Knastakselteori er spændene, men lidt som religion, nogen mener det ene, og andre noget tredie, men i sidste ende er det "historier" der er opbygget af de samme facts.
Morten VJ skrev:
Men hvad sker der egentlig når vi rykker udstødnings ventilens åbningstidspunkt. den må jo åbne tidligere, Hvorved vi kan miste noget energi fra forbrændingen..
Har jeg simpelt hen fået det ind baglæns, eller kan det tænkes at en turbo knast følger de samme regler som en kompressor knast.
MVH
Morten
Min teori ved at åbne udstødningsventilen lidt før:!:
Normalt begynder udstødningsventilen, at åbne i forbrændings takten ca 30 grader (på krumtappen) inden nederste dødpunkt. I forbrændings takten har vi jo et overtryk på ca20-40bar og op til ca3000-3500grader varme, ved at åbne udstødningsventilen lidt før vil vi opnå en hurtigere nedkølning og tømning af forbrændingskammeret, også selvom stemplet er på vej ned, da vi jo har overtryk. Man skal selfølgelig ikke åbne ventilen før det kan svare sig, men på et tidspunkt er der så lidt energi tilbage i forbrændingen, at det kan svare sig, at få skidtet ud.
Men min viden om knastaksler er på så lavt neavu, at det er helt sørgelig.
Men det giver da andledning til at benytte Google´s Nye Beta
http://books.google.com og læse lidt bøger om emnet
