Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 23 feb 2025, 13:06

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Dette emne er låst, du kan ikke redigere indlæg eller skrive yderligere indlæg.  [ 153 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 16  Næste
Forfatter besked
 Titel: Re: canbus
Indlæg: 06 mar 2006, 22:23 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
peterjensen skrev:
Det der bla. har været på tale var at buge bilens G sensor til at måle Hk/Kw med og få signalet overført med Canbus
Kunne det ikke være fedt at aflæse det som man kører og justere? effektiviteten i motoren HK jo det ville være fedt og så lad da de vems folk gøre det hvis de kan. Kunne jo være vi fik råd til en bil med Canbus ENGANG……..
Jeg hører mange gange hvad vi ikke har brug for??? Men er der nogen der kan se ti år frem i tiden og hvorfor bremse alle de dygtige unge mennesker der brænder eks. For Canbus. Vems er open source hvor alle kan deltage og hvor der hele tiden bliver udviklet noget nyt, nyt forbinder jeg med spænende, nyt var da VEMS introducerede intrigeret elektronisk wideband kontrol som de første.

Regards
Peter


Enig, Lad dem gøre det hvis de kan, FORDI de kan. Vi gør alle noget fordi vi KAN, og det er ligesom det der er det essentielle her.

Ang. Gsensoren, så vil fremtiden servere forhjulstrukne biler, og da motoreffekten ikke ligefrem ser ud til at falde vil traction blive et seriøst problem. Jo flere hk, desto mindre relevans får en Gsensor til effektmåling. Omkring 250hk på forhjulstræk, så er det ved at være sket med at kunne måle det. Om 10 år er biler enten forbudte, eller har den effekt som standard.

Gsensorer fåes iøvrigt til printmontering, har dem da liggende.
Lyder meget underligt hvorfor man ville afkode en bils canbus for at få adgang til en halvdårlig OEM monteret Gsensor, når man kan købe en fin en til at smaske på printet uden videre til meget små penge, Hell, endda få gratis!!

Fint man kan, det er bare irrelevant at fremhæve canbus som en feature. Kun den aller inderste hardcore kreds kan bruge det, resten vil bruge det på tanken lørdag aften i den klassiske "min motor er større end din" diskussion. Firkantet sagt selvf.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel: Re: canbus
Indlæg: 07 mar 2006, 00:19 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 29 nov 2005, 19:52
Indlæg: 140
HenrikGM skrev:
peterjensen skrev:
Det der bla. har været på tale var at buge bilens G sensor til at måle Hk/Kw med og få signalet overført med Canbus
Kunne det ikke være fedt at aflæse det som man kører og justere? effektiviteten i motoren HK jo det ville være fedt og så lad da de vems folk gøre det hvis de kan. Kunne jo være vi fik råd til en bil med Canbus ENGANG……..
Jeg hører mange gange hvad vi ikke har brug for??? Men er der nogen der kan se ti år frem i tiden og hvorfor bremse alle de dygtige unge mennesker der brænder eks. For Canbus. Vems er open source hvor alle kan deltage og hvor der hele tiden bliver udviklet noget nyt, nyt forbinder jeg med spænende, nyt var da VEMS introducerede intrigeret elektronisk wideband kontrol som de første.

Regards
Peter


Enig, Lad dem gøre det hvis de kan, FORDI de kan. Vi gør alle noget fordi vi KAN, og det er ligesom det der er det essentielle her.

Ang. Gsensoren, så vil fremtiden servere forhjulstrukne biler, og da motoreffekten ikke ligefrem ser ud til at falde vil traction blive et seriøst problem. Jo flere hk, desto mindre relevans får en Gsensor til effektmåling. Omkring 250hk på forhjulstræk, så er det ved at være sket med at kunne måle det. Om 10 år er biler enten forbudte, eller har den effekt som standard.

Gsensorer fåes iøvrigt til printmontering, har dem da liggende.
Lyder meget underligt hvorfor man ville afkode en bils canbus for at få adgang til en halvdårlig OEM monteret Gsensor, når man kan købe en fin en til at smaske på printet uden videre til meget små penge, Hell, endda få gratis!!

Fint man kan, det er bare irrelevant at fremhæve canbus som en feature. Kun den aller inderste hardcore kreds kan bruge det, resten vil bruge det på tanken lørdag aften i den klassiske "min motor er større end din" diskussion. Firkantet sagt selvf.


Hvis alle havde et syn, som det der er blevet lagt for dagen her i denne tråd, ville vi stadig rende rundt og slå hinanden oven i hoved med en trækølle.
Nu er der nogen, som roder med CANbus på DIY motorstyring, om 5 år er der måske nogen, som kan bruge det til noget.
Hvor meget opløsning der er nødvendig på et MAP signal, ved jeg ikke, men jeg ved, at jo højere opløsning jo mere lig bliver det digitale signal det analog og er muligheden der, vil det jo være fjollet at lave det ringere.
Nu er det jo ikke alle som har deres MAPsensor siddende i enden af en udefinerbar slange med et bezinfilter imellem.
Jeg selv, har min siddende direkte i manifoldet.
Støj bør filteres fra med eletronikken og ikke et udefinerbart objekt. Er der så meget pulsation, at man ødelægger sensoren eller reducere dets levetid betragtligt, kan det blive nødvendigt at drøvle på tilgangen til sensoren.
Om man skal vælge det ene frem for det andet på de to nævnte features her er nok ikke det bedste, som Henrik siger, det er lidt irrelevante features i den sammenhæng.

Bemmer


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: canbus
Indlæg: 07 mar 2006, 08:42 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 03 dec 2004, 22:05
Indlæg: 284
Geografisk sted: Nordsjælland
bemmer skrev:
Hvis alle havde et syn, som det der er blevet lagt for dagen her i denne tråd, ville vi stadig rende rundt og slå hinanden oven i hoved med en trækølle.

Bemmer


Der har jeg så en anden udlægning... Hvis alle havde din holdning rendte vi alle rundt med meget forfinede trækøller, istedetfor at have satset på det der var virkelig vigtigt...

Jeg ville da umiddelbart mene, at krudtet blev brugt meget bedre på mere universel detektering af f.eks tændingsbanken, renskrivning af div manualer eller hvad med en adaptiv regulering af tændingstidspunktet til optimering af brændstoføkonomi under dellast i disse dage :P jeg er sikker på at i andre har mange flere forslag...

_________________
E61 525I 2004 Hverdagsbil
E10 2002 1973 Tracktoy


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: canbus
Indlæg: 07 mar 2006, 17:19 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
bemmer skrev:
[Hvis alle havde et syn, som det der er blevet lagt for dagen her i denne tråd, ville vi stadig rende rundt og slå hinanden oven i hoved med en trækølle.


Hvor meget opløsning der er nødvendig på et MAP signal, ved jeg ikke, men jeg ved, at jo højere opløsning jo mere lig bliver det digitale signal det analog og er muligheden der, vil det jo være fjollet at lave det ringere.
Nu er det jo ikke alle som har deres MAPsensor siddende i enden af en udefinerbar slange med et bezinfilter imellem.
Jeg selv, har min siddende direkte i manifoldet.
Støj bør filteres fra med eletronikken og ikke et udefinerbart objekt. Er der så meget pulsation, at man ødelægger sensoren eller reducere dets levetid betragtligt, kan det blive nødvendigt at drøvle på tilgangen til sensoren.
Om man skal vælge det ene frem for det andet på de to nævnte features her er nok ikke det bedste, som Henrik siger, det er lidt irrelevante features i den sammenhæng.

Bemmer


Den med trækøllen er jeg dybt dybt uenig i.

Hvad angår problematikken omkring opløsning på AD converteren, MAPsensorens præcision, støjfiltrering i hardware, støjfiltrering i software, MAP sensorens placering, etc. så er dette emne ganske interessant.

1.punkt: Mapsensoren har en veldefineret præcision. Til autobrug er denne alt rigeligt høj nok.

2. punkt: Placeringen er direkte kritisk. Man kan placere den direkte i manifolden, men en udæmpet MPX4250 vil omgående fange hver eneste indsugningsslag som en fin puls på udgangssignalet. Ergo dæmper vi skidtet, da det ellers ikke er muligt at få et roligt map. I Ms gøres dette bla over et RC led(præcist som i VEMS). VEMS kan muligvist gøre dette over software som brugerdefinerbart?(VEMS folk, kom frisk?)
Hvis man nu istedet placerer MAPsensoren længere væk, feks via 60cm slange, så SER den slet ikke disse trykstød i forste omgang. Bid her mærke i at man fjerner problemet der hvor det opstod!

3. punkt, opdeling af MAP signalet i ADC. Well, jeg vil da give ret i at 2000+ punkter er flere end 256, men da ingen har behov for at vide om trykket i manifolden er 245,00 eller 245,11 KPA, så er resten egentligt ret unødvendigt. VEMS har den fine opløsning, og det er fint, men blot ikke relevant. Det var sikkert mere besværligt at sætte den ned end blot at bruge den som den var, og det er da glimrende, men opløsningen er bare ikke brugbar.

Bottomline er at man ligeså godt kan sortere trykspidserne fra med en stump slange, som elektronisk. Ydermere har mapsensoren sandsyligvist en noget længere MTBF når den ikke står og modtager puls efter puls i een uendelighed.

Der findes motorstyringer der kan lave VE tabeller på intet mindre end 256x256 punkter. Jeg har enddog meget meget svært ved at forestille mig en motor der skulle kunne bruge dette, og jeg kender ingen der vil bruge tiden på at få indkørt 65536 punkter. Derfor har man indført en smart lille "autofyld" funktion. Man kører simpelthen et par håndfullde punkter ind, trykker på "autofyld" og så trækker den lige en ret linie og fylder resten ud. Resultatet er en 256x256 MAP der reelt opfører sig som en 12x12 tabel. Smart? Naa....ikke ret smart. Det svarer til at måle tømmer op med en skydelære, og save snittet med en kædesav. Men det lyder godt, og SER godt ud, og det tæller jo afogtil.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: canbus
Indlæg: 07 mar 2006, 18:53 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 09 jul 2003, 09:00
Indlæg: 2671
HenrikGM skrev:
Derfor har man indført en smart lille "autofyld" funktion. Man kører simpelthen et par håndfullde punkter ind, trykker på "autofyld" og så trækker den lige en ret linie og fylder resten ud. Resultatet er en 256x256 MAP der reelt opfører sig som en 12x12 tabel. Smart? Naa....ikke ret smart. Det svarer til at måle tømmer op med en skydelære, og save snittet med en kædesav. Men det lyder godt, og SER godt ud, og det tæller jo afogtil.


Hehe... Lige præcis! Og Hvorfor skal det også være nødvendigt at knække kurven 256 gange rundt om momentkurven når ARF alligevel svinger f.eks. 0,2 når man er færdig? Økonomi siger nogen så - Hold nu op! Jeg kørte næsten 15km/l dengang der kun var 8*8 tabel i MS hehe (også ved rigtig pæn kørsel)... Men stadig væk er en stor opløsning i VE-tablet et stærkt salgs argument i manges øjne. Rodede lidt i en bil med TEC3 på som var kørt ind hos en MEGET anerkendt tuner her i DK. Der var kun lige ændret en lille smule ved max moment, hvor den var fedet en lille smule op. Ellers stod resten af mappet uden afvigelser fra den råde tråd (TEC3´en kører efter et lidt andet princip, hvor man skriver en afvigelse ind i tablet).

Et 12*12 tabel, hvor man selv kan difinerer sine map og rpm. bins vil jeg mene, hvis udnyttet korrekt, kan være lige så effektivt og skabe lige så gode resultater som et 32 * 32 tabel med faste bins.

V/h Christian

_________________
V/h Christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 07 mar 2006, 19:27 
Offline
Nyt Medlem

Tilmeldt: 19 feb 2006, 17:53
Indlæg: 24
Henrik det er fint nok at du er tilhænger af det primitive og enkle men din negative holdning til andre ser tingene på en anden måde forstår jeg ikke og du bliver ved med at kommentere nye/andre tiltag som noget skidt. At VW bruger mange punkter i deres map må der være et formål med eller kunne du jo kontakte wolfburg og overbevise dem om at 12/12 table er fint og alt andet er spild, men du vil nok møde en del hovedrysten på din vej.
Brug nu din store viden på noget positivt som andre kunne have glæde af…….


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 07 mar 2006, 20:00 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
peterjensen skrev:
Henrik det er fint nok at du er tilhænger af det primitive og enkle men din negative holdning til andre ser tingene på en anden måde forstår jeg ikke og du bliver ved med at kommentere nye/andre tiltag som noget skidt. At VW bruger mange punkter i deres map må der være et formål med eller kunne du jo kontakte wolfburg og overbevise dem om at 12/12 table er fint og alt andet er spild, men du vil nok møde en del hovedrysten på din vej.
Brug nu din store viden på noget positivt som andre kunne have glæde af…….


Well, jeg er netop IKKE tilhænger af det enkle. Hvorfor erstatte et serielkabel med et wireless link hvis jeg var tilhænger af det enkle?

Jeg mener IKKE jeg har en negativ holdning til at andre ser tingene på en anden måde. Men hvis/når jeg kommenterer et tiltag på en saglig måde, så er der næsten altid en total mangel på modargumentering. Jeg ser ikke et argument i det indlæg du præsenterer, udover at jeg anklages for en negativ holdning. Saglige diskussioner plejer at ende brat når folk går til personangreb. :-(

Det jeg skriver helt konkret(så svært er det hellerikke at læse!) er at man absolut intet har ud af at inddele et 0-250kpa signal i over 2000 bidder, men det er da fint nok man gør det. For min skyld kunne man sgu inddele det signal i 65536 punkter, men det bliver STADIGT ikke mere anvendeligt end 256 punkter.
Som jeg nu snart desperat forsøger at forklare(uden det store held, tydeligvist), så bliver en tommestok IKKE mere præcis af at nogen inddeler den i 1/10mm.
At det skulle illustrere min negative holdning til nye ting vil jeg tage ret skarpt afstand fra. Jeg vil langt hellere have et svar på mit spørgsmål om VEMS har software filter på MAP signalet(brugerdefinerbart), DET er sagligt, men ikke at anklage mig for at være konservativ mht ny teknik!

MS´s oprindelige 8x8 tabel var lidt tynd, ja(trods det har der været 8x8 MS biler på podiet til DHB i næsten alle klasser, de sidste to år!).

12x12 er for en bilfabrik rimeligt tynd, ja. Især fordi fabrikken har valgt at fordele punkterne ligeligt på skalaen, og "frådser" dermed også med punkterne, men who cares, når det koster adskillige millioner at udvikle en ny bil?? Der er jo i bunker af ressourser at ødsle med til motorstyring og indkøring, ihvertfald så uendeligt meget mere end nogen privatpersoner spenderer på indkøring. Derfor mener jeg ikke sammenligningen med bilfabrikkernes indkøring kan bruges direkte på eftermonterede styringer.

Når vi nu piller i disse multipunkts styringer, har du så et map fra sådan en styring? Har du tjekket hvor mange punkter der rent faktisk ER placeret uden der er tale om en linær funktion? Det vil jo gøre os istand til at afluse hvorvidt der er tale om en reel indkøring, eller blot en "autoudfyld" funktion Det vil være vældigt interessant at få opklaret.

Din sidste opfordring om at jeg skal bruge min viden positivt, så andre kan få glæde af den.....Well, det mener jeg oprigtigt at jeg gør. Folk kan læse, og hvis de ikke er enige, jamen, så argumenter imod hvad jeg siger/skriver, istedet for blot at stemple mig som negativ. Det gavner ikke diskussionen at folk glemmer bolden og går efter manden :?

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: canbus
Indlæg: 07 mar 2006, 22:33 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 29 nov 2005, 19:52
Indlæg: 140
HenrikGM skrev:
bemmer skrev:
[Hvis alle havde et syn, som det der er blevet lagt for dagen her i denne tråd, ville vi stadig rende rundt og slå hinanden oven i hoved med en trækølle.


Hvor meget opløsning der er nødvendig på et MAP signal, ved jeg ikke, men jeg ved, at jo højere opløsning jo mere lig bliver det digitale signal det analog og er muligheden der, vil det jo være fjollet at lave det ringere.
Nu er det jo ikke alle som har deres MAPsensor siddende i enden af en udefinerbar slange med et bezinfilter imellem.
Jeg selv, har min siddende direkte i manifoldet.
Støj bør filteres fra med eletronikken og ikke et udefinerbart objekt. Er der så meget pulsation, at man ødelægger sensoren eller reducere dets levetid betragtligt, kan det blive nødvendigt at drøvle på tilgangen til sensoren.
Om man skal vælge det ene frem for det andet på de to nævnte features her er nok ikke det bedste, som Henrik siger, det er lidt irrelevante features i den sammenhæng.

Bemmer


Den med trækøllen er jeg dybt dybt uenig i.

Hvad angår problematikken omkring opløsning på AD converteren, MAPsensorens præcision, støjfiltrering i hardware, støjfiltrering i software, MAP sensorens placering, etc. så er dette emne ganske interessant.

1.punkt: Mapsensoren har en veldefineret præcision. Til autobrug er denne alt rigeligt høj nok.

2. punkt: Placeringen er direkte kritisk. Man kan placere den direkte i manifolden, men en udæmpet MPX4250 vil omgående fange hver eneste indsugningsslag som en fin puls på udgangssignalet. Ergo dæmper vi skidtet, da det ellers ikke er muligt at få et roligt map. I Ms gøres dette bla over et RC led(præcist som i VEMS). VEMS kan muligvist gøre dette over software som brugerdefinerbart?(VEMS folk, kom frisk?)
Hvis man nu istedet placerer MAPsensoren længere væk, feks via 60cm slange, så SER den slet ikke disse trykstød i forste omgang. Bid her mærke i at man fjerner problemet der hvor det opstod!

3. punkt, opdeling af MAP signalet i ADC. Well, jeg vil da give ret i at 2000+ punkter er flere end 256, men da ingen har behov for at vide om trykket i manifolden er 245,00 eller 245,11 KPA, så er resten egentligt ret unødvendigt. VEMS har den fine opløsning, og det er fint, men blot ikke relevant. Det var sikkert mere besværligt at sætte den ned end blot at bruge den som den var, og det er da glimrende, men opløsningen er bare ikke brugbar.

Bottomline er at man ligeså godt kan sortere trykspidserne fra med en stump slange, som elektronisk. Ydermere har mapsensoren sandsyligvist en noget længere MTBF når den ikke står og modtager puls efter puls i een uendelighed.

Der findes motorstyringer der kan lave VE tabeller på intet mindre end 256x256 punkter. Jeg har enddog meget meget svært ved at forestille mig en motor der skulle kunne bruge dette, og jeg kender ingen der vil bruge tiden på at få indkørt 65536 punkter. Derfor har man indført en smart lille "autofyld" funktion. Man kører simpelthen et par håndfullde punkter ind, trykker på "autofyld" og så trækker den lige en ret linie og fylder resten ud. Resultatet er en 256x256 MAP der reelt opfører sig som en 12x12 tabel. Smart? Naa....ikke ret smart. Det svarer til at måle tømmer op med en skydelære, og save snittet med en kædesav. Men det lyder godt, og SER godt ud, og det tæller jo afogtil.


Jeg tror, I ved, hvor jeg vil hen med den kølle. Hvis alle var tilfredse med, hvad de har, ville der ikke være nogen udvikling.
At du (HenrikGM) kan til tider opfattes, som negativ over for andres mening, er måske din måde at udtrykke dig på, men ikke din virkelige hensigt.
At du mener at CANbus er overkill på en DIYems er et, men at udtrykke det således, at det vil der aldrig blive brug for det, er noget af det, som får det til at se negativt ud.

Om man har brug for CANbus eller ej må være op til den enkelte at afgøre.
Spørg de Japanske bilfabrikker og de vil nok svare, hvad er det?

Ang. MAPsensoren ser det ud til vi godt kan blive enige det meste af vejen. Her tænker jeg på det, du skriver i bottomline, du har bare udtrykt det lidt anderledes(MTBF).
Om den skal opløses til det ene eller det andet, er en anden sag.
Tager man et 250kPa og opløser 256 gange for man ca. en inddeling på 1kPa, det er ikke svært at se, tager man et 450kPa signal og opløser med de samme 256 bliver inddelingen ca. 1,75kPa, altså næsten dobbelt så grov. sættes de to sensore på samme manifold, vil man se en noget kraftigere fluktering fra 450kPa sensoren, det forudsætter dog, at følsomheden er ens på de to sensore. Om det så kan bruges til noget på en gammel bilmotor, er noget andet.

Det med at sætte en slange på og flytte sensoren væk fra manifolden er ikke godt, hvis man vil vide, hvad tryk der i manifolden, men vil man vide det? Nej, man skal bare have et signal til at fodre benzinformlen, så kan man altid bare korrigere på VE.
Det vi har brug for er et index-signal så stabilt som muligt til at fortælle ems'en, hvor på belastningskurven motoren befinder sig(hvis I spørger mig).

Uanset hvad man sætter imellem manifolden og sensoren, vil der være et trykfald(nu myreknepper jeg lige lidt).
Sætter man en lang slange på, vil signalet ikke bare blive dæmpet men også reduceret, bliver den lang nok, vil der slet ikke være noget signal. En blinde(orifice) samt en kort slange, vil gøre det bedre.

Hvor høj opløsningen på MAPxRPM mappen skal være, er vi vist ikke helt enige om.
Selv Christian mener 8x8 er ok, men mon ikke der var noget, som blev overset :-)
Jeg har selv erfaret at 256 ikke er nok, hvis man vil have styr på mere end end et snævret lavt last område og fuld last.

At en bil med MS og 8x8 fueltabel kan vinde DHB, siger ikke så meget, det vil en med en fueltabel på 3x3 også kunne.

I den ems, jeg har rodet mest med, kan man også selv bestemme sine bins, men stadigvæk kommer den til kort, hvis man vil have en fornuftig blanding i hele motoren belastningsområde. Da man ikke køre i dem alle, men kun accelerere igennem nogle af dem for det meste, kan man som regel komme frem til noget fornuftig.
Det er vist lidt of tropic, men mon ikke det går eller vi må tage det op i en anden tråd.

Det er sent, men jeg gik efter bolden :-)

Bemmer


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: canbus
Indlæg: 07 mar 2006, 23:44 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 09 jul 2003, 09:00
Indlæg: 2671
bemmer skrev:
Uanset hvad man sætter imellem manifolden og sensoren, vil der være et trykfald(nu myreknepper jeg lige lidt).
Sætter man en lang slange på, vil signalet ikke bare blive dæmpet men også reduceret, bliver den lang nok, vil der slet ikke være noget signal. En blinde(orifice) samt en kort slange, vil gøre det bedre.

Hvor høj opløsningen på MAPxRPM mappen skal være, er vi vist ikke helt enige om.
Selv Christian mener 8x8 er ok, men mon ikke der var noget, som blev overset :-)
Jeg har selv erfaret at 256 ikke er nok, hvis man vil have styr på mere end end et snævret lavt last område og fuld last.

At en bil med MS og 8x8 fueltabel kan vinde DHB, siger ikke så meget, det vil en med en fueltabel på 3x3 også kunne.

Bemmer


Aaaa... Trykfald - Hvor meget luft er det lige der skal flyttes i den slange?Vi kan snakke om en forsænkning af signalet nu længere slangen er, men jeg kan ikke se, hvor du finder et trykfald? - Altså det jeg i dit indlæg tolker som en blivende afvigelse.

Min kommentar omkring 8*8 tablet var at det med lidt omtanke kunne bruges med et rimeligt resultat, MEN jeg syntes at et 8*8 tabel er MEGET skrabet og der vil uundgåligt blive gået på kompromis i så lille et map. Et 12*12 tabel er minimum, men samtidig også alt rigeligt til langt de fleste situationer... Efter min mening.

V/h Chr.

_________________
V/h Christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: canbus
Indlæg: 07 mar 2006, 23:45 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 09 jul 2003, 09:00
Indlæg: 2671
bemmer skrev:
Uanset hvad man sætter imellem manifolden og sensoren, vil der være et trykfald(nu myreknepper jeg lige lidt).
Sætter man en lang slange på, vil signalet ikke bare blive dæmpet men også reduceret, bliver den lang nok, vil der slet ikke være noget signal. En blinde(orifice) samt en kort slange, vil gøre det bedre.

Hvor høj opløsningen på MAPxRPM mappen skal være, er vi vist ikke helt enige om.
Selv Christian mener 8x8 er ok, men mon ikke der var noget, som blev overset :-)
Jeg har selv erfaret at 256 ikke er nok, hvis man vil have styr på mere end end et snævret lavt last område og fuld last.

At en bil med MS og 8x8 fueltabel kan vinde DHB, siger ikke så meget, det vil en med en fueltabel på 3x3 også kunne.

Bemmer


Aaaa... Trykfald - Hvor meget luft er det lige der skal flyttes i den slange?Vi kan snakke om en forsænkning af signalet nu længere slangen er, men jeg kan ikke se, hvor du finder et trykfald? - Altså det jeg i dit indlæg tolker som en blivende afvigelse.

Min kommentar omkring 8*8 tablet var at det med lidt omtanke kunne bruges med et rimeligt resultat, MEN jeg syntes at et 8*8 tabel er MEGET skrabet og der vil uundgåligt blive gået på kompromis i så lille et map. Et 12*12 tabel er minimum, men samtidig også alt rigeligt til langt de fleste situationer... Efter min mening.

OG at en bil med 8*8 tabel kan vinde DHB - Næææ... Det siger faktisk ikke så meget hehe... Men hvis den samtidig kan fungere til hverdagskørsel hjælper det jo lidt på det.

V/h Chr.

_________________
V/h Christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Dette emne er låst, du kan ikke redigere indlæg eller skrive yderligere indlæg.  [ 153 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 16  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 5 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team