Morten VJ skrev:
[Jeg tror lige at du burde tage tænkehatten på igen.
Ja det er korrekt at kuglelejerne nedsætter friktionen ifht. et glideleje.
Men at der ikke skal bruges nogen effekt til at komprimere luften.
Så har vi jo fundet evighedsmaskinen.
Den tror jeg ikke på.
Da jeg har set flere turboer med en knækket aksel.
Og der skal dog bruges nogen kraft til at knække en stålaksel.
Drevet til en kompressor stjæler en del effekt, og den gør det hele tiden.
Moderne kompressor typer er ved at nærme sig turboen i effektivitet, men de slås stadig med drevet.
Modtrykket i udstødningen på en turbo bestemmes af turbine valget, og det hus den sidder i.
Og vi kan sagtens have et ladetryk på 2 bar og et modtryk på 4bar.
Det giver bare mindre effekt end hvis vi har et modtryk på 2 bar.
MVH
Morten
De to store syndere i trykladning opstår fordi vi dels har en virkningsgrad på kompressoren, og dels har en beskeden friktion.
For turboladerens vedkommende er friktionen begrænset til den smule de hydrodynamiske lejer giver. Kuglelejeturboer er ikke anderledes her, da disse også fungerer hydrodynamisk, men dog med mindre friktion. Derfor kan man blæse en turbo på med en luftpistiol hvis den er smurt af WD40, men ikke hvis den er smurt med alm motorolie.
Et drev til feks en lysholm skruekompressor er MEGET effektivt. Det overfører vel noget i retningen af 98% eller mere til skruerne.
Men da folk har tendens til at købe en rootsblæser istedet for en kompressor(som skruen), og endda en alt for lille, så slås kompressorerne næsten altid med alt for lille virkningsgrad. De tror så at de bare kan geare den op, og det går da også fint, men virkningsgraden styrtdykker nærmest. Se evt et kompressormap på en lysholm kompressor.
En rigtigt valgt skruekompressor vil på en bil stikke en turbo til hver en tid, hvis vi snakker banekørsel. MEN da kravet til tryk typiskt vil være højere end man kan købe skruerne til, og da folk ikke vil betale de 20k en skruekompressor koster, så vinder turboen stadigt.
Og husk så at knastaksler til en turbomotor og til en kompressormotor ikke er det samme!
_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!