, vi snakker.
Så hvordan F..... kan mængden af brændstof ikke være et udtryk for ydelse? Lad mig høre.....
Vender vi tilbage til lidt regulerings teknik.
Køre man benzinmotoren i en given last, skal der bruges en given mængde brændstof for at motoren kan levere det moment, som skal bruges ved den given last, no hokus pokus.
Det har man så justeret EMS ind til. F.eks. Lambda 1,0 og 35 graders fortænding, lambda regulering er ikke aktiv.
Nu stiger luft temperaturen 25 grader(solen står op), EMS regulere ned på brændstoffet, da der er lagt en korrigerende faktor ind her for temperatur på tilført luft, det gøres for at optimere AFR til et ønsket setpunkt. Det her er simpel regulering teknik for mig?
Bliver der ikke reguleret vil CO stige, det betyder at der sker en ændring i den kemiske reaktion og den ufuldstændige forbrænding øges, som så igen medføre mindre tryk på stemplet og nu kan motoren ikke længere levere det moment, som skal til for at opretholde den given last og man bliver nød til at lede mere luft til for at kunne brænde den mængde benzin af, som skal til for at opnå det krævet moment, så EMS registrer en tryk ændring i manifoldet, så skal der korrigeres igen på brændstoffet, nu leverer motoren igen det moment, som skal til for at opretholde den givne last.
Brændstofmængden som nu bliver tilført, er den samme mængde, som da temperaturen var 25 grader lavere.
Ser vi det ud fra gasarternes tilstandsligning stiger T og luftens volumen øges, det medføre større afstand mellem ilt molekylerne i luften, altså mindre ilt ind i motoren. Så åbnes gasspjældet og trykket øges i manifolden, det betyder P stiger og volumen mindskes, ilt molekylerne samles og vi får nu igen den samme mængde ilt ind i motoren og kan så igen tilføre den først tilførte benzinmængde.
Hvis du mener det ikke er sandt, vil jeg vove den påstand, at den formel, som MS bruger til at beregne mængde af benzin, der skal tilføres ikke er korrekt. Og det har jeg i sinde, indtil det modsatte er bevist.
Lad mig høre, skal vi til at sætte spørgsmålstegn til hvad det er MS laver?
Bemmer