Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 feb 2025, 06:58

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Medlem

Hejsa,
Jeg har en Rotrex C30-94 kompressor på min Honda Integra Type-R.

Jeg har selv lavet beslag og remhjul osv. for at få den monteret på Integra'en.

Her er rækkefølgen på mit setup nu:

Luftfilter > Kompressor > Intercooler > Gasspjæld > Indsugningsmanifold

Jeg har en Blow off valve siddende imellem IC og gasspjældet

Mit problem er at kompressoren jo hele tiden står og maser luft frem imod gasspjældet. Det er jo fint nok så længe man giver gas, men når man lukker for gasspjældet, så skal al den overskydende luft ud et sted og det er selvfølgelig igennem min BOV.
Det støjer en del også selvom jeg har prøvet at dæmpe BOV'en med en slange ned imod vejen osv.

Så enten skal jeg forsøge at recirkulere luften tilbage imellem luftfilter og kompressor eller også lave om på gasspjælds placeringens.

Spørgsmålet er hvad der sker hvis jeg flytter gasspjældet, så rækkefølgen bliver:

Luftfilter > Gasspjæld > Kompressor > IC > Indsugningsmanifold

Min Crome motorstyring bruger primært MAP sensor i indsugningsmanifoldet til at dosere benzinen. Den har også en gasspjældspotentiometer siddende, men den kigger motorstyringen ikke så meget efter.

Min anden idé var at sætte et ekstra slave gasspjæld ind foran kompressoren:

Luftfilter > Slave gasspjæld > Kompressor > IC > Gasspjæld > Indsugningsmanifold

Så når jeg gas gas så åbnede den for ekstra spjældet og når man slap gassen, så lukkede den for ekstra spjældet og på den måde ville kompressoren jo ikke få så meget luft og så ville den jo bare snurre med rundt, men ikke rigtigt have så meget luft at give videre og dermed ikke åbnede min BOV for at lukke trykket af, før det primære gasspjæld. Det ville motorstyringen jo ikke opdage...

Nogle erfaringer / ideer ?

Se evt. bilen på:
http://www.powerpage.dk/bilgalleri_visbil.aspx?carId=91
http://www.honda-klub.dk/moduler/medlem ... .php?id=13

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Roskilde
Du kan godt suge gennem orginale spjæld men så får du ikke dump lyden. Er lidt usikker på det med slavespjældet, men det skulle jo kunne lade sige gøre. Det er nok nemmer og bare suge gennem orginal spjældet. Du kan jo prøve en recirkulere til at starte med. Det er kun fordi den dumper hele tiden ik?

Hvad synes du om Brembo/Green stuff kombien?

Titel:
Medlem

Jeg er ligeglad med dump lyden, vil hellere end gerne af med den :-) Og ja problemet er at den dumper konstant, så den lyder som en støvsuger når man bare nulrer rundt i den og når den kører i tomgang, så står den og blæser som en gal ud af BOV'en.

Spørgsmålet er om min motorstyring kan finde ud af det, når der pludselig bliver en temmelig lang vej fra gasspjældet til indsugningen.
Så når jeg lukker spjældet, så er der jo stadigvæk tryk i mine rør/IC og det vil sige der går vel lidt tid inden det falder ? Og hvordan skal jeg så styre min BOV ?
Derfor havde jeg overvejet det med et ekstra gasspjæld, da motorstyringen jo ikke ville opdage et slave spjæld foran kompressoren.
Der er programmerbar motorstyring på den, så kan sagtens justere forskellige ting, men det er stadigvæk primært MAP den kigger efter.

Angående greenstuff/Brembo, så er jeg meget tilfreds med Brembo skiverne. De er endnu ikke blevet skæve til trods for at de har været temmelig varme. Startede på Mintex klodser og de holdte nøjagtigt 5 omgange på Nürburgring og så var de væk. Så smed jeg EBC klodserne på og de holdte noget bedre, men er langt fra tilfreds med hvordan det bremser. Den har std. 282mm skiver og kører på Blue Racing bremsevædske, men alligevel fader mine bremser temmelig hurtigt, når jeg kører på bane.
Så nu er jeg igang med at finde ud af noget med nogle 4 stemplet calibre og +300mm skiver, så jeg er klar til Pilgrimsturen på Nürburgring i slutningen af maj.

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: i midten af midtjylland
du kunne jo prøve yellow eller black stuff fra EBC. de har en højere max temp. men er ubrulige i hverdagen.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Orlando, Flo-Rida
Hvis du er ligeglad med dump-lyden, så er klart det letteste bare at køre en recirculerende ventil på den, så er du ude over dine problemer. Og det er væsentligt lettere end at flytte spjæld og meget andet du nævner. I det mindste kan du prøve det, for det er i mine øjne også langt den billigste løsning...
Daniel.

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Roskilde
Jeg ville også først prøve at sætte en recirkulations ventil på. Jeg tror ikke du behøves bov hvis du suger gennem spjældet, men det er jeg 100 på at Mads B 405 2,0 ved.

Jeg synes mine Brembo er pisse dårlige, de var skæve inden 3 måneder. Mine er de hullet. Jeg er til gengæld godt tilfreds med mine green stuff klodser.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland
recirkulerende ville også vær emit valg uden tvivl.. om jeg så skulle købe 2 stk og montere dem ved siden af hinanden.. evt prøv med 2 bosch plastic dumpere.. og slangerne slamler du i en luftfilterkasse af en art så lyden bliver dæmpet.. det sidste du vil ha er jo varm luft i indsugningen..

men prøv dig frem.. vil kalde det lidt drastisk at lave rørfringen om før du har prøvet de lettere løsninger..

Titel:
Medlem

Okay, jeg prøver at lave noget lukket kasse til mit luftfilter og så lave noget recirkulering i første omgang.
Bliver først testkørt i starten af april, da nummer pladerne ligger varmt og trygt hos forsikringen, så de ikke ruster af al den grimme sne og salt.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Rødkærsbro
Løsningen kunne også være (som du selv nævner) et spjæld foran kompressorens sugeside som kører synkroniseret med det originale gasspjæld. + din BOV stadig bliver siddene for at slippe af med det tryk der måtte være mellem spjældene i det øjeblik de lukker.
Denne opsætning har jeg set på en Mercedes E klasse med eftermont. kompressor. Det virker fint på den måde.

Men prøv dig frem :)

Mvh. Bay

Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Vejle
du kan også montere 2 BOV´s hvor du kan skifte mellem dem med en solenoide, så skal den ene være reciruklerende ned i en beholder med noget lydisolerende matriale, så den ikke kan høres. Og den anden lufte bare ud til det fri. Så kan du skifte inde fra kabinen om du vil bruge den ene eller den anden.
Eller hvis man er lidt mere avanveret kan man montere en tryk kontakt som skifter automatisk, ved det tryk du selv vælger. Her kan det være en ide at monter en kondensator på solenoiden for at få lidt hysterese på så den ikke står og skifter for meget.

er selv ved at lave samme løsning på en turbo bil, men det er mere for ikke at trække før meget (politi)-opmærksomhed.

MVH
Johan O R

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time